Czy opony całoroczne mają symbol płatka śniegu? Lepiej sprawdzić

Opony wielosezonowe lub inaczej nazywane całorocznymi są niezwykle popularne i stosują je nawet producenci w nowych samochodach. Gdy ktoś jednak nie miał z nimi styczności, może mieć problem z ich odróżnieniem, bo po bieżniku nie zawsze można stwierdzić z jakim ogumieniem mamy do czynienia. Sprawdzamy oznaczenia opon całorocznych i rozwiewamy wątpliwości.

Czy opony całoroczne mają symbol płatka śniegu?
Czy opony całoroczne mają symbol płatka śniegu? Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Opony uniwersalne, całoroczne lub wielosezonowe - różnie się je nazywa, ale ogólnie idea jest taka sama. To ogumienie ma sprawdzać się zarówno latem jak i zimą, a może w szczególności w okresach przejściowych. Taki rodzaj opon świetnie sprawdzi się komuś, kto nie pokonuje długich dystansów i głównie porusza się w obrębie swojego miejsca zamieszkania.

Oznaczenia opon całorocznych - jak je rozczytać?

Na każdej oponie można znaleźć wiele informacji oznaczających typ ogumienia, jego rozmiar, rok produkcji, nośność, indeks prędkości oraz kilka innych parametrów. W przypadku opon wielosezonowych producenci umieszczają na nich symbole związane zarówno z jazdą w zimie, jak i latem. Na oponach całorocznych znajdziemy m.in.:

  • symbol płatka śniegu (zazwyczaj w postaci znaku 3PMSF, czyli "3-peak mountain snowflake" - płatek śniegu na tle górskiego szczytu z trzema wierzchołkami),
  • symbol chmur z deszczem,
  • symbol słońca,
  • oznakowanie "M+S", czyli "mud + snow" ("błoto i śnieg").

Co ważne, powyższe elementy mogą być widoczne również na standardowych oponach sezonowych. Jeśli jednak na powierzchni ogumienia widoczne są trzy lub cztery z tych oznaczeń, mamy do czynienia właśnie z oponami wielosezonowymi.

Co oznacza 3PMSF? Trzeba zwrócić uwagę

Jak już wspomnieliśmy, zawiły skrót oznacza płatek śniegu na tle górskiego szczytu. Aby opona mogła posiadać taki symbol, musi spełnić szereg wymogów, a co ważniejsze zdać rygorystyczne testy drogowe. Testy wykonywane są na zaśnieżonym torze, o maksymalnym stopniu nachylenia wynoszącym 2 stopnie, mającym odpowiednią długość oraz szerokość. Co ciekawe, nawet warstwa śniegu musi być złożona z określonego zbitego śniegu o odpowiedniej temperaturze. Wszystko po to, aby sprawdzić właściwości opony całorocznej na możliwie najlepiej odwzorowanych warunkach drogowych. Dopiero po tych wymagających próbach, ogumienie wielosezonowe może uzyskać certyfikat oznaczony symbolem 3PMSF. Wówczas taka opona stanowi pewny wybór dla kogoś, kto dużo jeździ w trudnych warunkach zimowych.

Oznaczenie M+S jest ważne, ale trzeba uważać

Oznaczenie 3PMSF świadczy o oficjalnym certyfikacie, uzyskanym przez opony, które przeszły wymagające testy. Kolejny symbol M+S (ang. mud and snow - błoto i śnieg) jest jedynie informacją deklarowaną przez jej producenta. Oznacza to, że taka opona, przynajmniej w teorii, poradzi sobie lepiej w lekkich warunkach zimowych niż standardowe ogumienie letnie. Znak "M+S" powinniśmy traktować raczej jako sugestię niż gwarancję skuteczności pracy takiej opony zimą. Nie oznacza to jednak, że takie opony należy z góry odrzucić, ale podejść do nich z dystansem. W założeniu opony M+S posiadają bardzo miękką mieszankę i bieżnik z większą liczbą nacięć niż wersje letnie, tak by guma lepiej sprawdzała się na ośnieżonej drodze.

Oznaczenia opon całorocznych. O tym pamiętaj

Symbole na oponach wielosezonowych umieszczone na boku opony pomagają ocenić, czy dany model opony całorocznej dobrze zachowa się w warunkach zimowych. Większość konstrukcji ogumienia wielosezonowego jest oparta właśnie na gumie zimowej, ale dopiero rygorystyczne testy potwierdzają jej skuteczność. Jeżeli na oponie całorocznej umieszczono oznaczenie M+S, możemy przyjąć, że jazda z takim ogumieniem jest bezpieczna latem oraz w okresach przejściowych - wiosną i jesienią.

Należy pamiętać, że ze względu na ich uniwersalność i brak sezonowych wymian, bieżnik opon całorocznych zużywa się szybciej. Niewskazana jest również jazda agresywna. Dlatego opony wielosezonowe są rekomendowane dla kierowców, którzy nie użytkują swoich pojazdów zbyt intensywnie. Z drugiej jednak strony, dobrej jakości opona całoroczna może świetnie sprawdzić się w każdych warunkach drogowych, także zimą. Jeśli zwrócimy uwagę na gumy posiadające nie tylko znak M+S, ale również oznaczenie 3PMSF, możemy mieć pewność, że to dobry wybór. 

Czy opłaca się mieć w Polsce opony całoroczne?

Kluczowy jest rejon Polski, w którym zamieszkujemy. Na terenach gdzie zimy są łagodne, teren nie jest górzysty, a służby drogowe sprawnie radzą sobie z odśnieżaniem śmiało możemy sięgnąć po opony całoroczne. Gdzie zimy są srogie, a drogi rzadko odśnieżane, lepiej postawić na tradycyjne "zimówki". Przed wyborem ogumienia warto przeanalizować sobie, po jakich drogach jeździmy najczęściej.

Nowy MG HS już w Polsce. Sprawdzamy, jak jeździ chińsko-brytyjska wołowina w pięciu smakach?INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas