Fiat 500L 1.4 16V Pop Star - test
Włosi, bazując na sukcesie swojego malucha, wyczarowali minivana. Nazywa się Fiat 500L i jest drugim przedstawicielem rodziny „pięćsetki”. Na dodatek bardzo wyrośniętym.
Dziwna kombinacja. Wygląda niczym napompowany Fiat 500, wykorzystuje płytę podłogową Punto, a wewnątrz dzieli elementy z Pandą. Włoski minivan jest dłuższy, szerszy i wyższy od konkurencyjnych Citroena C3 Picasso oraz Forda B-Maxa i przy tym prezentuje się zdecydowanie normalniej niż sześcioosobowa Multipla. Tyle tylko, że nowy Fiat to jedno z aut, które albo się kocha za wygląd, albo nienawidzi.
Duży Fiat
500L (z ang. large, czyli duży), postawione obok zwyczajnej "pięćsetki", jest rzeczywiście duże. Nie tylko na zewnątrz, ale też w kabinie. Szczególnie w drugim rzędzie, gdzie jest tak obszerne, że nawet pasażerowie w rozmiarze XL mogą siedzieć z nogą założoną na nogę. Pod względem liczby centymetrów na kolana i barki, włoskie auto wyraźnie przebija Citroena C3 Picasso i Forda B-Maxa. Trzem dorosłym osobom z tyłu specjalnie wygodnie nie będzie, ale na pewno poczują się oni tu lepiej niż w autach konkurencji. Jedynie przestrzeń na głowę nie jest rekordowa, ale szuranie czupryną o podsufitkę grozi tylko pasażerom o wzroście powyżej 185 cm. Dziwi brak środkowego zagłówka.
Tylna kanapa, dzielona w stosunku 60/40, jest przesuwana i ma regulowany kąt oparcia. Występują jednak tylko dwa ustawienia - albo normalne,albo na półleżąco.
Dostęp do drugiego rzędu siedzeń ułatwiają szeroko otwierające się drzwi. Z tyłu znajdują się wnęki w przednich fotelach (nieco płytkie), duże kieszenie w drzwiach oraz uchwyt na kubek. Łącznie wewnątrz 500L są 22 półki, półeczki i schowki.
Największy z nich, czyli bagażnik, mieści od 343 l przy kanapie maksymalnie cofniętej do 400 l, jeśli jest ona przesunięta w przód. Co ciekawe, w "Dużym Fiacie" podłoga bagażnika może się znaleźć na jednym z trzech poziomów. Najwyższy tworzy płaską powierzchnię razem ze złożonym oparciem siedzenia. Maksymalnie Fiat może zabrać bagaż o pojemności 1310 l. Dla porównania, Citroen C3 Picasso pomieści 1500 l.
Nieprzekombinowany
Fiat zaskakuje znakomitą widocznością z miejsca kierowcy. Dodatkowa szybka za wąskim przednim słupkiem sprawia, że to jedno z niewielu współczesnych aut, w którym obserwowanie tego, co w przód po przekątnej nie jest utrudnione.
Przednie fotele są stosunkowo małe, a ich oparcie - ustawiane skokowo. Nie przeszkadza to jednak w dobraniu niezłej pozycji do jazdy. Tym bardziej że mięsista kierownica ma wystarczający zakres regulacji.
Obsługa podstawowych funkcji auta jest bezproblemowa. Trzy osobne pokrętła klimatyzacji manualnej są duże i umieszczone tam, gdzie być powinny. Dźwigienki nie zostały przeładowane funkcjami, a do obsługi komputera pokładowego służy przycisk na szczycie tej po prawej stronie. Podobnie jak w Pandzie, "zanurzanie" się w menu funkcji samochodu powierzono przyciskom na konsoli środkowej, tuż poniżej radia. Tym samym, którymi ustawia się wysokość strumienia świateł przednich.
Radio z 5-calowym ekranem dotykowym (dopłata 2900 zł, ale na razie w promocji za 0 zł) nie tylko prezentuje się ładnie, ale jego obsługa jest prosta, przemyślana i intuicyjna. Kabina 500L jest porządnie poskładana i nie widać w niej specjalnych oszczędności, nawet tam, gdzie wzrok sięga najrzadziej. To dobrze świadczy o nowej serbskiej fabryce, w jakiej powstaje.
Bez szaleństw
Minivan Fiata nie powstał z myślą o kierowcach preferujących dynamiczny styl jazdy. Świadczy o tym choćby moc 1,4-litrowego silnika. Jego 95 KM musi zmagać się z masą auta, wynoszącą 1245 kg. Od 0 do 100 km/h 500L rozpędza się w 13,2 s, osiągając prędkość maksymalną niespełna 180 km/h.
Jednostka napędowa ożywa już przy około 2000 obr./min i ma przyzwoitą elastyczność, na 4. biegu od 60 do 100 km/h przenosząc "pięćsetkę" w czasie 13,3 s. Czas przyspieszania od 80 do 120 km/h na "szóstce" trwa już jednak całą wieczność. Czyli aż 33,0 s.
Tak naprawdę ostatnie przełożenie jest typowym nadbiegiem, mającym zmniejszyć obroty silnika. Przy 100 km/h na 6. biegu "kręci" się on z szybkością 2500 obr./min, a hałas wewnątrz auta wynosi 65,8 dB. To dobry wynik, lepszy niż w niektórych kompaktach. Minivan Fiata wykazuje się stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa, średnio w czasie testu wynoszącym 7,1 l/100 km.
Szybka jazda 500L wiąże się z częstym sięganiem do lewarka zmiany biegów w rozmiarze XXL. To niezły mechanizm, o krótkich drogach między kolejnymi przełożeniami, jednak pracujący nieco zbyt luźno.
Wygodnie i bezpiecznie
Miękkie, sprężyste zawieszenie "Dużego Fiata" pracuje cicho i łagodnie rozprawia się z tym, o czym zapomnieli drogowcy. Komfort resorowania to naprawdę mocna strona włoskiego auta, ale przy okazji nie zapomina ono też o tym, że drogi to nie same proste. W zakrętach przechyla się wprawdzie wyraźnie, jednak pewnie podąża za poleceniami kierowcy. Przy nagłych manewrach nie wpada w kołysanie i ma spokojne reakcje na zmiany obciążenia. Zapędy kierowcy hamuje seryjne ESP, nie dające się wyłączyć. Minivan Fiata, jak na rodzinne auto przystało, jest po prostu wygodny i bezpieczny. Ma też niezły układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem. Średnica zawracania, wynosząca 11,1 m, jak na niewielkiego minivana, to za dużo.
Najnowszy Fiat na początku sprzedaży dostępny jest w promocyjnej cenie od 49 990 zł. To sporo mniej niż 58 900 zł, jakie trzeba wydać np. na Forda B-Max z 90-konnym silnikiem 1.4 Duratec.
Fiat 500L 1.4 16V Pop Star
Fiat 500L 1.4 16V Pop Star (czytaj test)
Podsumowanie
"Pięćsetka" w rozmiarze L, jak na miejskiego minivana, to auto wyrośnięte. Wprawdzie nie daje nieskończonych możliwości aranżacji wnętrza, ale potrzeby rodziny spełnia zdecydowani lepiej niż typowy kompakt. Ma ogromną przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń, jest porządnie wykonana i zapewnia naprawdę dobry komfort podróżowania. Nie jest ani mistrzem pokonywania zakrętów, ani też sprintów. To po prostu nowoczesny i bezpieczny samochód rodzinny.
Wersja | 1.4 16V | 0.9 TwinAir 8V | 1.3 MultiJet II 16V |
Silnik | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Moc maksymalna | 95 KM | 105 KM | 85 KM |
Prędkość maksymalna | 178 km/h | 180 km/h | 165 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,4 s | 12,2 s | 15,2 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 5,0 | 4,3 | 3,7 |
Cena | 49 990 zł | 70 990 zł | 69 990 zł |
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1368 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Układ | poprzeczny |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy |
Moc maksymalna | 95 KM/6000 |
Maks. moment obrotowy | 127 Nm/4500 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna/6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarcz. |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tylne | belka skrętna |
Średnica zawracania | 11,1 m |
Masa/ładowność | 1320/485 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 343/1310 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Opony | 205/55 R16 |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 415/178/166 cm |
Rozstaw osi | 261 cm |
Teoretyczny zasięg | 810 km |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 178 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,4 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 8,3/5,0/6,2 |
Dane testowe* | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,2 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 13,3 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 33,0 s (6. bieg) |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 44,7 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 44,9 m |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,8 dB |
Średnie zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 8,4/5,9 |
Rzeczywisty zasięg | 700 km |
Cena wersji podstawowej** | 49 990 zł |
Cena | 62 000 zł |
*auto testowane na oponach zimowych; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała