Ford Ka 1.2 Trend+ - test

Przez lata Ford Ka stał w cieniu bliźniaczego Fiata 500 i konkurencji. Dzięki nowej, atrakcyjnej ofercie cenowej ma szansę zdobyć większą popularność.

Ford Ka 1.2 Trend+
Ford Ka 1.2 Trend+Motor

Przez minione 5 lat - tyle liczy już druga generacja Ka - w segmencie najmniejszych aut pojawiła się cała rzesza nowych modeli, począwszy od Sparka i kolejnej Pandy, aż po "trojaczki" koncernu Volkswagena oraz nowego Hyundaia i10. O klienta nadal walczy się tu jednak głównie ceną. Mimo swojego stażu Ford ma w starciu z rywalami mocny argument - obecnie jest najtańszym nowym samochodem w Polsce (od 26 900 zł).

Ciągle na czasie

Zaparkowany obok młodszej konkurencji, Ka nie ma się zresztą czego wstydzić. Zgrabne nadwozie nadal prezentuje się świeżo, podobnie jak wnętrze wykończone materiałami w pogodnych kolorach. Estetów ucieszy brak rzucających się w oczy śladów gołej blachy. Kierowca ma do dyspozycji regulowaną na wysokość kierownicę i nieźle wyprofilowany, choć wąski fotel. Wysoko zamocowane siedzisko ułatwia obserwację sytuacji na drodze. Podczas manewrowania trzeba jednak przywyknąć do grubych słupków, a podczas pakowania - do otwierania pokrywy bagażnika z pilota (w uchwycie na klapie nie przewidziano przycisku).

Kokpit nie razi śladami nadmiernej oszczędności. Minus za niewygodne w obsłudze przyciski na kierownicy oraz niewielkie klawisze radia.Motor

Tablica rozdzielcza z "podwieszoną" konsolą środkową jest przyzwoicie zmontowana i przyjazna w obsłudze. Wyjątek stanowią niektóre przyciski o zbyt fantazyjnym kształcie, brakuje też schowków na drobiazgi. Pod względem wyposażenia Ford nie odstaje od bazowych aut klasy miejskiej. Już podstawowa odmiana ma komputer pokładowy i 2 poduszki, za 2500 zł dostępne są klimatyzacja w pakiecie z radiem, a za 1350 zł - USB oraz Bluetooth.

Udana kompozycja

Także układ jezdny i kierowniczy Ka sprawiają wrażenie, jakby pochodziły z samochodu o rozmiar większego. Mimo że elektryczne wspomaganie działa w sposób dość sztuczny, auto bez ociągania reaguje na polecenia kierowcy i pozostaje stabilne nawet podczas jazdy z trzycyfrowymi prędkościami. Zaskakuje cicha, wyważona praca zawieszenia. Skuteczne tłumienie nierówności pozwala ograniczyć podskoki krótkiego nadwozia na dziurawych nawierzchniach. Przyzwoicie wypadają również hamulce, których skuteczność wzrasta po rozgrzaniu.

Do miejskiej natury Forda pasuje 1,2-litrowy, benzynowy silnik o mocy 69 KM. Ma tradycyjną konstrukcję - 4 cylindry i 8-zaworową głowicę - i zapewnia dobre przyspieszenie między skrzyżowaniami. Niestety, sprawna jazda wiąże się z wysokim zużyciem paliwa, przekraczającym 8 l/100 km. Niewiele pomaga tu seryjny, sprawnie działający układ start-stop. Trzeba jednak uwzględnić, że testowy egzemplarz miał dopiero 1000 km przebiegu. Plus za całkiem precyzyjną pracę drążka 5-biegowej skrzyni.

Ford Ka 1.2 Trend+

Ford Ka 1.2 Trend+ (czytaj test)

Ford Ka 1.2 Trend+Ford
Z tyłu przestrzeń zabiera opadająca linia dachu. W obu rzędach niezbyt dużo miejsca na szerokość.Ford
1,2-litrowy silnik zapewnia przyzwoite osiągi podczas jazdy po mieście, jednak zużywa wtedy sporo paliwa – ponad 8 l/100 km.Ford
Z przodu bez trudu zmieszczą się osoby liczące 190 cm wzrostu.Ford
Seryjny układ start-stop działa dość sprawnie, a w razie potrzeby można go na stałe wyłączyć.Ford
Zegary są czytelne i kompletne – nie zabrakło nawet wskaźnika temperatury chłodziwa.Ford
Kokpit nie razi śladami nadmiernej oszczędności. Minus za niewygodne w obsłudze przyciski na kierownicy oraz niewielkie klawisze radia.Ford
Dzielona kanapa za dopłatą (500 zł).Ford
Bagażnik ma pojemność 224 l – konkurencja wypada podobnie.Ford

Ford Ka 1.2 Trend+ - podsumowanie

Przy obecnej cenie za egzemplarz z klimatyzacją (wersja Trend, 29 400 zł) Ka nie daje szans rywalom. Ma zresztą znacznie więcej zalet - mimo sporego stażu na rynku nadal atrakcyjnie wygląda i przyjemnie się prowadzi.

Ford Ka 1.2 Trend+: plusy

  • ergonomiczny kokpit,
  • sporo miejsca z przodu,
  • pewne właściwości jezdne,
  • niezła dynamika podczas jazdy po mieście,
  • niska cena

Ford Ka 1.2 Trend+: minusy

  • stosunkowo wąska kabina,
  • niewiele schowków,
  • przeciętna widoczność,
  • zbyt wysokie zużycie paliwa,
  • brak wersji 5-drzwiowej w ofercie

Ford Ka 1.2 Trend+

Ford Ka 1.2 Trend+ (czytaj test)

Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Ford Ka 1.2 Trend+Motor
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1242 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
69 KM/5500
Maks. moment obrotowy
102 Nm/3000
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./bębnowe
Długość/szerokość/wysokość
362/166/151 cm
Rozstaw osi
230 cm
Średnica zawracania
10,7 m
Masa/ładowność
940/380 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
224/747 l
Poj. zbiornika paliwa
35 l (Pb 95)
Opony
175/65 R14
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
159 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,4 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
40,1 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
39,5 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
69,0 dB
Rzeczywista prędkość*
94 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,1
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
5,8/4,4/4,9
Teoretyczny zasięg
710 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,4/5,1/6,8
Rzeczywisty zasięg
520 km
Cena wersji podstawowej**
26 900 zł
Cena
28 700 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Krzysztof Paliński, Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas