Kia Cee'd GT - test

Do tej pory w ofercie Kii brakowało modelu o sportowych ambicjach. Sytuacja zmieniła się wraz z premierą 204-konnego Cee'da GT.

Kia Cee'd GT
Kia Cee'd GTMotor

Na tle konkurencji sport w koreańskim wydaniu prezentuje się dość niewinnie. Mimo że Kia opisuje auto jako "wyczynowe w swej naturze", Cee'd GT już na papierze nie robi mocnego wrażenia. 204 KM to mniej niż np. w VW Golfie GTI (220-230 KM), nie wspominając o Seacie Leonie Cupra (265-280 KM) czy też Audi S3 (300 KM).

Przy pomocy Cee'da GT, Koreańczycy poszli po prostu trochę pod prąd, nie starając się za wszelką cenę uczestniczyć w wyścigu zbrojeń. Celem było stworzenie auta szybkiego i przy okazji wygodnego.

Co zaskakujące, wygląd wcale tego nie zdradza. Podwójne zakończenie wydechu, zmienione zderzaki oraz dwie pary poczwórnych LED-ów z przodu i efektowne 18-calowe obręcze z lekkich stopów sprawiają, że wersja GT prezentuje się bojowo. I tak też brzmi, choć głośne, pełne basów dźwięki zarezerwowane są wyłącznie dla przechodniów.

Deska rozdzielcza GT wygląda praktycznie tak samo, jak w innych wersjach. Uwagę zwracają aluminiowe nakładki na pedały, inny drążek zmiany biegów oraz napis na kierownicy. Jakość – wysoka.Motor

Niestety, siedząc w środku niemal ich nie słychać. Za to seryjne, sportowe fotele Recaro z elektryczną regulacją lędźwiową znakomicie łączą dobre trzymanie z komfortem, nie męcząc nawet w długiej trasie. Płynna regulacja pochylenia oparcia oraz duży zakres ustawiania wzdłużnego pozwalają zaś na dobranie odpowiedniej pozycji za kierownicą.

Charakter bez zmian

Kia w odróżnieniu od innych producentów nie daje możliwości zmiany charakteru samochodu. Na kierownicy znalazł się wprawdzie przycisk GT, ale wpływa on jedynie na... ciekłokrystaliczny prędkościomierz. Po jego wciśnięciu w miejsce tradycyjnego zegara pojawia się inny, pokazujący prędkość cyfrowo, a także ciśnienie ładowania i rozwijany przez silnik moment obrotowy.

1,6-litrowe serce auta maksymalnie do dyspozycji kierowcy oddaje 265 Nm, dostępnych na tym samym poziomie pomiędzy 1750 a 4500 obr./min. Poniżej tej wartości pojawia się delikatna turbodziura, za to później silnik zapewnia mnóstwo pozytywnych odczuć. Wyróżnia się miękką pracą, łatwością wchodzenia na obroty i szybkością, z jaką odpowiada na dodawanie gazu. Efekt to świetna elastyczność i 7,5 s na rozpędzenie od 0 do 100 km/h.

Wynik mógłby być nawet lepszy, gdyby nie to, że na pierwszych dwóch biegach przednie koła mają wyraźne problemy z trakcją. Cee'dowi GT brakuje choćby elektronicznej szpery, o sportowym mechanizmie różnicowym nie wspominając.

Kia Cee'd GT

Kia Cee'd GT (czytaj test)

18-calowe obręcze szczelnie wypełniają nadkola Cee'da GT.Motor
Niezależnie od której strony oglądane, GT prezentuje się bardzo nowocześnie.Motor
Kia Cee'd GTMotor
Pod względem miejsca z tyłu Cee'd jest blisko klasowej czołówki.Motor
Fotele Recaro z elektrycznym ustawianiem odcinka lędźwiowego mają płynną regulację oparcia i są równie wygodne, co sportowe.Motor
...na sportowy (na fot.).Motor
Seryjnie Cee'd GT ma dźwignię hamulca ręcznego. Za dopłatą – hamulec elektryczny.Motor
Deska rozdzielcza GT wygląda praktycznie tak samo, jak w innych wersjach. Uwagę zwracają aluminiowe nakładki na pedały, inny drążek zmiany biegów oraz napis na kierownicy. Jakość – wysoka.Motor
...zmienia się wygląd prędkościomierza z klasycznego (na fot.) na...Motor
Przyciskiem GT...Motor
Ponadprzeciętnie duży bagażnik o pojemności 380-1318 l.Motor

Nie trzeba wcale szybko podróżować, by we znaki dała się inna przypadłość Cee'da GT. Mianowicie - spora paliwożerność. O ile 6,6 l/100 km w trasie łatwo zaakceptować, o tyle około 9,5 l w mieście i ponad 10 l na autostradzie - już niekoniecznie. 245-konne BMW 428i przy 140 km/h zużywa ponad 2 l paliwa mniej (7,9 l/100 km)!

6-biegowa przekładnia auta działa precyzyjnie, lekko, ale i bardzo zwyczajnie. Niestety, ruchy ręki kierowcy ogranicza zbyt wysoki podłokietnik.

Z dala od VW Golfa GTI

Kii nie można odmówić jednego - całkiem łagodnie i sprawnie wybiera nierówności. Utwardzone zawieszenie ma wystarczająco duży skok, a spadek komfortu w stosunku do zwyczajnego Cee'da jest naprawdę niewielki.

Układ kierowniczy przy codziennym użytkowaniu działa dobrze. Schody zaczynają się podczas ostrej jazdy - wtedy okazuje się za mało bezpośredni i zbytnio "oderwany" od przednich kół. Zresztą Cee'd GT ma w sobie niewiele ze sportowca. ESP nie daje się wyłączyć, a auto w zakrętach ma bardziej "luźny" charakter niż np. VW Golf GTI. Oznacza to większe przechyły nadwozia i wrażenia z jazdy bliższe zwyczajnym kompaktom. Na dodatek, Kia ma tendencję do podsterowności.

Cee'd GT to inny wymiar sportu, ale wcale nie zły.

Kia Cee'd GT - podsumowanie

Najostrzejsza Kia w historii to tak naprawdę pięciodrzwiowy hatchback z mocnym silnikiem, obniżonym zawieszeniem oraz zmienionym wyglądem. Cee'd GT zaskakuje wygodnym resorowaniem i świetnymi fotelami Recaro. To dobry samochód do dynamicznej jazdy na co dzień, ale zdecydowanie za mało sportowy. Z drugiej strony, jest inny od reszty mocnych kompaktów. I to go wyróżnia!

Kia Cee'd GT: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • obszerna kabina,
  • spory bagażnik,
  • bardzo dobre fotele i pozycja kierowcy,
  • porządna jakość,
  • nieskomplikowana obsługa

Minusy:

  • stosunkowo niewielka ładowność

Kia Cee'd GT: układ napędowy

Plusy:

  • świetna elastyczność,
  • duża łatwość nabierania obrotów,
  • bardzo dobre osiągi,
  • świetna reakcja na gaz,
  • precyzyjna przekładnia

Minusy:

  • zużycie paliwa mogłoby być niższe

Kia Cee'd GT: właściwości jezdne

Plusy:

  • skuteczne wybieranie nierówności,
  • pewne zachowanie w czasie jazdy,
  • skuteczne hamulce

Minusy:

  • niezbyt bezpośredni układ kierowniczy,
  • spora podsterowność

Kia Cee'd GT: wyposażenie i cena:

Plusy:

  • wyjątkowe korzystne warunki gwarancji,
  • konkurencyjna cena zakupu,
  • bardzo bogate wyposażenie seryjne

Minusy:

  • mniejszy niż u rywali wybór aktywnych systemów bezpieczeństwa

Kia Cee'd GT na tle zwyczajnej odmiany auta

Kia Cee'd GT na tle zwyczajnej odmiany autaMotor

Najmocniejszy Cee'd, oprócz zastosowania pierwszego silnika Kii zaprojektowanego w duchu downsizingu, wyróżnia się m.in. usztywnionymi amortyzatorami (o 30% z przodu i 50% z tyłu), twardszymi o 10% sprężynami oraz obniżonym prześwitem. O ile? Tego Koreańczycy nie podają, utrzymując, że wysokość nadwozi obu odmian jest taka sama. A nie jest! Oto różnice w wyglądzie Cee'da GT i Cee'da.

Zmienione reflektory. Ich kształt jest wprawdzie identyczny w przypadku obu aut, jednak te w Cee'dzie GT nie mają paska z diodami do jazdy dziennej.Motor
Poczwórne diody to najbardziej charakterystyczny element Cee'da GT. Po prawej: światła przeciwmgielne Cee'da.Motor
Dwie owalne końcówki wydechu oraz inny panel ze światłami odblaskowymi to wyróżniki usportowionej odmiany.Motor

Sportowa specjalność

W Pucharze Kia Lotos Race startują bardzo młodzi kierowcy.Kia Lotos Race
Sportowa specjalnośćKia

Kia od 2006 roku jest zaangażowana w Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski. Zaczęło się od Pucharu Picanto, później był Puchar Cee'da, a obecnie kierowcy już trzeci rok z rzędu ponownie ścigają się małymi Picanto - tym razem pod szyldem Kia Lotos Race. W bieżących rozgrywkach udział bierze 17 zawodników, spośród których najmłodszy nie skończył jeszcze 15 lat. Do ich dyspozycji są Picanto, napędzane 1,2-litrowymi silnikami o mocy około 90 KM. W sezonie jest 6 rund, w trakcie których odbywają się po 2 wyścigi. W przyszłym roku Koreańczycy planują utworzenie nowego pucharu. Do dyspozycji zawodników będą Pro_cee'dy GT, "rozkręcone" nawet do 250 KM. Najważniejszą informacją jest to, że nowy cykl wyścigów ma mieć już zasięg ogólnoeuropejski, co oznacza, że udział w nich wezmą także kierowcy spoza Polski.

Dane techniczne

 
Kia Cee'd GT
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1591 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
204 KM/6000
Maks. moment obrotowy
265 Nm/1750
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
431/178/147 cm
Rozstaw osi
265 cm
Średnica zawracania
10,6 m
Masa/ładowność
1471/399 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
380/1318 l
Poj. zbiornika paliwa
53 l (Pb 95)
Opony
225/40 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,7 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h
11,3 s
Elastyczność 60-100 km/h
5,1 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
8,2 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
34,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
67,6 dB →
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,8
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,7/6,1/7,4
Teoretyczny zasięg
720 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,4/6,6/8,0
Rzeczywisty zasięg
660 km
Cena wersji podstawowej**
88 990 zł
Cena
95 990 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński, Kia Lotos Race

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas