Kia Cee'd SW 1.6 CRDi L - test

W przypadku kompaktowego kombi najważniejsze są walory praktyczne, atrakcyjny wygląd to miły dodatek. Nowa Kia Cee'd SW spełnia oba warunki.

Kia Cee'd SW 1.6 CRDi L jest praktyczna, a zarazem estetyczna.
Kia Cee'd SW 1.6 CRDi L jest praktyczna, a zarazem estetyczna.Motor

Postęp widoczny jest gołym okiem. Już w wersji hatchback nowa Kia Cee'd prezentuje się o wiele atrakcyjniej od poprzednika. W odmianie kombi poprawa jest jeszcze bardziej zauważalna - ze skromnego, zachowawczego pojazdu przekształcił się w stylowe auto szybko wpadające w oko. Właściwie to nawet nie za bardzo widać, że mamy do czynienia z odmianą kombi. Wznosząca się linia okien i niewielka tylna boczna szyba świetnie maskują rodzaj nadwozia. Nie zapomniano też o efektownych, modnych dodatkach - w dwóch najdroższych wersjach (L i XL), światła dzienne, tylne lampy i kierunkowskazy w lusterkach wykorzystują diody LED.

Wolna przestrzeń

Mocno rozbudowana deska rozdzielcza jest niezwykle czytelna i łatwa w obsłudze, ale prostota obsługi nie została poświęcona na rzecz stylu. Jakość materiałów i precyzja wykonania – zupełnie dobre, ale w tym segmencie są już modele wykończone bardziej pieczołowicie.Motor

Dobre wrażenie robi także wnętrze. Tak jak w hatchbacku, deska rozdzielcza jest po prostu ładna i wykonano ją z dobrych materiałów. Jest też - co niezwykle ważne, a wcale nie takie powszechne - dziecinnie prosta w obsłudze.

Kombi ma identyczny rozstaw osi co hatchback, zatem przestronność wnętrza też jest bardzo zbliżona - przybyło (minimalnie) miejsca na głowę. A skoro już w podstawowej odmianie jest przestronnie, to nie inaczej jest w kombi. Nawet pasażerowie o wzroście dwóch metrów będą mieć wystarczająco dużo miejsca - zarówno z przodu, jak i z tyłu. Komfortowemu podróżowaniu sprzyjają przy tym obszerne fotele.

Nie sprzyjają one za to dynamicznej jeździe. Boki oparć są słabo wyprofilowane, a tapicerka - śliska, podparcie ciała w zakrętach nie jest najlepsze.

Plus za funkcjonalność

Efektowna linia nadwozia nie wpłynęła negatywnie na rozmiary bagażnika. Przy normalnym ustawieniu kanapy ma on pojemność blisko 530 l, a przez sporą wysokość jest bardzo ustawny. Pojemność to jednak nie wszystko, pomyślano też o praktycznych dodatkach. W wersjach wyposażenia L i XL seryjnie oferowany jest "system aranżacji bagażnika", składający się ruchomych aluminiowych poprzeczek z paskami i haczykami. Pozwala on na łatwe unieruchomienie przewożonych ładunków, niezależnie od ich gabarytów czy kształtu. Pod podłogą bagażnika znajdują się ponadto dwa schowki. Pierwszy, położony bliżej zderzaka, jest głęboki i nadaje się idealnie do przewożenia siatek z zakupami. Drugi, umieszczony głębiej, jest płytszy i podzielony na mniejsze segmenty. Drobiazgi nie będą się dzięki temu turlać po całym bagażniku.

Statecznie, ale oszczędnie

Mocny silnik Diesla doskonale pasuje do funkcjonalnego kombi. Najmocniejsza jednostka wysokoprężna w gamie Cee'da jednak wcale taka mocna nie jest. Nominalnie ma 128 KM, ale subiektywnie robi wrażenie wyraźnie słabszej. Przeszkadza to zwłaszcza przy wyprzedzaniu - trzeba się wspomagać redukcją biegów. Poza osiągami zastrzeżeń wiele nie ma. Silnik pracuje cicho i miękko, zużywa przy tym niewiele paliwa. Średni wynik podczas testu wyniósł 6,5 l/100 km. Bez żadnych prób jazdy oszczędnościowej.

Bardzo dobrze spisuje się zawieszenie Cee'da kombi. Auto miękko pochłania nierówności i gwarantuje olbrzymie rezerwy bezpieczeństwa przy gwałtownych manewrach. Jazda nie jest jednak tak wciągająca, jak np. w Focusie czy Golfie. Przeszkadza niezbyt precyzyjny układ kierowniczy, utrudniający wyczucie auta. Cee'da (znowu - w wersjach L i XL) wyposażono jednak w ciekawą funkcję Flex Steer - przyciskiem na kierownicy można wybrać jeden z trzech poziomów siły wspomagania kierownicy. Czułość układu na tym nie zyskuje, ale np. parkowanie nie wymaga żadnego wysiłku.

Nowy Cee'd kombi w wersji L jest o ponad 4000 zł droższy od poprzednika, co oznacza wydatek rzędu 80 000 zł. Wyposażenie jest całkiem bogate, szkoda może tylko, że światła ksenonowe dostępne są jedynie w najdroższej wersji. Cena nie odbiega jednak znacząco od rywali, zatem samochód musi przekonać do siebie klientów własnymi walorami. Przygotowany jest do tego jednak bardzo dobrze.

Kia Cee'd SW 1.6 CRDi L

Kia Cee'd SW 1.6 CRDi L

Bez żadnych uwag. Nawet wysocy pasażerowie siedzą z tyłu wygodnie.Motor
Fotele są wygodne, ale w zakrętach podparcie pleców okazuje się słabe.Motor
Bardzo łatwo dostępne gniazdo USB ułatwia odtwarzanie muzyki z plików MP3.Motor
Brak dźwigni „ręcznego” – więcej miejsca na schowki. Nie zawsze można je jednak wykorzystać. Gdy w uchwytach umieścimy wysokie butelki, włączanie drugiego i czwartego biegu jest utrudnione.Motor
Elektryczny hamulec ręczny to część pakietu funkcjonalnego wersji L za 3000 zł.Motor
Obsługa systemu Bluetooth jest intuicyjna, połączenie z telefonem to nie problem.Motor
Mocno rozbudowana deska rozdzielcza jest niezwykle czytelna i łatwa w obsłudze, ale prostota obsługi nie została poświęcona na rzecz stylu. Jakość materiałów i precyzja wykonania – zupełnie dobre, ale w tym segmencie są już modele wykończone bardziej pieczołowicie.Motor
Zwarta sylwetka Cee'da kombi może sugerować, że bagażnik jest mały. Wręcz przeciwnie. Kufer ma aż 528 l, jest przy tym wysoki i głęboki.Motor
W głębi bagażnika, pod podłogą, znajduje się płaski schowek z przegrodami.Motor
Druga skrytka jest bliżej zderzaka. Łatwy dostęp – nie trzeba się do niej schylać.Motor
Kia Cee'd SW 1.6 CRDi L jest praktyczna, a zarazem estetyczna.Motor
Cee'd SW wygląda na dynamiczne auto, ale funkcjonalność na tym w ogóle nie cierpi.Motor
Lusterka z kierunkowskazami LED i oświetleniem podłoża to standard wersji L.Motor
Trudno zarzucić temu kombi użytkowy charakter.Motor

Podsumowanie

Cee'd SW to ciekawa alternatywa dla europejskich kompaktowych kombi. Jest niezwykle wygodnym i praktycznym samochodem, który nie stał się jednak przez to nudny. Trafiona stylizacja, przyjemne wnętrze, wygodna jazda - to wszystko budzi sympatię. Pozostaje kwestia ceny. Kia nie jest już autem, które kusi klientów promocyjnymi warunkami zakupu. Z prostego powodu: nie musi.

Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1582 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
common rail
Moc maksymalna
128 KM/4000
Maks. moment obrotowy
260 Nm/1900
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Średnica zawracania
10,6 m
Masa/ładowność
1345/575 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
528/1642 l
Pojemność zbiornika paliwa
53 l (ON)
Opony
205/55 R16
Wymiar (dł./szer./wys.)
451/178/149 cm
Rozstaw osi
265 cm
Teoretyczny zasięg
1230 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,2 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
5,1/3,9/4,3
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,6 s
Elastyczność 60-100 km/h
9,1 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
16,8 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
40,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
41,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,7 dB
Średnie zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
7,5/5,5
Rzeczywisty zasięg
820 km
Cena wersji podstawowej**
70 490 zł
Cena
78 990 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas