BMW 750d xDrive - test
Silnik BMW 750d ma jedynie 3 litry pojemności, jednak wspomagają go aż trzy turbosprężarki.
Przy okazji ostatniego liftingu BMW serii 7 otrzymało kolejną jednostkę napędową. Pod maskę wersji 750d trafił 3-litrowy diesel, który dzięki potrójnemu doładowaniu osiąga aż 381 KM mocy i może się pochwalić momentem obrotowym sięgającym 740 Nm (i 500 Nm już nieco powyżej 1000 obr./min) - to wręcz potwornie dużo.
Niektórych z pewnością zawiedzie fakt, że w BMW 750d pracuje zaledwie 3-litrowa jednostka rzędowa, ale przecież nie od dziś oznaczenia modeli BMW mają niewiele wspólnego z wielkością silnika. Zresztą, tak naprawdę podczas jazdy trudno się zorientować, że pod maską nie ma wielkiej "V-ósemki" (jeszcze kilka lat temu nawet w modelu 740d pracowało V8) - na pewno nie da się tego poznać ani po osiągach, ani po dźwięku silnika.
Osiągi są fenomenalne. Podczas naszych pomiarów prędkość 100 km/h pojawiła się na liczniku 5,2 s od startu, 160 km/h - ok. 6 s później. Takich wyników nie osiągają nawet tak sportowe auta, jak Subaru WRX STi czy Chevrolet Camaro. Choć waga żadnego z nich nie sięga 2 ton, jak w przypadku 750d.
Komfort jazdy jest fenomenalny - lepszy niż w Audi A8 i niemal równie wysoki, co w Mercedesie klasy S. Zwinność, stabilność i zachowanie w zakrętach są na poziomie Audi (czyli świetne) i znacznie lepsze niż w Mercedesie.
Pozytywnie zaskakuje zapotrzebowanie na paliwo. Oczywiście podczas dynamicznej jazdy "siódemka" potrafi zużyć dużo - w mieście niemal 20 l ON na każde 100 km. Jednak jeśli kierowca nie ma sportowych zapędów, wystarczy zaledwie 9 l/100 km w mieście i niecałe 7 l poza nim. Niektóre wysokoprężne kompakty zużywają więcej.
Przy cenie 461 300 zł 750d xDrive jest o ok. 13 tys. zł tańsze od odpowiednika z benzynową jednostką 4.4 V8. Nie odstaje od niego osiągami ani wrażeniami z jazdy, ale jest niemal dwukrotnie oszczędniejsze. To dobra propozycja.
BMW 750d xDrive
BMW 750d xDrive (czytaj test)
BMW 750d xDrive - podsumowanie
To najciekawsza wersja w gamie "7". Nikomu nie powinno tu brakować dużego silnika V8.
BMW 750d xDrive: plusy
- rewelacyjne osiągi i dźwięk silnika,
- nieduże zużycia paliwa,
- fenomenalny komfort i prowadzenie,
- dobra trakcja
BMW 750d xDrive: minusy
- wysoka cena,
- duże zużycie paliwa podczas forsownej jazdy,
- wysokie dopłaty za większość dodatków
BMW serii 7 | |
---|---|
Silnik | diesel triturbo |
Pojemność skokowa | 2993 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R6/24 |
Moc maksymalna | 381 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 740 Nm/2000 |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Napęd | 4x4 |
Dług./szer./wys. | 508/190/147 cm |
Rozstaw osi | 307 cm |
Masa/ładowność | 1995/640 kg |
Pojemność bagażnika | 500 l |
Poj. zbiornika paliwa | 80 l (ON) |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,9 s |
Zużycie paliwa wg prod. (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 7,3/5,9/6,4 |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 9,0/6,8/7,9 |
Cena | 461 300 zł |
Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała