Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi L - test

Ma dynamiczne, pełne krągłości kształty. Nowa Kia Pro_cee'd stoi w rozkroku pomiędzy autami typu coupe a hatchbackami. Szczególnie w wersji 1.6 CRDi.

Przód Pro_cee'da, w porównaniu do Cee'da, ma nieco inną atrapę chłodnicy i zderzak.
Przód Pro_cee'da, w porównaniu do Cee'da, ma nieco inną atrapę chłodnicy i zderzak.Motor

Mówienie o nim sportowy jest niczym nazywanie kijanki rybą. Pro_cee'd to trzydrzwiowa odmiana kompaktowego Cee'da. To auto pokroju Opla Astry GTC.

Nowy model zachował długość i szerokość protoplasty, ale jest niższy o 4 cm. Jego drzwi wydłużono o 27 cm, co ułatwia zajmowanie miejsca w drugim rzędzie. Ma to oczywiście swoje minusy na ciasnych parkingach, gdzie aby dostać się do środka potrzeba więcej miejsca niż w przypadku innych aut.

W sam raz dla czwórki

Deska rozdzielcza Kii przekonuje dobrymi materiałami i montażem. Jest przy tym ergonomiczna i prosta w obsłudze. Radio z 4,3-calowym wyświetlaczem i kamerą cofania to wydatek 2000 zł.Motor

Kabina Pro_cee'da swobodnie mieści czterech dorosłych pasażerów. Zakres regulacji foteli jest tak duży, że w pierwszym rzędzie można mówić wręcz o przepychu. O dziwo, z tyłu nad głową osoby o wzroście powyżej 180 cm pozostaje jeszcze trochę przestrzeni. Na nogi też nie powinno zabraknąć miejsca.

Bagażnik ma porządną pojemność 380 l i niezbyt duży otwór załadunkowy, ale nadrabia zupełnie niezłą funkcjonalnością. Pod jego podłogą umieszczono przegródki na drobiazgi oraz dojazdowe koło zapasowe. Największym mankamentem tylnej części nadwozia Pro_cee'da jest fatalna widoczność z miejsca kierowcy. Wąskie szyby boczne i szerokie słupki przednie także nie pomagają podczas jazdy.

Spokojnie i oszczędnie

Z 1,6-litrowym silnikiem pod maską koreański samochód ma stosunkowo spokojną naturę. 128-konny turbodiesel odznacza się przede wszystkim wysoką kulturą pracy i niskim zapotrzebowaniem na paliwo. W ruchu miejskim zużywa niewiele ponad 6 l oleju napędowego na każde 100 km, natomiast poza miastem - bez problemu schodzi do czwórki przed przecinkiem.

Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi L

Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi L (czytaj test)

Pro_cee'd ma niemal identyczne wymiary z Kią Cee'd. Jest niższy o 4 cm i nie zapewnia dobrej widoczności w tył.Motor
Przód Pro_cee'da, w porównaniu do Cee'da, ma nieco inną atrapę chłodnicy i zderzak.Motor
Nawet wysokie osoby nie powinni narzekać tu na ciasnotę. Trójce może brakować miejsca na barki.Motor
...oba fotele mają elektryczną regulację lędźwiową (opcja).Motor
Za kierownicą Kii siedzi się dobrze, a...Motor
1,6-litrowy turbodiesel średnio zużywa jedynie 5,4 l/100 km. Przy tym ma całkiem niezły temperament.Motor
Prędkościomierz to tak naprawdę efektowny wyświetlacz ciekłokrystaliczny. Jego czytelność nie pozostawia nic do życzenia.Motor
Deska rozdzielcza Kii przekonuje dobrymi materiałami i montażem. Jest przy tym ergonomiczna i prosta w obsłudze. Radio z 4,3-calowym wyświetlaczem i kamerą cofania to wydatek 2000 zł.Motor
Pod podłogą dużego, 380-litrowego bagażnika skrywa się specjalna półka z przegródkami na drobne przedmioty.Motor

Jednostka 1.6 CRDi rozwija swoją moc harmonijnie i chętnie wspina się na wysokie obroty. Żwawo zaczyna nabierać prędkości po przekroczeniu około 1700 obr./min. Wyróżnia się również niezłą reakcją na gaz i precyzyjną 6-stopniową skrzynią ręczną.

Bez ciśnienia

Układ jezdny Pro_cee'da ma wyraźnie inną charakterystykę niż Cee'da. Koreańczycy skrócili skok amortyzatorów, dzięki czemu auto jest bardziej zwarte i daje to nieustanne poczucie panowania nad sytuacją. Kia nie zachęca jednak do dynamicznej jazdy. To wina układu kierowniczego, który przekazuje wystarczająco dużo informacji z przednich kół, ale mógłby być bardziej bezpośredni.

Charakteru Pro_cee'da dopełnia sposób wybierania nierówności. Większość z nich auto pokonuje gładko, bez nerwowych reakcji, a aby zawieszenie osiągnęło kres możliwości, musi trafić na parszywą dziurę.

Ubrana na sportowo Kia w dobrze wyposażonej wersji L kosztuje 73 990 zł. Porównywalne Opel Astra GTC i Renault Megane Coupe wycenionezostały na ponad 86 000 zł.

Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi L

Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi L (czytaj test)

Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi LMotor
Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi LMotor
Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi LMotor
Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi LMotor
Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi LMotor
Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi LMotor
Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi LMotor
Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi LMotor
Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi LMotor
Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi LMotor
Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi LMotor
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1582 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
128 KM/4000
Maks. moment obrotowy
260 Nm/1900
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1300/620 kg
Średnica zawracania
10,6 m
Pojemność bagażnika
380 l
Pojemność zbiornika paliwa
53 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)
431/178/143 cm
Rozstaw osi
265 cm
Opony
205/55 R16
Teoretyczny zasięg
1230 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
5,2/3,8/4,3
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,4 s
Elastyczność 60-100 km/h
7,8 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
12,6 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,4 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
6,3/4,6
Rzeczywisty zasięg
970 km
Cena wersji podstawowej**
67 990 zł
Cena
73 990 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas