Kia Rio 1.2 XL - test

W przeszłość odchodzi nudny styl i przeciętne wykończenie – Kia Rio zmieniła się nie do poznania. Konsekwencja, z jaką koreańska marka uatrakcyjnia ofertę zasługuje na uznanie.

Typowy dla Kii wlot powietrza i masywna sylwetka – nowe Rio ma charakterystyczny wygląd. Auto wyróżniają też spore gabaryty.
Typowy dla Kii wlot powietrza i masywna sylwetka – nowe Rio ma charakterystyczny wygląd. Auto wyróżniają też spore gabaryty.Motor

W sukcesywnie odświeżanej ofercie Kii poważnym mankamentem był brak konkurencyjnej propozycji w klasie aut miejskich. Rio do niedawna nie było w stanie stawić czoła takim modelom jak Fabia, Yaris czy Punto.

Deska rozdzielcza nowego Rio zrywa ze skromnym stylem poprzedników – wygląda nowocześnie i bogato. Pomimo rozbudowanego wyposażenia, obsługa jest prosta.Motor

Kolejna generacja Rio musiała wypełnić tę lukę. Już na pierwszy rzut oka widać, że do tego zadania nadaje się bardziej od nudnawego poprzednika. Masywna, ale elegancka sylwetka przyciąga uwagę, samochód nie prezentuje się już tak anonimowo. Jest także zauważalnie większy, z długością wyraźnie przekraczającą 4 m jest jednym z najbardziej "wyrośniętych" aut klasy miejskiej.

Pokaźne gabaryty przełożyły się na obszerne wnętrze. Od auta tej klasy trudno w zasadzie wymagać czegoś więcej - z przodu każdy znajdzie wygodną pozycję, niezależnie od postury, z tyłu miejsca wystarczy dla osób o wzroście 1,8 m.

Znaczny postęp dokonał się także w jakości wykończenia wnętrza. Plastiki są przyjemne w dotyku, wszystko jest solidnie zmontowane,a dobre wrażenie podbudowuje efektowny styl,w którym zaprojektowano deskę rozdzielczą.

Na podkreślenie zasługuje przy tym prostota obsługi. Niby sterowanie radiem, podłączanie nośników pamięci przez USB czy korzystanie z Bluetooth (w wersji XL te elementy wliczone są w cenę) nie jest skomplikowaną czynnością, ale w wielu autach bez zaglądania do instrukcji się nie obejdzie. W Rio nie trzeba się nad niczym zastanawiać, wszystko obsługuje się intuicyjnie.

Cierpliwości uczy za to jednostka napędowa. Silnik 1.2 to podstawowa odmiana benzynowa. Rozwija moc 85 KM - wydać by się mogło, że to wartość wystarczająca w aucie o masie niewiele przekraczającej tonę (pomimo większych rozmiarów nowe Rio nie jest cięższe od poprzednika). Niestety, samochód rozpędza się niechętnie, a próba dynamicznej jazdy kończy się co najwyżej podwyższonym zużyciem paliwa. Trzeba liczyć się z wynikiem rzędu 8-9 l/100 km. Przy spokojnej jeździe potrzeba za to o trzy litry mniej. Zaletą silnika jest jednak cicha praca, nawet całodzienna jazda nie męczy. Na komfort nastawione jest także zawieszenie - Rio miękko pochłania wszystkie nierówności, ale do sportowej jazdy nie zachęca.

O spokojną głowę właściciela "dba" także typowa dla Kii, 7-letnia gwarancja.Ale już cena zakupu na kolana nie rzuca, zwłaszcza w przypadku droższych wersji. Jednak czasy, gdy koreańska firma musiała rozdawać rabaty, aby przyciągnąć klientów, już minęły.

Kia Rio 1.2 XL

Kia Rio 1.2 XL (czytaj test)

Typowy dla Kii wlot powietrza i masywna sylwetka – nowe Rio ma charakterystyczny wygląd. Auto wyróżniają też spore gabaryty.Motor
Najmocniejszą stroną kolejnej generacji Rio jest brak jednoznacznie słabych stron.Motor
Podstawowy silnik benzynowy zapewnia przeciętne osiągi.Motor
Dodatkowe okienko jest na tyle małe, że nie poprawia widoczności.Motor
Fotele są miękkie i mają słabo wyprofilowane boczne części, ale okazują się bardzo wygodne.Motor
Deska rozdzielcza nowego Rio zrywa ze skromnym stylem poprzedników – wygląda nowocześnie i bogato. Pomimo rozbudowanego wyposażenia, obsługa jest prosta.Motor
Przyciski klimatyzacji przypominają te z klasycznych magnetofonów.Motor
Łącze Bluetooth jest proste w obsłudze i działa błyskawicznie.Motor
Zachodzące na siebie zegary robią się znakiem rozpoznawczym Kii. W Rio tarcze ukryte są jednak w głębokich tubach.Motor
Pod podłogą bagażnika znalazło się miejsce na schowek...Motor
...pod którym jest jeszcze wnęka na dojazdowe koło zapasowe.Motor
Bagażnik jest całkiem obszerny (mieści 288 l). Jego podłogę można ustawić na dwóch wysokościach.Motor
Nowe Rio nastawione jest bardziej na wygodę jazdy niż zapewnienie sportowych wrażeń. Zachowuje się jednak stabilnie.Motor
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1248 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
85 KM/6000
Maks. moment obrotowy
121 Nm/4000
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
belka skrętna
Masa/ładowność
1029/531 kg
Średnica zawracania
10,5 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
288/923 l
Pojemność zbiornika paliwa
43 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)
405/172/146 cm
Rozstaw osi
257 cm
Opony
185/65 R15
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
172 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,1 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
6,0/4,3/5,0
Emisja dwutlenku węgla
114 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,8 s
Elastyczność 60-100 km/h
13,2 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
23,0 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
41,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
42,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
67,5 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
8,5/6,5
Cena wersji podstawowej*
41 490 zł
Cena
52 490 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas