Kia Soul 1.6 GDI XL - test
Pierwsza generacja miejskiego crossovera Kii była w USA przebojem, ale w Europie nie zrobiła kariery. Drugie, poprawione wcielenie Soula powinno sobie lepiej poradzić na Starym Kontynencie.
![Kia Soul 1.6 GDI XL](https://i.iplsc.com/0003AS5I17X3LTB2-C322-F4.webp)
Wydaje się, że pierwsza generacja Kii Soul miała wszystkie atuty, by stać się przebojem. Przede wszystkim została niezwykle atrakcyjnie wystylizowana, jej wnętrze było obszerne, a cena sensownie skalkulowana. Okazuje się jednak, że nie w każdym miejscu na świecie Soul został przyjęty równie entuzjastycznie.
W USA był przebojem, w ciągu ostatnich trzech lat średnia roczna sprzedaż wyniosła ponad 112 tys. egzemplarzy (z tendencją wzrostową z roku na rok). W Europie pozycja Soula jest natomiast zaskakująco słaba. To najgorzej sprzedający się model tej marki z wynikiem 3195 egzemplarzy w 2013 r. Soul I jest zatem tłem dla tuzów swojego segmentu, np. Nissana Juke’a (sprzedaż w ub.r. 106 434 szt).
Kluczowa zmiana
Gdybyśmy mieli obstawiać, winę za niepopularność pierwszego Soula ponosiłyby jakość wykończenia i wygląd wnętrza. Jeśli tak było w rzeczywistości, nowy model ma sukces w kieszeni, bo kabina Soula II została zaprojektowana z większym polotem, a materiały są zdecydowanie lepsze.
Choć trudno w to uwierzyć patrząc na Soula numer 2, jest on dłuższy od poprzednika o zaledwie 2 cm, a szerszy o 1,5 cm. Ma też o 2 cm większy rozstaw osi. Przełożyło się to na minimalną poprawę przestronności. W sumie ilość miejsca w środku to jeden z ważniejszych atutów. W Soulu II bez problemu odbędą wygodną podróż cztery dorosłe osoby o wzroście ok. 190 cm. Podłoga z tyłu jest płaska, a kabina na tyle szeroka (138 cm), że od biedy usiądą tu trzy osoby.
![](https://i.iplsc.com/0003ASLXY2H7LE94-C322-F4.webp)
Bagażnik jest całkiem pojemny jak na tak nieduży samochód. Ma podwójną podłogę: nad nią mieści się 238 litrów, pod 116 l - razem porządne 354 l (z seryjnym dojazdowym kołem zapasowym). Denerwujące są natomiast: wysoko położony próg ładunkowy (na wysokości 77 cm, ale to i tak o 3 cm lepiej niż poprzednio) i półka nad bagażnikiem, która nie podnosi się wraz z tylną klapą.
Inny wymiar downsizingu
Największym atutem Kii, poza rzucającym się w oczy wyglądem, jest przestronne wnętrze
Kia zastosowała w Soulu II silnik benzynowy z poprzedniego modelu. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że teraz zamiast 140 KM mocy rozwija 132 KM, a moment obrotowy spadł ze 166 do 161 Nm. Pewnie chodziło o zmniejszenie zużycia paliwa? Nic z tego: średnie podawane przez producenta wzrosło z 6,4 do 6,8 (7,3 z oponami 18-calowymi). W praktyce silnik 1.6 GDI nie jest wcale zły, ale trzeba uczciwie powiedzieć, że dynamiką specjalnie nie grzeszy. Przynajmniej do około 3 tys. obr./min. Powyżej tej granicy budzi się w nim ochota do pracy i bez problemu przekracza 6 tys./min. W sumie, jeżdżąc Soulem w tej wersji silnikowej trzeba po prostu często redukować biegi (nawet na autostradzie przyspieszając od 100 do 140 km/h warto zejść do czwórki zamiast pozostawać na biegu 6.), a nie polegać na elastyczności.
Kia Soul 1.6 GDI XL
Kia Soul 1.6 GDI XL (czytaj test)
![](https://i.iplsc.com/0003ASMPM89NIKBV-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003ASMO60JQ38WT-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003ASMNQPEU2QLR-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003ASMM1PF35GUW-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003ASML4XD1013C-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003ASMKCCSYGDJL-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003ASMJ6K9NJPYR-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003ASMIHUSI56I2-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003ASMHQWFDMY1A-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003ASMG5NXNHGTR-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003ASMFCQRKLAL8-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003ASME432125LM-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003ASMDM8CYVI0E-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003ASMCOT2U69Q1-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003ASMBT7I0HEKM-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003ASMAGCF225KF-C322-F4.webp)
Soul II został zbudowany na nowej, zmodyfikowanej płycie podłogowej Cee’da i otrzymał zmodernizowane zawieszenie. Jest ono zestrojone dość twardo, co pociąga za sobą dwa następstwa: całkiem nieźle radzi sobie z kontrolowaniem ruchów wysokiego nadwozia na dynamicznie pokonywanych zakrętach, ale jednocześnie nie jest wzorem komfortu. Wygodę jazdy pogarszają także - seryjne w najbogatszej wersji wyposażenia XL - 18 calowe felgi z oponami 235/45 (w M i L są to "szesnastki" z ogumieniem 205/60). Na poprzecznych nierównościach, np. zapadniętych studzienkach kanalizacyjnych, autem bardzo wyraźnie wstrząsa.
Soul, podobnie jak Cee’d, ma układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem wyposażonym w system FlexSteer, czyli zmienianymi za pomocą przycisku trybami pracy: komfortowym, sportowym oraz normalnym. Układ jest dość precyzyjny, a najlepiej na stałe zostawić go w ustawieniu "Sport" - siła wspomagania jest wtedy optymalna zarówno podczas szybkiej jazdy, jak i manewrowania na parkingu.
Kia Soul 1.6 GDI XL
Kia Soul 1.6 GDI XL (czytaj test)
![](https://i.iplsc.com/0003AS4DHREPF0OH-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS4CRYJUOWGI-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS4BAPOCM3MV-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS4AW8HP5MPQ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS4987FIAUHW-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS48UAVJ2RLP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS47A5W4TTMQ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS4626P4FQJH-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS45UD84W9IR-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS444H46I1L0-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS43YRWBT7I0-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS42WR34B9CY-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS416EJHUUQ3-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS40J6B04KIV-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS3ZPU41T3YL-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS3YE0S1SUVV-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS3XHX9HLK2M-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS3W77FIC85X-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS3VTTQ93LS9-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS3UY4QBDYRX-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS3TC13FWAPQ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003AS3SB3LNKVOT-C322-F4.webp)
Kia Soul 1.6 GDI XL - podsumowanie
Nowy Soul jest lepszym autem od poprzednika, przede wszystkim pod względem wyglądu i jakości wykonania wnętrza. Ma też o 14 l większy bagażnik, do którego jest lepszy dostęp. Poprawił się także komfort jazdy. Ale nowy Soul ma też mankamenty - pogorszyły się np. osiągi. Najgorsze jest jednak to, że cena w podstawowej wersji wzrosła z 50 990 na 59 900 zł - o ponad 17%.
Kia Soul 1.6 GDI XL: nadwozie i wnętrze
Plusy:
- bardzo przestronna kabina,
- łatwa obsługa,
- duży bagażnik,
- wygodne fotele
Minusy:
- za nisko podnoszona klapa bagażnika,
- skokowa regulacja oparć siedzeń
Kia Soul 1.6 GDI XL: układ napędowy
Plusy:
- wystarczająca dynamika powyżej 3 tys. obr./min,
- znośne zużycie paliwa,
- precyzyjna praca skrzyni
Minusy:
- bardzo słaba elastyczność,
- przy 140 km/h silnik pracuje z prędkością 4 tys. obr/min i jest zbyt głośny
Kia Soul 1.6 GDI XL: właściwości jezdne
Plusy:
- stabilne zachowanie na zakrętach,
- dobra trakcja,
- wystarczająca precyzja układu kierowniczego
Minusy:
- twarde zawieszenie i 18-calowe opony pogarszają komfort jazdy
Kia Soul 1.6 GDI XL: wyposażenie i cena
Plusy:
- bardzo bogate wyposażenie standardowe odmiany XL,
- długa gwarancja
Minusy:
- znaczny wzrost ceny w stosunku do poprzednika,
- w wersji XL seryjne felgi 18'',
- brak przednich czujników parkowania nawet w opcji
Porównanie wymiarów Kii Soul
![](https://i.iplsc.com/0003ASKG2PF0RSRG-C322-F4.webp)
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1591 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 132 KM/6300 |
Maks. moment obrotowy | 161 Nm/4850 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna/6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went/tarczowe |
Długość/szerokość/wysokość | 414/180/159 cm |
Rozstaw osi | 257 cm |
Średnica zawracania | 10,6 m |
Masa/ładowność | 1287/533 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 354/1367 l |
Poj. zbiornika paliwa | 54 l (Pb 95) |
Opony | 235/45 R18 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 185 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s → |
Elastyczność 60-100 km/h | 11,5 s (4. bieg) ↓ |
Elastyczność 80-120 km/h | 22,4 s (6. bieg) ↓ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,0 m → |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 37,2 m → |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,8 dB → |
Rzeczywista prędkość* | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,9 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 9,1/6,3/7,3 |
Teoretyczny zasięg | 740 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 10,2/7,1/8,6 |
Rzeczywisty zasięg | 628 km |
Cena wersji podstawowej** | 59 900 zł |
Cena | 74 900 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński