BMW 520d xDrive - test

Model 520d xDrive to świetny przykład technicznego zaawansowania BMW.

Z zewnątrz auto prezentuje się jak pozostałe „piątki” obecnej generacji, czyli dynamicznie i elegancko, a przy tym ponadczasowo.
Z zewnątrz auto prezentuje się jak pozostałe „piątki” obecnej generacji, czyli dynamicznie i elegancko, a przy tym ponadczasowo.Motor
Styl wnętrza pasuje do eleganckiego nadwozia. Obsługa kokpitu okazuje się banalnie łatwa. Skórzana tapicerka, drewniane okładziny czy łopatki do zmiany biegów to tylko kilka z płatnych opcji widocznych na powyższym zdjęciu.Motor

Poziom zaawansowania technicznego danego samochodu ocenia się na wiele sposobów. Można na przykład brać pod uwagę liczbę dostępnych w nim nowinek technicznych, można też zwracać uwagę na umiejętność połączenia teoretycznie sprzecznych wymagań klientów.

Jakby nie oceniać "piątki", w obu tych kwestiach wypada po prostu świetnie. Co ciekawe, to wcale nie sportowa wersja M5 imponuje w tej gamie najbardziej. O wiele większe wrażenie robią bowiem możliwości znacznie bardziej przyziemnej odmiany, czyli 520d. Zwłaszcza w testowanej wersji xDrive.

Na gamę BMW serii 5 składa się 19 wersji - bazowa 518d kosztuje 173 900 zł, a topowa M5 aż 480 500 zł. Testowane BMW 520d xDrive (203 900 zł) jest zatem jedną z najtańszych "5".

Zadziwiająco sprawny

Wersja ta ma pod maską diesla 2.0 o mocy 184 KM i momencie obrotowym 380 Nm, a za przeniesienie mocy na koła odpowiada w niej 8-biegowy automat oraz napęd 4x4 xDrive.

BMW 520d xDrive

BMW 520d xDrive (czytaj test)

Z zewnątrz auto prezentuje się jak pozostałe „piątki” obecnej generacji, czyli dynamicznie i elegancko, a przy tym ponadczasowo.Motor
Kluczyk w tym kolorze to jeden z elementów linii Modern (8816 zł dopłaty).Motor
BMW 520d xDriveMotor
W drugim rzędzie siedzeń miejsca może zabraknąć tylko wysokim podróżnym. I tylko na nogi.Motor
Fotele (seryjnie z elektryczną regulacją pochylenia oparcia) są wygodne i dają dobre podparcie boczne.Motor
Turbosprężarka o zmiennej geometrii pozwala osiągnąć niezłe 380 Nm momentu w zakresie 1750-2750 obr./min.Motor
Styl wnętrza pasuje do eleganckiego nadwozia. Obsługa kokpitu okazuje się banalnie łatwa. Skórzana tapicerka, drewniane okładziny czy łopatki do zmiany biegów to tylko kilka z płatnych opcji widocznych na powyższym zdjęciu.Motor

Mogłoby się wydawać, że dwulitrowy silnik w połączeniu z automatem nie będzie w stanie zapewnić ciężkiej "piątce" (z kierowcą waży aż 1,8 t) wystarczających osiągów. Jednak nasze pomiary mówią co innego - auto osiąga 100 km/h już w 8,1 s od startu! Dopiero w okolicach 140 km/h przyspieszenie przestaje imponować, choć samochód nadal całkiem sprawnie nabiera prędkości.

Przy maksymalnym wciśnięciu pedału gazu w kabinie słychać silnik. Są to jednak jedyne momenty, kiedy ten staje się wyraźnie słyszalny. Podczas spokojniejszej jazdy niemal go nie słychać, nawet po rozruchu przy niskich temperaturach.

Auta z biało-niebieską szachownicą słyną ze świetnego prowadzenia. I seria 5 nie jest tu żadnym wyjątkiem. Podczas dynamicznej jazdy krętą trasą zupełnie nie czuć jej znacznej masy. Mimo że testowane auto nie ma opcjonalnego aktywnego układu kierowniczego i skrętnej osi tylnej, bardzo chętnie podąża za ruchami kierownicy i prowadzi się wyjątkowo neutralnie. Napęd 4x4 zapewnia przy tym właściwie wzorową trakcję, nawet na śliskiej nawierzchni.

BMW 520d xDrive

BMW 520d xDrive (czytaj test)

BMW 520d xDriveMotor
BMW 520d xDriveMotor
BMW 520d xDriveMotor
BMW 520d xDriveMotor
BMW 520d xDriveMotor
BMW 520d xDriveMotor
BMW 520d xDriveMotor

Co jeszcze ciekawsze, świetne zachowanie w zakrętach nie jest okupione brakiem komfortu. Wręcz przeciwnie - seria 5, zwłaszcza na seryjnych, 17-calowych kołach, zadziwiająco dobrze radzi sobie z wszelkimi nierównościami, zupełnie przy tym nie hałasując.

Łączy sprzeczności

A więc poważna masa "piątki" nie przeszkadza jej oferować świetne osiągi czy pewnie się prowadzić. A jak ze zużyciem paliwa? Tu czeka największe zaskoczenie. Testowane auto, mimo kilkunastostopniowych mrozów, zużyło w trasie dokładnie tyle, ile deklaruje producent, czyli zaledwie 4,4 l na 100 km! Podczas dynamiczniejszej jazdy wynik ten zbliża się do 5 l/100 km, a na autostradzie na każde 100 km auto potrzebuje już 6,4 l. To jednak wciąż bardzo dobre rezultaty.

Nawet cenę 204 tys. zł trudno uznać za wadę. Oferujący podobne osiągi (choć bardziej paliwożerni) konkurenci spod znaków Audi i Mercedesa kosztują o 35-45 tysięcy więcej. BMW 520d xDrive naprawdę właściwie nie ma wad.

BMW 520d xDrive - podsumowanie

Jest szybkie i mało pali. Sportowe, ale i komfortowe. Mało jest aut, które tak świetnie łączą sprzeczności.

BMW 520d xDrive: plusy

  • bardzo dobre osiągi,
  • świetne prowadzenie,
  • znakomite wyciszenie,
  • wysoki komfort jazdy,
  • rekordowo małe zapotrzebowanie na paliwo,
  • bogate wyposażenie,
  • mnóstwo dodatków

BMW 520d xDrive: minusy

  • dość wysoka cena zakupu,
  • konieczność dopłacenia za składanie tylnej kanapy

Napęd 4x4 (xDrive)

Napęd xDrive korzysta z umieszczonego za skrzynią biegów sprzęgła płytkowego. Standardowo rozdziela ono napęd między przednią i tylną oś w proporcjach 40:60. W razie potrzeby jest jednak w stanie przekazać nawet całą moc na jedną oś. Napęd ten współpracuje z systemem stabilizacji toru jazdy (DSC), korzysta też z informacji z jego czujników - m.in. o położeniu pedału gazu, prędkości poszczególnych kół czy przyspieszeniu bocznym. Dzięki temu auto potrafi zapobiec poślizgom, które jeszcze nie wystąpiły - wykrywa tendencję do pod- lub nadsterowności i ogranicza ją odpowiednim rozdziałem napędu.

Standardowo na przód płynie 40%, a na tył – 60% mocy.BMW
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1995 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
184 KM/4000
Maks. moment obrotowy
380 Nm/1750
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
491/186/146 cm
Rozstaw osi
297 cm
Średnica zawracania
12,0 m
Masa/ładowność
1730/600 kg
Pojemność bagażnika
520 l
Poj. zbiornika paliwa
70 l (ON)
Opony
225/55 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
228 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,1 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,1 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
22,6 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
43,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
42,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
63,7 dB →
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,0
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
5,7/4,4/4,9
Teoretyczny zasięg
1430 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,1/4,4/5,8
Rzeczywisty zasięg
1210 km
Cena wersji podstawowej**
183 900 zł
Cena
203 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem, ale napędem na tył i skrzynią manualną

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas