Kia Optima 2.0 XL - test

Recepta na nudę. Kia Optima to samochód, który zwraca na siebie uwagę o wiele bardziej niż renomowani konkurenci. Czy do zaoferowania ma coś ponadto?

Atrakcyjne nadwozie Kii Optimy skrywa przestronne wnętrze.
Atrakcyjne nadwozie Kii Optimy skrywa przestronne wnętrze.Motor

Samochody kupuje się oczami. To prawda znana nie od dziś. Doskonale o tym wie także Kia, której Optima ma taką siłę przyciągania wzroku, o jakiej Ford Mondeo czy VW Passat mogą tylko marzyć.

Liczba przycisków na desce rozdzielczej nieco przytłacza. Do obsługi nawigacji i systemu multimedialngo służy ekran dotykowy.Motor

Jej wyrośnięte i atrakcyjne nadwozie skrywa także przestronne wnętrze. Na tylnej kanapie, nawet za rosłym kierowcą, nikomu nie powinno być ciasno, a miejsca na kolana jest ponadprzeciętnie dużo.

W stronę kierowcy Kokpit Optimy w swoim rysunku przywodzi na myśl Saaba 9-5. Przycisków jest w nim wprawdzie sporo, ale w większości są duże, czytelne i logicznie rozplanowane. Dziwi brak menu komputera pokładowego oraz systemu multimedialnego w języku polskim. Denerwuje z kolei nawigacja, z nachalnością uruchamiająca komendy głosowe po każdym określeniu miejsca docelowego. I to pomimo wcześniejszego wyłączenia dźwięku.

Jakość wnętrza budzi mieszane uczucia. Z jednej strony skórzana tapicerka w testowanej wersji XL, miękkie materiały w górnej części deski rozdzielczej, wysokiej jakości wyświetlacze, a z drugiej - twardy plastik na konsoli środkowej i dolnej części drzwi.

W pełni tę niedogodność rekompensuje porządna pozycja za kierownicą. Elektrycznie regulowany fotel jest duży i ma ustawianą podpórkę pod lędźwiowy odcinek kręgosłupa.

Paliwożerny

W erze wszechobecnego turbodoładowania, 2-litrowy silnik wolnossący Kii nie zachwyca. Jak na 165 KM ma przeciętną dynamikę, rozpędzając auto do 100 km/h w 9,7 s. Zaskakuje jednak jego dobra elastyczność. Pracują na to precyzyjna 6-biegowa przekładnia oraz układ bezstopniowej zmiany skoku zaworów. Dla porównania, Optima na 4. biegu od 60 do 100 km/h rozpędza się w czasie jedynie o 1,6 s dłuższym niż 160-konny VW Passat 1.8 TSI.

Wszystko byłoby w jak najlepszym porządku, gdyby nie dwa "ale". Pierwsze to hałas w wysokich partiach obrotów, a drugie - paliwożerność, szczególnie w mieście. W gęstym ruchu miejskim Kia zużywała średnio ok. 11,3 l/100 km.

Wygoda, nie dynamika Typowo dla aut klasy średniej, z przodu pracują kolumny McPhersona, a z tyłu - układ wielowahaczowy. "Koreańczyk" prowadzi się pewnie, ale nie ma w sobie tyle dynamiki, tak szybkich reakcji, jak np. VW Passat. Część winy ponosi za to  niezbyt bezpośredni układ kierowniczy. W zakrętach Optima radzi sobie nieźle, choć cień na jej właściwościach jezdnych rzuca tendencjado przestawiania tyłu, jeśli w łuku pojawi się np. zapadnięta studzienka. Jeszcze więcej krytyki zbierają hamulce, zatrzymujące auto ze 100 km/h na dystansie ok. 41 m. Zapewne po części to wina opon Nexen.

Większość tego, co jezdnia rzuca jej pod koła, Kia przejeżdża gładko. Komfort jest na dobrym poziomie, a praca układu zawieszenia i szumów toczenia - porządnie wyciszona.

Ceny Kii Optimy 2.0 startują od poziomu 82 900 zł. Wyposażenie obejmuje m.in. klimatyzację automatyczną, radio z USB, zestaw Bluetooth czy 16-calowe obręcze aluminiowe. Testowa odmiana XL na pokładzie ma po prostu wszystko. Na dodatek świetnie wygląda.

Kia Optima 2.0 XL

Kia Optima 2.0 XL

Złącza USB i AUX na widoku.Motor
Dobry dostęp na tylną kanapę, prawie płaska podłoga i mnóstwo miejsca.Motor
Obszerne, wygodne i dobrze wyprofilowane fotele sprzyjają podróżom.Motor
Panel z przyciskami m.in. asystenta parkowania i zmiany pasa ruchu.Motor
Liczba przycisków na desce rozdzielczej nieco przytłacza. Do obsługi nawigacji i systemu multimedialngo służy ekran dotykowy. Bardzo dobrze działa system Bluetooth, który bezproblemowo łączy się z telefonem i czyta książkę adresową.Motor
Rzadkość w tej klasie. Fotel kierowcy może być także wentylowany.Motor
Przewożenie długich przedmiotów ułatwia składane oparcie kanapy (60:40).Motor
505-litrowy bagażnik jest nieforemny, a zawiasy pokrywy wnikają do środka.Motor
Atrakcyjne nadwozie Kii Optimy skrywa przestronne wnętrze.Motor
Kia Optima jest minimalnie dłuższa od Skody Superb, mierzącej 484 cm.Motor

Podsumowanie

Największa siła Optimy XL tkwi w jej znakomitym, oryginalnym wyglądzie, za który zdobyła wiele nagród, w tym prestiżową "red dot design award", dobrym komforcie podróżowania oraz pełnym wyposażeniu seryjnym. Także z zakresu bezpieczeństwa. Auto zostało solidnie wykonane, choć miejscami przydałyby się lepsze materiały wykończeniowe. W odmianie z 2-litrowym silnikiem benzynowym ma niezłą dynamikę i dobrą elastyczność, ale każde 100 km przejechane za jej kierownicą kosztuje zbyt wiele. I to jest największa wada tego naprawdę niezłego samochodu.

Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1999 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
165 KM/6500
Maks. moment obrotowy
196 Nm/4800
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Średnica zawracania
10,9 m
Masa/ładowność
1421/579 kg
Poj. bagażnika
505 l
Pojemność zbiornika paliwa
70 l (Pb 95)
Opony
205/65 R16
Wymiar (dł./szer./wys.)
485/183/146 cm
Rozstaw osi
280 cm
Teoretyczny zasięg
1000 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,3/5,6/7,0
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,7 s
Elastyczność 60-100 km/h
8,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
16,6 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
40,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
41,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,5 dB
Średnie zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
11,3/7,6
Rzeczywisty zasięg
740 km
Cena wersji podstawowej*
82 900 zł
Cena
107 900 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas