Renault Rafale z silnikiem 1.2 za 270 tys. zł. Czy to może mieć sens?

Takiego modelu Renault nie miało nigdy wcześniej. Bogato wyposażony SUV-coupe z przestronną kabiną, sporym bagażnikiem i 300-konnym napędem, na który składają się aż cztery silniki. Brzmi skomplikowanie? Zaczynamy test Renault Rafale E-Tech 4x4 300.

Renault Rafale to jeden z najlepiej wyglądających SUV-ów dostępnych dziś na rynku
Renault Rafale to jeden z najlepiej wyglądających SUV-ów dostępnych dziś na rynkuAdam MajcherekINTERIA.PL

Rafale już pojawiło się u nas w teście w wersji o mocy 200 KM i zrobiło znakomite wrażenie. Francuska marka w ogóle weszła w bardzo dobry okres. Pod przewodnictwem nowego szefa designu - Gillesa Vidala -Francuzi projektują naprawdę świetnie wyglądające samochody. Rafale przyciąga wzrok linią nadwozia, efektowymi przetłoczeniami karoserii, a kropką nad i są ogromne, 20-, a nawet 21-calowe obręcze. Wygląda na to, że był to strzał w dziesiątkę, bo niedawno Renault poinformowało, że tą samą ścieżką pójdzie odświeżone Espace.

Renault Rafale - widok z przodu
Nadwozie Renault Rafale może pokrywać niebieski lakier z satynowym wykończeniempiotr królINTERIA.PL

Ale Espace, mimo podobnego wyglądu i tej samej platformy, nie jest oferowane w 300-konnej odmianie - taką można dostać wyłącznie w Rafale. I właśnie taki egzemplarz trafił do naszej redakcji.

Renault Rafale - widok kabiny
Rafale zaprasza do dopracowanego i pięknie zaprojektowanego wnętrzapiotr królINTERIA.PL

Renault Rafale - wymiary i przestrzeń w kabinie

Rafale ma 4 710 mm długości, jest szerokie na 1866 mm i wysokie na 1613. Obie osie dzielą 2738 mm. To oznacza, że jest to pełnoprawny SUV segmentu C, z naprawdę przestronną kabiną. Pewnym rozczarowaniem w kwestii danych technicznych może być jednak prześwit auta - według specyfikacji wynosi on zaledwie 155 mm. To efekt zamontowania w podłodze akumulatora o pojemności 22 kWh - wersja bez możliwości ładowania ma prześwit większy o 19 mm. Tak czy inaczej, wjeżdżając na wysokie krawężniki raczej martwiliśmy się bardziej o 21-calowe obręcze niż szuranie „brzuchem”.

Renault Rafale E-Tech 300: podstawowe dane

Długość
4 710 mm
Szerokość
1 866 mm
Wysokość
1 613 mm
Rozstaw osi
2 738 mm
Prześwit
155 mm
Pojemność bagażnika
539 l
Pojemność zbiornika paliwa
55 l
Pojemność baterii
22 kWh

W kabinie miejsca jest ogrom. Pasażerowie siedzący na kanapie mają mnóstwo przestrzeni na nogi i sporo wokół głowy. Podróżują w naprawdę komfortowych warunkach, poprawionych dodatkowo przez imponujący szyberdach o powierzchni przeszło metra kwadratowego.

Wnętrze Renault Rafale - widok na kanapę
Na tylnej kanapie Renault Rafale miejsca jest ogrompiotr królINTERIA.PL

Jeśli chodzi o przestrzeń bagażową, wersja 300-konna, czyli hybryda plug-in może pochwalić się 539 l pojemności - w wersji 200-konnej, bez możliwości ładowania z gniazdka bagażnik był w stanie „połknąć” 630 l bagażu. Różnica wynika m.in. z liczby silników, jakimi dysponuje mocniejsza wersja.

Bagażnik Renault Rafale
W najmocniejszej wersji nie mamy do dyspozycji dodatkowego schowka pod podłogąpiotr królINTERIA.PL

Napęd Renault Rafale E-Tech 4x4 300

Rafale w tej wersji dysponuje w sumie czterema silnikami. Podstawową jednostką jest trzycylindrowe, spalinowe 1.2 o mocy 150 KM. Wersja 300-konna powstała na bazie 200-konnej. Inżynierowie Renault zastosowali nową turbosprężarkę, która pozwoliła na zwiększenie mocy silnika spalinowego, dołożyli mocniejszy, 70-konny silnik elektryczny, dopracowali skrzynię biegów i zastosowali 35-konny rozrusznik wysokonapięciowy.

Do tego pod podłogę powędrowała bateria o pojemności 22 kWh, a na tylnej osi pojawił się silnik elektryczny o mocy 136 KM, a obok niego - jednofazowa ładowarka o mocy maksymalnej 7,4 kW. I już wiadomo skąd bagażnik mniejszy niż w słabszej wersji.

Renault Rafale - widok z tyłu
Klosze tylnych lamp są szare. Czerwony kolor pojawia się dopiero po włączeniu światełpiotr królINTERIA.PL

Jakby tego było mało, wszystko to obsługuje skrzynia biegów o 15 przełożeniach, bez klasycznego sprzęgła i synchronizatorów. Jak to działa? Mamy 2 przełożenia w skrzyni od strony silnika elektrycznego + neutralne, 4 i neutralne od strony silnika spalinowego. Zmianą przełożeń zarządzają 3 siłowniki, a za wszystko odpowiada 35-konny rozrusznik wysokonapięciowy. Elektronika czuwa nad doborem przełożenia, wysokonapięciowy rozrusznik zgrywa prędkości poszczególnych wałów i dzięki sprzęgłu kłowemu zapina odpowiednie przełożenia.

Według Laurenta Baville’a, który od 27 lat pracuje w dziale mechanicznym Renault i jest głównym inżynierem ds. hybrydowych układów napędowych, takie rozwiązanie w porównaniu z klasycznym układem oznacza mniej części, mniej tarcia i podobno niższe koszty. A do tego pochodzi z F1.

Renault Rafale widok z przodu
Opadająca linia nadwozia sprawia, że Rafale prezentuje się lekko i dynamiczniepiotr królINTERIA.PL

Na pierwszy rzut oka - działa ono znakomicie. O ile w wersji 200-konnej elektronika sprawiała, że skrzynia wahała się i momentami sprawiała wrażenie, jakby miała wątpliwości, które przełożenie będzie optymalne, o tyle w tej wersji działa bez zarzutu.

Ile kosztuje Renault Rafale E-tech 4x4 300?

Egzemplarz, który testujemy, to Rafale w topowej wersji wyposażenia esprit Alpine. Cennik tej odmiany zaczyna się od kwoty 248 900 zł. Nasz egzemplarz wyróżnia zjawiskowy lakier sommet satin za 7500 zł. Mamy też opcjonalny pakiet nagłośnienia Harman Kardon za 4500 zł, dopłaty wymagał też panoramiczny dach (7 000 zł). Dopełnieniem zestawu jest wyświetlacz HUD na przedniej szybie za 3 000 zł. Końcowa suma z cennika to 273 900 zł.

Renault Rafale - widok z tyłu
Renault Rafale w topowej specyfikacji kosztuje przeszło 270 tysięcy złotychpiotr królINTERIA.PL

W teście sprawdzimy czy Rafale na co dzień może pełnić funkcję auta elektrycznego - teoretycznie powinno przejechać na prądzie blisko 100 km. Sprawdzimy też jak sprawują się cztery skrętne koła i czy brak fizycznej przesłony rolety szyberdachu może być uważany za wadę. Postaramy się też odpowiedzieć na pytanie, czy warto wydać 270 tys. zł na wielkiego SUV-a z silnikiem 1.2 pod maską.

Renault Rafale E-Tech 300 – test wideo SUV-a plug-in z napędem 4x4Interia plINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?