Wszystko co musisz wiedzieć o oponach zimowych, ale boisz się zapytać
Nadszedł sezon zmiany opon na zimowe. Jakie wybrać, na co zwrócić uwagę przy zakupie nowego kompletu, jak długo można jeździć na oponach, które już posiadamy, jak ważna jest wysokość bieżnika i jakie informacje odczytamy z etykiety umieszczonej na nowej oponie? Odpowiedzi na na te i inne pytania znajdziecie poniżej.
Zmiana opon na zimowe to coroczny rytuał. Co kilka lat przychodzi jednak czas, gdy ogumienie nie nadaje się już do użycia i trzeba kupić nowy komplet. Jak rozpoznać ten moment i jakimi kryteriami się kierować przy wyborze?
Kierowcy często decydują się na wymianę opon dopiero wtedy, gdy bieżnik osiągnie graniczny poziom zużycia, nie biorąc pod uwagę ich wieku. Jazda na oponach, które pomimo wystarczającej wysokości bieżnika są stare, jest równie ryzykowna jak jazda na oponach z zużytym bieżnikiem. Opony, które przekroczyły 10 lat od daty produkcji, powinny zostać wymienione bez względu na stan bieżnika. To ważne, bo guma z biegiem czasu traci swoje właściwości, starzejąc się, staje się mniej elastyczna, co zwiększa ryzyko pęknięć i uszkodzeń.
Nowy zestaw markowych opon może wytrzymać od 20 do 50 tysięcy kilometrów, w zależności od typu opon, samochodu i stylu jazdy. Agresywna jazda przyspiesza zużycie. Przy normalnym użytkowaniu, zestaw powinien wystarczyć na dobre kilka lat, w zależności od tego, jak duże przebiegi pokonuje kierowca swoim autem.
Ale nie tylko zbyt niski bieżnik dyskwalifikuje opony z eksploatacji. Do użytku nie nadają się również takie z uszkodzeniami barku czy nierówno startym bieżnikiem.
7 stopni to mit? Kiedy naprawdę zmienić opony na zimowe
Wiek opony można określić za pomocą numeru DOT wybitego na jej bocznej ścianie, który wskazuje rok i tydzień produkcji. Na przykład, jeśli w polu DOT widnieje numer 0512, oznacza to, że opona została wyprodukowana w piątym tygodniu roku 2012. Opony starsze niż 10 lat uważa się za zużyte, bez względu na stan bieżnika.
Stare lub nadmiernie zużyte opony mogą znacząco zmniejszać przyczepność, a co za tym idzie - bezpieczeństwo jazdy. Zwiększają też ryzyko aquaplaningu, czyli utraty kontaktu z nawierzchnią na mokrej drodze.
Zgodnie z przepisami, minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika opon wynosi 1,6 mm. Opony o mocno zużytym bieżniku nie zapewniają odpowiedniego bezpieczeństwa i powinny być wymienione wcześniej niż po osiągnięciu tej granicy. W przypadku opon zimowych eksperci wskazują, że graniczną wartością głębokości bieżnika są 3 mm.
Podczas kontroli drogowej policjant może nałożyć mandat za używanie "łysych" opon . Wysokość kary będzie zależna od decyzji policjanta, bo takiego wykroczenia nie ma zapisanego w taryfikatorze. Dlatego podstawą do nałożenia kary będzie art. 97 kodeksu wykroczeń, czyli "wykroczenie przeciwko innym przepisom", za co grozi od 20 do nawet 3000 zł grzywny. Dodatkowo w skrajnych przypadkach policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny samochodu i zakazać dalszej jazdy.
Jazda na starych, lecz odpowiednio zachowanych oponach z prawidłową homologacją nie jest zakazana. Jeśli bieżnik będzie miał odpowiednią głębokość, a opony nie będą miały uszkodzeń, policjant może co najwyżej zasugerować ich wymianę ze względów bezpieczeństwa.
Nowe opony letnie i dobry bieżnik. Czy zimą ma to sens?
Kupując nowy komplet opon koniecznie należy popatrzeć na tzw. etykietę opon. Jest ona wymagana przepisami i zawiera szereg cennych informacji. Idea wprowadzenia tego typu oznaczeń zakładała zwiększenie świadomości użytkowników co do parametrów opon, a także zwiększenie możliwości ich porównywania.
Dzięki temu kierowcy mogą wybierać modele, które są bezpieczniejsze, trwalsze, a przy tym zapewniają komfort jazdy oraz oszczędności podczas eksploatacji samochodu. Na etykiecie opony zawierają się informacje dotyczące trzech parametrów ogumienia. Są to:
- przyczepność hamowania na mokrej nawierzchni,
- efektywność paliwowa,
- generowany poziom hałasu,
- przyczepność opon na śniegu i/lub na lodzie.
Przyczepność hamowania na mokrej nawierzchni oznaczona jest na etykiecie symbolem opony z chmurą. Parametr ten jest niezwykle ważny, ponieważ wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Etykiety opon określają skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni przez pięć klas - A to najkrótsza droga hamowania, zaś E to najdłuższa.
Czy opony całoroczne mają symbol płatka śniegu? Lepiej sprawdzić
Efektywność paliwowa to parametr na etykiecie opony, który określa opory toczenia i został on oznaczony symbolem dystrybutora. W tym przypadku również mamy do czynienia z klasyfikacją od A do E. Klasa A oznacza najniższe opory toczenia, co wpływa na niższe zużycie paliwa. Z kolei opona z efektywnością paliwową określoną literą E będzie miała większe opory toczenia i zarazem powodować będzie większe zużycie paliwa.
Klasyfikacja generowanego poziomu hałasu na etykiecie opon podzielona jest na trzy wartości: A, B i C. Klasa A oznacza oponę najcichszą, klasa B o większej głośności, natomiast opona o głośności w klasie C charakteryzuje się najwyższym poziomem hałasu.
Na etykiecie przewidziano miejsce na informację o przyczepności opon zimą. Opony spełniające wymagania dotyczące jazdy po śniegu oznaczone będą symbolem alpejskim (piktogram 3PMSF). Natomiast piktogram górskiego szczytu wyróżnia opony zapewniające przyczepność na lodzie. Tego rodzaju oznaczenie występuje wyłącznie na oponach przeznaczonych na rynek skandynawski.
Etykiety na oponach zawierają cenne informacje, ale są tylko jednym z wielu źródeł wiedzy, które trzeba uwzględnić przed zakupem. Najprostszym sposobem wyboru opon wciąż pozostanie analiza indywidualnych potrzeb.
Ze względu na osiągi, wytrzymałość, jakość oraz cenę, opony dzieli się na trzy kategorie. Opony klasy premium (np. Dunlop, Pirelli, Bridgestone) są droższe, ale oferują lepsze parametry na drodze i nowinki technologiczne.
Rozprawiamy się z mitami o oponach zimowych
Następne w kolejności są opony klasy średniej, które spełnią oczekiwania kierowców pokonujących rocznie niewielkie przebiegi. Z kolei najtańszą klasą są opony ekonomiczne, które cechują się prostymi rozwiązaniami technologicznymi. Zwykle opony budżetowe są cięższe i wykonane z mniej odpornej na ścieranie mieszanki. Tego typu opony będą dobrym wyborem dla mało wymagających kierowców, który poruszają się przede wszystkim w cyklu miejskim i rzadko jeżdżą po śniegu.
Wybierając opony zimowe, warto zapoznać się z wynikami testów, aby znać wady i zalety danego modelu ogumienia. Pod uwagę bierze się testy hamowania, pokonywania zakrętów, czy przyśpieszenia. Polecane modele powinny spełnić oczekiwania nawet najbardziej wymagających kierowców. Najsłynniejsze testy opon prowadzone są przez ADAC, AutoZeitung, ACE/GTÜ, Auto Motor und Sport oraz AutoBild.