Kia Picanto 1.2 MPI Kia Lotos Race - test

Ma mały, pełen werwy silnik i nawiązuje do torowej serii Kia Lotos Race.

Kia Picanto 1.2 MPI Kia Lotos Race
Kia Picanto 1.2 MPI Kia Lotos RaceAuto Moto

Do testu trafiła limitowana wersja Picanto o nazwie Kia Lotos Race. Pod tym szyldem organizowana jest seria wyścigowych mistrzostw Polski. Co ciekawe, Kia to jedyna marka w naszym kraju od lat zaangażowana w sport samochodowy. Wszystko zaczęło się w 2006 r. od Pucharu Picanto, do którego w 2008 r. dołączyły Cee’dy.

Silnik - bez zmian

Między przednimi kołami Picanto pracuje 1,2-litrowy silnik benzynowy wyposażony w układ zmiennych faz rozrządu. Identyczny napędza auta startujące w wyścigach. Rozwija on moc 85 KM i musi radzić sobie z masą Picanto, wynoszącą zaledwie 875 kg. Nie czyni to jednak z niego mistrza sprintów. Do 100 km/h Kia rozpędza się w 12,4 s, czyli o 1 s wolniej niż podaje producent, co może wynikać z zastosowania szerszych niż seryjne opon.

Świetny montaż, przyjemne dla oka materiały i bardzo dobra ergonomia. Za kierownicą Kii siedzi się wysoko, a fotele nie trzymają dobrze na boki.Auto Moto

Ale 1,2-litrowa jednostka i tak ma zaskakująco dużo animuszu. Już przy niskich obrotach chętnie pcha wskazówkę obrotomierza do góry i robi to z tym większym zapałem, im szybciej kręci się wał korbowy. Powyżej 4000 obr./min silnik dostaje dodatkowego "kopa", jednak 500 obr./min dalej zaczyna już donośnie wyć. Szkoda.

Dobrze, ale bez emocji

Za to 5-stopniowa przekładnia ręczna to najjaśniejszy punkt Picanto. Nie dość, że jest dobrze zestopniowana, to wykazuje się świetną precyzją. Jeśli w odniesieniu do limitowanej Kii można mówić o sporcie, to właśnie w przypadku skrzyni biegów, która sposobem pracy przywodzi na myśl samochody... sportowe.

Na drodze Picanto to dobrze prowadzące się, nowoczesne auto miejskie. Jest zwrotne (średnica zawracania wynosi 9,8 m) i zwinne. Przy nagłych manewrach nie wpada w bujanie, a w ostrych zakrętach nie przechyla się zbyt mocno na boki, dając kierowcy poczucie pewności. Jedyny minus to niezbyt precyzyjny układ kierowniczy. Hamulce wypadają zaś tylko przyzwoicie, zatrzymując samochód na dystansie nieco krótszym niż 41 m. VW up! potrzebuje na to samo nie więcej niż 38 m.

Zobacz również:

    Odmiana Lotos Race otrzymała 15-calowe obręcze z oponami Barum Bravuris 2 o rozmiarze 195/45. Z identycznych kół korzystają kierowcy ścigający się w mistrzostwach Polski. Zapewniają one lepszą przyczepność niż te z seryjnymi oponami (165/60 R14), ale i minimalnie pogarszają komfort. Mimo to Kia dobrze wybiera większość nierówności, a jej podstawowa zaleta w czasie jazdy polega na tym, że nie wpada we wzdłużne kołysanie, tak typowe dla małych samochodów.

    Picanto 1.2 MPI Kia Lotos Race wygląda lepiej, bardziej sportowo, ale jeździ tak samo jak zwykłe modele. Dlatego sportowe jest wyłącznie z nazwy.

    Kia Picanto 1.2 MPI Kia Lotos Race

    Kia Picanto 1.2 MPI Kia Lotos Race (czytaj test)

    Jeden z atrybutów odmiany Kia Lotos Race, czyli specjalne listwy na progach.Auto Moto
    Silnik lubi wysokie obroty i na dodatek jest oszczędny.Auto Moto
    Kia Picanto 1.2 MPI Kia Lotos RaceAuto Moto
    Bagażnik ma pojemność równo 200 l. Maksymalnie Kia pomieści 900 l bagażu.Kia
    Świetny montaż, przyjemne dla oka materiały i bardzo dobra ergonomia. Za kierownicą Kii siedzi się wysoko, a fotele nie trzymają dobrze na boki.Auto Moto
    Zegary umieszczono w osobnych „tubach”. Obrotomierz nie jest zbyt czytelny. Brakuje wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.Auto Moto
    Tak powinno być w każdym aucie. Złącza AUX i USB należą do wyposażenia seryjnego.Auto Moto
    Nadwozie wersji Kia Lotos Race wyróżnia się naklejkami oraz białymi felgami.Auto Moto

    Kia Picanto 1.2 MPI Kia Lotos Race - podsumowanie

    Picanto w wersji Kia Lotos Race nie stało się szybsze. Jest tylko bardziej wyjątkowe. To nadal jedno z najlepszych małych aut na rynku.

    Wyścigowy puchar Kia Lotos Race

    Wyścigowy puchar Kia Lotos RaceKia

    Przepustka do poważnego ścigania. Przez cały sezon 2012, czyli 6 rund i 12 wyścigów, przez Kia Lotos Race przewinęło się 20 kierowców. W 2013 roku było ich już 27. W małych i niezbyt mocnych Kiach liczy się umiejętność "szanowania prędkości", a rywalizacja jest bardzo zacięta, przez co często dochodzi do stłuczek, a nawet poważnych kolizji. Picanto na tory, głównie zagraniczne, wrócą w maju tego roku.

    Kierowcę, ubranego w niepalny kombinezon i kask, chroni mocna klatka bezpieczeństwa.Kia Lotos Race
    Opony mogą mieć dowolną wysokość bieżnika. Na suchy asfalt szykuje się prawie slicki.Kia Lotos Race
    Każda runda to 2 wyścigi. Między nimi jest 10 minut przerwy na wymianę opon i naprawy.Kia Lotos Race
    Bartłomiej Mirecki to absolutny król Kia Lotos Race. Zdobył dwa tytuły mistrza Polski.Kia Lotos Race

    Dane techniczne

    SILNIK
    benzynowy, umieszczony poprzecznie z przodu, R4, 16V
    pojemność
    1248 cm3
    średnica cyl./skok tł.
    71,0/78,8 mm
    stopień sprężania
    10,5:1
    moc maksymalna
    63 kW/85 KM
    przy obrotach
    6000/min
    maks. moment obr.
    121 Nm
    przy obrotach
    4000/min
    UKŁAD JEZDNY
    przeniesienie napędu
    napęd przedni, skrzynia manualna, 5-biegowa
    zawieszenie przód
    kolumny McPhersona, stabilizator
    zawieszenie tył
    belka skrętna
    opony testowe/hamulce
    195/45 R15/przód – tarczowe went., tył – bębnowe
    NADWOZIE
    długość/rozstaw osi
    359,5/238,5 cm
    szerokość/wysokość
    159,5/148,0 cm
    pojemność bagażnika
    200-918 l

    Pomiary testowe

    PRZYSPIESZENIA
    0-100 km/h
    12,4 s (11,4 s*)
    60-100 km/h (IV bieg)
    13,9 s
    80-120 km/h (V bieg)
    22,4 s
    prędkość maksymalna
    171 km/h*
    DROGI HAMOWANIA
    100-0 km/h zimne
    40,5 m
    100-0 km/h rozgrzane
    40,8 m
    ZUŻYCIE PALIWA
    śred. zużycie wg prod.
    4,5 l/100 km
    śred. zużycie w teście
    5,6 l/100 km
    pojemność zbiornika paliwa
    35 l
    zasięg wg spalania test.
    625 km
    *dane fabryczne

    Ceny

    najniższa
    35 990 zł
    egz. testowego
    41 690 zł

    Tekst: Maciej Struk; zdjęcia: Robert Brykała, Kia

    Auto Moto
    Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
    Dołącz do nas