Audi RS 6 Avant - test

Ponad dwie tony masy, przestronne wnętrze, ogromny bagażnik, a osiągi jak w Audi R8. Czyżby dla RS 6 Avant prawa fizyki nie stanowiły żadnej przeszkody?

Audi RS 6 Avant
Audi RS 6 AvantMotor

Dla miłośników dynamicznej jazdy Audi ma supersportowy model R8, który oferuje fenomenalne osiągi, ale nadaje się co najwyżej na drugie auto w garażu. Żeby móc czasem przewieźć więcej pasażerów albo bagażu, trzeba obok niego trzymać inny, większy samochód. Ale czy na pewno?

Niekoniecznie. Dla szukających bardziej uniwersalnego rozwiązania Audi ma w swojej ofercie model RS 6 Avant - wielkie kombi o osiągach "R-ósemki". Właśnie zadebiutowała jego najnowsza odsłona.

Mniej znaczy więcej

Analizując dane techniczne, można dojść do wniosku, że w porównaniu z poprzednikiem nowe Audi RS 6 nieco zmiękło. Zamiast wielkiego, 5-litrowego V10 ma silnik V8 o pojemności 4 l. Nie ma już 580 KM mocy, a "ledwie" 560 KM. A do tego system Start/Stop i układ odłączający cztery cylindry podczas spokojnej jazdy. Czyżby jego twórców bardziej niż emocje interesowały normy emisji spalin?

Nic z tych rzeczy. Wystarczy porównać osiągi obu generacji, by zrozumieć, że zmiany poszły w dobrą stronę. Poprzednie RS6 Avant (symbol tego modelu pisało się bez odstępu) osiągało 100 km/h w 4,6 s, nowe w 3,9 s. Jednak według naszych pomiarów oba są lepsze niż obiecuje Audi - starszemu wystarcza 4,4 s, a nowemu zaledwie 3,7 s!

Perfekcyjnie zmontowane i ergonomiczne wnętrze RS 6 jest standardowo wykończone włóknem węglowym oraz aluminium. Mimo opcjonalnego szklanego dachu (który zabiera przestrzeń nad głowami) za kierownicą wygodnie usiądzie osoba o wzroście 188 cm.Motor

Ciężka dieta

Poprawę osiągów częściowo tłumaczy większy moment obrotowy nowego silnika - 700 Nm to o 50 więcej niż dotychczas. Duży wpływ ma też zmniejszona masa własna.

Wagę RS 6 udało się ograniczyć nie tylko dzięki mniejszej jednostce napędowej, ale także za sprawą szerokiego użycia lekkich materiałów - aż 20 procent konstrukcji auta jest z aluminium (m.in. poszycie drzwi i maski czy elementy zawieszenia). Ale to nie wszystko - tu nawet szkielet wieńca kierownicy wykonano z magnezu.

Dzięki tym zabiegom, choć nadwozie tego modelu urosło i jest lepiej wyposażone, nowe RS 6 waży 1935 kg, czyli aż o 90 kg mniej od poprzednika.

Dotyczy to jednak tylko bazowej wersji - testowane Audi waży o wiele więcej. Nic dziwnego, w końcu ma dużo dodatkowych elementów, m.in. większe koła, ogromny szklany dach, rozbudowane audio ze wzmacniaczem i 15 głośnikami, układ domykający drzwi oraz mnóstwo dodatkowej skóry. Wszystko to sporo waży, dlatego rzeczywisty ciężar testowanego RS 6 to aż 2080 kg. Tym samym jego osiągi robią jeszcze większe wrażenie - strach pomyśleć, jaki wynik dałyby pomiary, gdyby testowane RS 6 nie miało tyle "balastu"...

Przeczy prawom fizyki

Znaczną masę czuć także podczas dynamicznej jazdy krętą drogą - w szybkich zakrętach Audi ma skłonność do wyjeżdżania przodem na zewnątrz łuku. Owa podsterowność pojawia się jednak bardzo późno (u poprzednika przeszkadzała dużo bardziej) i wystarczy delikatnie ująć gazu przy wejściu w łuk, by ją wyeliminować.

Za to potem można mocno wdusić prawy pedał i pozwolić autu samemu poradzić sobie z resztą zakrętu. Napęd quattro wraz z opcjonalnym sportowym mechanizmem różnicowym dają taką trakcję, że gdyby nie popiskiwanie opon i siła odśrodkowa działająca na kierowcę, ten mógłby uznać, że zepsuł się prędkościomierz. W wielu zakrętach to strach ogranicza prowadzącego bardziej niż masa auta - w większości sytuacji Audi zachowuje się jak przyklejone do jezdni.

Gdy przesadzi się z gazem, Audi nabiera ochoty na wyjeżdżanie tyłem z zakrętów, ale nawet przy wyłączonym ESP wystarczy lekka kontra kierownicą, by mu to wyperswadować.

Audi RS 6 Avant

Audi RS 6 Avant (czytaj test)

Opcjonalny asystent jazdy nocnej pokazuje obraz z kamery na podczerwień. W nocy „dostrzega” ludzi przed autem znacznie dalej niż sięga światło reflektorów i ostrzega o nich kierowcę.Motor
W zakrętach Audi RS 6 zachowuje się jak przyklejone do nawierzchni – zupełnie jakby nie ważyło ponad 2 tony.Motor
Podsufitka wykończona czarną Alcantarą z ozdobnym szwem jest wyposażeniem dodatkowym (aż 11 460 zł dopłaty). Oprócz panelu do obsługi szklanego dachu i oświetlenia kabiny, sufit kryje także mikrofony systemu Active Noise Control.Motor
Zawory w wydechu otwierają się w trybie sportowym,...Motor
...zapewniając niezapomnianą ścieżkę dźwiękową.Motor
Z tyłu są do wyboru (bez dopłacania) – dwa mocno wyprofilowane fotele (fot.) lub trzyosobowa kanapa.Motor
Seryjne fotele RS 6 zapewniają rewelacyjne podparcie w zakrętach i są bardzo wygodne. Do wyboru jest kilka rodzajów obszyć.Motor
Czerwone pole na obrotomierzu jest aktywne. Gdy silnik jest zimny, zaczyna się przy 5400 obr./min, gdy rozgrzany – przy 6600 obrotów.Motor
Wielka i regularna przestrzeń, siatki, belki i taśmy mocujące, automatycznie unosząca się roleta – bagażnik nie ma wad.Motor
Tu kryje się silnik 4.0 z dwiema turbosprężarkami.Motor
Poręczność, wygląd i precyzja pracy kierownicy – na piątkę. Nie każdemu jednak przypadnie do gustu jej spłaszczony w dolnej części wieniec.Motor
Perfekcyjnie zmontowane i ergonomiczne wnętrze RS 6 jest standardowo wykończone włóknem węglowym oraz aluminium. Mimo opcjonalnego szklanego dachu (który zabiera przestrzeń nad głowami) za kierownicą wygodnie usiądzie osoba o wzroście 188 cm.Motor
Najnowsza odsłona Audi RS 6 jest na razie dostępna wyłącznie z nadwoziem kombi.Motor

Z ceramicznymi tarczami (opcja) i na zimowych oponach RS 6 Avant staje ze 100 km/h po ok. 39 m. Jak na dwutonowe auto na "zimówkach" - to wręcz rekordowy wynik.

Co ciekawe, podczas szybkiej jazdy najlepiej spisuje się automatyczny tryb pneumatycznego zawieszenia. Program Dynamic usztywnia auto tak bardzo, że sprawdza się tylko na torze - w tym trybie Audi ma zdolność znajdowania pofałdowań nawet na nowo oddanej i teoretycznie gładkiej jak stół drodze. I nie waha się dobitnie poinformować o nich podróżnych.

Druga natura

Gdy kierowca nie ma ochoty wykorzystywać pełni możliwości auta, może włączyć tryb Comfort - wtedy RS 6 zmienia się w luksusowego pożeracza autostrad. Zawieszenie skutecznie tłumi nawet spore wyboje i tylko pojedyncze wyrwy w drodze lub wystające studzienki przekładają się na odczuwalne wstrząsy (pewnie niemała w tym "zasługa" opcjonalnych opon o profilu zaledwie 30 w testowanym aucie).

Komfort jazdy podnosi też wyśmienite wyciszenie - przy prędkości 130 km/h w Audi jest ciszej niż w większości aut przy "setce" (66 dB). Dbają o to dźwiękoszczelne szyby oraz układ Active Noise Control, który bada hałas w kabinie przy pomocy mikrofonów w suficie i zmniejsza go, emitując z głośników dźwięki w tzw. antyfazie.

Kosztowna oszczędność

Jedną z największych wad poprzedniej generacji było ogromne zapotrzebowanie na paliwo - podczas naszego testu w 2009 r. zużycie RS6 Avant wynosiło średnio ponad 22 l na 100 km (26,5 l w mieście i 18 l w trasie). To bardzo dużo.

Nowe RS 6 zużywa takie ilości paliwa tylko podczas agresywnej, dynamicznej jazdy. Zazwyczaj potrzebuje o ok. 4 l mniej, a gdy jedzie się spokojnie, silnik często wyłącza połowę cylindrów i autu wystarcza 18 l na 100 km w mieście oraz niecałe 11 l/100 km poza nim.

Za seryjne RS 6 Avant trzeba zapłacić nieco ponad pół miliona złotych. Dużo. A to dopiero początek wydatków, bo lista opcji zdaje się nie mieć końca. Auto na zdjęciach jest doposażone za ok. 300 tys. zł! To już kwota pozwalająca na zakup kolejnego auta. I to nie byle jakiego - np. Audi S5 Cabrio!

Audi RS 6 Avant

Audi RS 6 Avant (czytaj test)

Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor
Audi RS 6 AvantMotor

Audi RS 6 Avant - podsumowanie

Mało jest na świecie aut tak doskonale łączących sprzeczności. RS 6 Avant to duże kombi z przestronną kabiną i wielkim bagażnikiem, które zapewnia mnóstwo luksusu. A przy tym niesamowicie przyspiesza, skręca i hamuje - jak o połowę lżejsze auta sportowe. A że jest drogie? Owszem - jest, ale każda wydana na nie złotówka ma swoje uzasadnienie.

Audi RS 6 Avant: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • przestronna kabina,
  • wielki bagażnik,
  • perfekcyjne wykonanie,
  • wykończenie wnętrza najlepszymi materiałami

Minusy:

  • niektórym może się wydać zbyt podobne do zwykłego A6 Avant

Audi RS 6 Avant: układ napędowy

Plusy:

  • niesamowite osiągi,
  • świetne przeniesienie napędu,
  • bardzo szybki automat ZF,
  • piękny dźwięk silnika i układu wydechowego

Minusy

  • zdecydowanie za mały zbiornik paliwa

Audi RS 6 Avant: właściwości jezdne

Plusy:

  • zachowanie w zakrętach godne niedużego auta sportowego,
  • doskonała trakcja,
  • duży komfort mimo kół 21'',
  • fenomenalne hamulce

Minusy:

  • trochę zbyt twardy tryb sportowy

Audi RS 6 Avant: wyposażenie i cena

Plusy:

  • bogate wyposażenie standardowe,
  • wielki wybór dodatków,
  • sporo opcji podnoszących dynamikę auta

Minusy:

  • bardzo wysoka cena,
  • duży koszt niektórych dodatków

Dodatkowe pomiary testowe

Pomiar masy własnej

Pomiar masy własnejMotor
Pomiar masy własnejMotor

RS 6, które według producenta powinno ważyć (bez kierowcy) 1935 kg, ma nadwagę. Dodatkowe 145 kg masy wynika z bogactwa dodatków w testowanym Audi (szklany dach, wielkie koła czy mnóstwo dodatkowej skóry i elektroniki).

Pomiar mocy silnika

Pomiar mocy silnikaMotor

Na hamowni podwoziowej porównaliśmy dane fabryczne z rzeczywistą zmierzoną mocą i momentem obrotowym. Różnice są minimalne: testowane Audi RS 6 może się pochwalić mocą 568 KM, a jego maksymalny moment obrotowy to 697 Nm.

Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
3993 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/32
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
560 KM/5700
Maks. moment obrotowy
700 Nm/1750
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
498/194/146 cm
Rozstaw osi
292 cm
Średnica zawracania
11,9 m
Masa/ładowność
1935/630 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
565/1680 l
Poj. zbiornika paliwa
75 l (Pb 95)
Opony
275/35 R20
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h*
Przyspieszenie 0-100 km/h
3,9 s
Dane testowe**
Przyspieszenie 0-100 km/h
3,7 s
Przyspieszenie 0-150 km/h
7,3 s
Przyspieszenie 0-200 km/h
13,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
39,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
39,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
63,4 dB
Rzeczywista prędkość***
98 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,7
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
13,9/7,5/9,8
Teoretyczny zasięg
770 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
18,0/10,8/14,4
Rzeczywisty zasięg
520 km
Cena
508 500 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*seryjna blokada przy 250 km/h, pakiet RS Dynamic podnosi prędkość maksymalną do 280 km/h, a pakiet RS Dynamic Plus – do 305 km/h;
**pomiar na zimowych oponach, przy temperaturze 1ºC
***przy wskazaniu 100 km/h

Tekst: Marcin Laska; zdjęcia: Krzysztof Paliński, Artur Perzanowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas