Warto przerobić auto na gaz? Sprawdzamy, czy to się wciąż opłaca
Ceny benzyny szybują w górę i nie wygląda na to, by w najbliższym czasie miało się to zmienić. Gaz kosztuje dużo mniej, ale instalacja LPG w samochodzie to spory jednorazowy koszt. Czy opłaca się ponieść koszty instalacji i kiedy ewentualnie taka inwestycja zacznie się zwracać? Wyjaśniamy.
Instalacja LPG w samochodzie to spory koszt i wiele tu zależy od samego auta. Im wyższe parametry silnika tym instalacja będzie droższa. Istnieje też kilka typów instalacji i od nich również zależy ostateczna cena ich montażu.
- I generacja - najstarszy typ - pozbawiona elektroniki i wykorzystywana w autach z gaźnikiem, cena do 2000 zł;
- II generacja - stosowana w przypadku starszych aut z wtryskiem benzyny i katalizatorem, wzbogacona o moduł elektroniczny, cena ok. 2500 zł;
- III generacja - montowana w pojazdach z wielopunktowym wtryskiem paliwa, cena ok. 3000 zł
- IV i V generacja, czyli gaz sekwencyjny - z wtryskiem gazu do silnika za pomocą wtryskiwaczy - cena od 2700 - 4000 zł;
- VI generacja - z bezpośrednim wtryskiem gazu w fazie ciekłej i oryginalnymi wtryskiwaczami benzyny - cena od 5000 zł.
Ostateczny koszt zależy również od tego, z jakich materiałów będzie wykonana instalacja LPG. Im więcej będzie w niej sterowników i elektroniki, tym więcej będziemy musieli zapłacić.
To, że gaz jest o ponad połowę tańszy niż benzyna, wszyscy widzimy na stacjach benzynowych. Podczas jazdy przeciętne auto spala jednak więcej gazu niż benzyny. Poza tym samo zamontowanie instalacji LPG w aucie to spory koszt, ale nie całkowity. Często ubezpieczyciele wyliczają wyższe OC dla samochodów na gaz. Warto więc poszukać takiego, który tego nie robi.
Innym kosztem, który rośnie wraz z zamontowaniem butli gazowej w aucie, jest przegląd techniczny. Zapłacimy za niego co roku o 63 złote więcej niż za tę samą usługę przy benzyniaku. Do tego dochodzi koszt homologacji butli, który trzeba wykonać po 10 latach jej użytkowania. To około 250 zł. Trzeba się też liczyć z częstszymi wymianami świec w aucie z instalacją LPG.
Czytaj też: Kierowcy z LPG często popełniają ten błąd. Dostaną ostro po kieszeni
Często słyszymy, że zwrot instalacji LPG opłaca się bardziej w samochodach, które częściej eksploatujemy. Nie ma więc sensu przerabianie na gaz auta, którym jeździmy tylko do przysłowiowego kościoła. Nie ma również oszczędzanie na samym sprzęcie, może to się skończyć częstymi naprawami auta.
Sięgnijmy więc po instalację LPG ze średniej półki dla najpopularniejszych w Polsce silników 4 cylindrowych. Ogólny przelicznik jest taki, że cena zamontowania instalacji z pośrednim wtryskiem paliwa w aucie to wynik wzoru 900 x liczba cylindrów. W takim wypadku koszt takiej instalacji LPG przy silniku 4-cylindrowym to około 3600 zł.
Inaczej będzie w przypadku aut z bezpośrednim wtryskiem paliwa, tu wzór się zmienia: 1400 x liczba cylindrów. Przy 4 cylindrowym aucie koszt instalacji gazowej to 5600 zł.
Przyjmijmy, że przeciętny samochód spala 8 litrów benzyny na 100 km. Przy obecnych cenach benzyny (6,6 zł za litr) koszt przejechania 100 km to 52,8 zł.
Gaz jest paliwem mniej kalorycznym, więc przeciętnie na 100 km auto spali go 9,6 l. Koszt gazu to 3,09 zł za litr. Zatem za przejechanie 100 km na gazie zapłacimy 29,64 zł.
Przyjmując, że przeciętny przebieg polskiego auta to 13 000 rocznie można obliczyć, ile na jakie paliwo wydamy. Za przejechanie tego dystansu na benzynie zapłacimy 6 800 zł rocznie. Za pokonanie go na gazie - 3 800 zł. Różnica jest więc znaczna, wynosi około 3000 zł. Koszt instalacji gazowej zwróci się więc po roku i trzech miesiącach. Przy autach z bezpośrednim wtryskiem paliwa ten czas będzie dłuższy, ale z pewnością nie przekroczy dwóch lat.
Czytaj też:
Jeździsz tak? Nawet nie wiesz, że niszczysz silnik