Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi L - test
Ma dynamiczne, pełne krągłości kształty. Nowa Kia Pro_cee'd stoi w rozkroku pomiędzy autami typu coupe a hatchbackami. Szczególnie w wersji 1.6 CRDi.

Mówienie o nim sportowy jest niczym nazywanie kijanki rybą. Pro_cee'd to trzydrzwiowa odmiana kompaktowego Cee'da. To auto pokroju Opla Astry GTC.
Nowy model zachował długość i szerokość protoplasty, ale jest niższy o 4 cm. Jego drzwi wydłużono o 27 cm, co ułatwia zajmowanie miejsca w drugim rzędzie. Ma to oczywiście swoje minusy na ciasnych parkingach, gdzie aby dostać się do środka potrzeba więcej miejsca niż w przypadku innych aut.
W sam raz dla czwórki

Kabina Pro_cee'da swobodnie mieści czterech dorosłych pasażerów. Zakres regulacji foteli jest tak duży, że w pierwszym rzędzie można mówić wręcz o przepychu. O dziwo, z tyłu nad głową osoby o wzroście powyżej 180 cm pozostaje jeszcze trochę przestrzeni. Na nogi też nie powinno zabraknąć miejsca.
Bagażnik ma porządną pojemność 380 l i niezbyt duży otwór załadunkowy, ale nadrabia zupełnie niezłą funkcjonalnością. Pod jego podłogą umieszczono przegródki na drobiazgi oraz dojazdowe koło zapasowe. Największym mankamentem tylnej części nadwozia Pro_cee'da jest fatalna widoczność z miejsca kierowcy. Wąskie szyby boczne i szerokie słupki przednie także nie pomagają podczas jazdy.
Spokojnie i oszczędnie
Z 1,6-litrowym silnikiem pod maską koreański samochód ma stosunkowo spokojną naturę. 128-konny turbodiesel odznacza się przede wszystkim wysoką kulturą pracy i niskim zapotrzebowaniem na paliwo. W ruchu miejskim zużywa niewiele ponad 6 l oleju napędowego na każde 100 km, natomiast poza miastem - bez problemu schodzi do czwórki przed przecinkiem.
Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi L
Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi L (czytaj test)









Jednostka 1.6 CRDi rozwija swoją moc harmonijnie i chętnie wspina się na wysokie obroty. Żwawo zaczyna nabierać prędkości po przekroczeniu około 1700 obr./min. Wyróżnia się również niezłą reakcją na gaz i precyzyjną 6-stopniową skrzynią ręczną.
Bez ciśnienia
Układ jezdny Pro_cee'da ma wyraźnie inną charakterystykę niż Cee'da. Koreańczycy skrócili skok amortyzatorów, dzięki czemu auto jest bardziej zwarte i daje to nieustanne poczucie panowania nad sytuacją. Kia nie zachęca jednak do dynamicznej jazdy. To wina układu kierowniczego, który przekazuje wystarczająco dużo informacji z przednich kół, ale mógłby być bardziej bezpośredni.
Charakteru Pro_cee'da dopełnia sposób wybierania nierówności. Większość z nich auto pokonuje gładko, bez nerwowych reakcji, a aby zawieszenie osiągnęło kres możliwości, musi trafić na parszywą dziurę.
Ubrana na sportowo Kia w dobrze wyposażonej wersji L kosztuje 73 990 zł. Porównywalne Opel Astra GTC i Renault Megane Coupe wycenionezostały na ponad 86 000 zł.
Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi L
Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi L (czytaj test)











Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1582 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Układ | poprzeczny |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 128 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 260 Nm/1900 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarcz. |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tylne | wielowahaczowe |
Masa/ładowność | 1300/620 kg |
Średnica zawracania | 10,6 m |
Pojemność bagażnika | 380 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 53 l (ON) |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 431/178/143 cm |
Rozstaw osi | 265 cm |
Opony | 205/55 R16 |
Teoretyczny zasięg | 1230 km |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 197 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 5,2/3,8/4,3 |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,4 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 7,8 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 12,6 s (6. bieg) |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,9 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 38,2 m |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,4 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 6,3/4,6 |
Rzeczywisty zasięg | 970 km |
Cena wersji podstawowej** | 67 990 zł |
Cena | 73 990 zł |
*z tym samym silnikiem |
Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała