Wymiana wycieraczek. Pamiętaj o trybie serwisowym bo uszkodzisz auto

Wycieraczki samochodowe to bardzo ważny element wyposażenia auta, zwłaszcza o takiej porze roku jak jesień czy zima. Jeśli wycieraczki są uszkodzone zostawiają irytujące smugi, nieskutecznie zbierają wodę i zanieczyszczenia z przedniej szyby i znacząco pogarszają widoczność. Jeśli problemem nie są tylko zanieczyszczenia, wycieraczki trzeba wymienić. W większości współczesnych samochodów nie ogranicza się to wyjęcia piór, a wymaga wykonania kilku innych czynności.

Wymiana wycieraczek samochodowych to z pozoru prosta czynność ograniczająca się do rozpięcia specjalnej zasuwki w ramieniu wycieraczki i wyjęcia wycieraczek z prowadnicy. Jednak w większości nowych samochodów system ten działa nieco inaczej niż kiedyś - ramion wycieraczek nie można po prostu odgiąć aby uzyskać do nich swobodny dostęp i zdjąć zużyte lub uszkodzone pióra.

Kiedy wycieraczki są uszkodzone?

Na uszkodzenie lub zużycie piór wycieraczek może wskazywać kilka różnych symptomów. Po pierwsze, uszkodzone wycieraczki zaczną pozostawiać smugi na szybie. Jeśli nie pomoże szybkie czyszczenie gumowych piór może okazać się, że krawędź wycieraczki jest pozadzierana i właśnie przez to wycieraczka niedokładnie zbiera brud i wodę, rozmazując je na szybie i pogarszając widoczność.

Reklama

Wycieraczki mogą być też uszkodzone lub zużyte na inne sposoby - zaśniedziałe lub zardzewiałe może być też ramię (prowadnica) wycieraczki, co często sprawia, że wycieraczka źle przylega do szyby a powierzchnia jej działania jest ograniczona. Jeśli wycieraczki przeskakują lub przeraźliwie piszczą również może być to oznaka zużycia piór lub na przykład sprężyny ramienia, która odpowiada za dociskanie wycieraczki do szyby.

Zwróć uwagę na długość wycieraczek

Kupując nowe wycieraczki zwróć uwagę na ich długość. Większość wycieraczek ma na opakowaniu listę zastosowań - samochodów do których pasują wedle długości i rodzaju wycieraczki (szkieletowe lub bezszkieletowe) i właśnie po tym powinniśmy szukać odpowiedniego kompletu. Można również skorzystać z pomocy sprzedawcy i wyszukać wycieraczki po numerze VIN samochodu - wtedy dobór będzie najdokładniejszy.

UWAGA: Warto pamiętać o tym, że zwykle wycieraczki różnią się długością i podczas zakładania ma znaczenie strona założenia danego pióra wycieraczki. Z kolei system montażu jest ten sam, więc stosunkowo łatwo się pomylić. Jeśli pomylimy strony jedna z wycieraczek może wystawać poza obrys szyby i na przykład przycierać o przedni słupek, a druga będzie miała znacznie mniejszą powierzchnię działania. Podczas montażu zwróćmy na to szczególną uwagę.

Jak założyć nowe wycieraczki?

Założenie nowych wycieraczek zasadniczo nie jest trudne, zwłaszcza w samochodach starszej generacji. Wystarczy:

  • odgiąć ramiona wycieraczek, aby uzyskać łatwiejszy dostęp do pióra wycieraczki,
  • wyjąć specjalną zawleczkę blokującą wycieraczkę w ramieniu,
  • wysunąć wycieraczkę i wsunąć nową w to samo miejsce ponownie blokując ją plastikową zawleczką.

Jeśli wszystko wykonaliśmy poprawnie powinniśmy usłyszeć charakterystyczne kliknięcie a wycieraczka powinna stabilnie "siedzieć" w uchwycie ramienia. Wtedy wystarczy położyć wycieraczki z powrotem na szybie, zaczynając od prawej (kolejność ma znaczenie - często może być tak że jeśli nie położymy najpierw prawej - od strony pasażera -, lewej nie da się złożyć) aby uniknąć "kolizji". I voila!

Co to jest tryb serwisowy wycieraczek?

Ale nie tak szybko. We współczesnych autach ta procedura jest dodatkowo utrudniona, ponieważ wycieraczki często schowane są głębiej w podszybiu i zachodzi na nie krawędź maski, co oznacza że jeśli spróbujemy odgiąć wycieraczki na zawiasach porysujemy sobie maskę samochodu, a wycieraczek i tak nie wymienimy.

W takich samochodach należy skorzystać z trybu serwisowego wycieraczek. Często jest on zaszyty w ustawieniach samochodu, które znajdziesz na ekranie systemu multimedialnego. Zanim zabierzemy się za wymianę, należy włączyć tryb serwisowy, a wtedy wycieraczki przejdą w tryb wymiany - ramiona obrócą się lub wysuną na tyle, aby możliwe było odgięcie ich ramion i ułatwiony dostęp do wycieraczek, bez ryzyka uszkodzenia lakieru na masce, czy też samych ramion. Później procedura wygląda podobnie jak w starszych samochodach. Po założeniu nowych składamy ramiona i wyłączamy tryb serwisowy.

Jak włączyć wycieraczki, jaką prędkość wybrać?

Wycieraczki w samochodzie zwykle włącza się za pomocą prawej manetki przy kierownicy (lewa jest od kierunkowskazów lub świateł). W zależności od marki samochodu i zastosowanego rozwiązania może służyć do tego pokrętło lub po prostu przełączenie dźwigni w odpowiednią pozycję.

  • Pociągnięcie dźwigni krótko do siebie zwykle uruchamia wycieraczki jednorazowo w celu przeczyszczenia szyby - wykonują one wtedy trzy ruchu na szybie i wyłączają się.
  • Pociągnięcie i przytrzymanie dźwigni dłużej "do siebie"  powoduje tę samą reakcję, ale przy okazji uruchamia też spryskiwacze samochodowe.
  • W zależności o samochodu przełączenie dźwigni w górę lub w dół uruchamia stałe działanie wycieraczek - w trybie automatycznym lub z możliwością ustalenia prędkości pracy wycieraczek. Może służyć do tego również pokrętło lub dodatkowy przełącznik, którym regulujemy pracę wycieraczek w zależności od intensywności opadów.
  • Popchnięcie dźwigni do przodu zwykle uruchamia wycieraczkę tylną - w samochodach typu kombi lub hatchbackach i SUV-ach. Nie wszystkie sedany mają wycieraczki z tyłu, więc w niektórych autach ta funkcja po prostu nie działa

Co daje czujnik deszczu?

Większość współczesnych samochodów jest wyposażonych w tzw. czujnik deszczu umieszczony na szybie. Czujnik wykrywa krople spadające na szybę i automatycznie uruchamia wycieraczki, więc nie musimy się przejmować ich włączeniem jeśli są ustawione w trybie automatycznym. Na dodatek tryb deszczu mierzy również intensywność opadów i automatycznie dobiera prędkość pracy wycieraczek do ilości wody padającej na szybę. To bardzo zmyślne i przydatne podczas jazdy urządzenie, bowiem pozwala skupić się na drodze przed nami zamiast niepotrzebnie dekoncentrować się próbą wyregulowania prędkości wycieraczek.

Ma jednak też gorszą stronę: jeśli szyba ulegnie uszkodzeniu i będzie konieczna wymiana, obecność czujnika deszczu znacząco podnosi koszt nowej szyby - podobnie jak obecność czujnika zmierzchu.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: wycieraczki | porady dla kierowców | Zrób to sam
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy