Popularny mit o łańcuchu w silniku. Mechanicy ostrzegają

Łańcuch rozrządu miał być rozwiązaniem bezobsługowym i długowiecznym, którym kierowca w ogóle nie powinien sobie zaprzątać głowy. Życie zweryfikowało te założenia. Mechanicy ostrzegają, że zaniedbanie łańcucha często prowadzi do kosztownych awarii. Jak więc dbać o łańcuch rozrządu i czy łańcuch należy wymieniać?

W teorii łańcuch powinien być bardziej trwały od paska, ale niewłaściwa obsługa w połączeniu z materiałami o niskiej jakości skutecznie skracają jego żywot. Wielu kierowców nie zwracało na to uwagi, przez co doprowadzali do kosztownych awarii.

Koszty naprawy silnika po awarii łańcucha rozrządu

Usterka łańcucha rozrządu wygeneruje dużo wyższe rachunki za naprawę niż w przypadku paska. Niedostatecznie napięty łańcuch rozrządu może przeskoczyć. W takiej sytuacji może dojść do kolizji tłoka z zaworem, a to może doprowadzić do uszkodzenia głowicy.

W niektórych samochodach demontaż głowicy może wymagać wyjęcia całego silnika. Remont silnika w takim przypadku będzie kosztować co najmniej kilka tysięcy złotych.

Reklama

Często okazuje się nawet, że zakup używanego silnika będzie tańszy niż jego remont.

Sporą część kosztów wymiany łańcucha stanowi robocizna. Im większy i bardziej skomplikowany silnik, tym więcej czasu potrzeba na demontaż podzespołów i wymianę wszystkich elementów. Dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, żeby łańcuch pracował bezawaryjnie przez wiele lat.

Jak dbać o łańcuch rozrządu?

Żywotność łańcucha rozrządu w dużej mierze zależy od prawidłowego działania napinacza, który dba o jego odpowiedni naciąg. Kiedy poziom oleju silnikowego jest na właściwym poziomie, napinacz hydrauliczny pracuje poprawnie. Brak regularnego serwisu olejowego może doprowadzić do zużycia napinacza i rozciągnięcia łańcucha. Zużyty napinacz powoduje, że łańcuch zaczyna dużo głośniej pracować.  

Kiedy łańcuch rozrządu zaczyna się rozciągać i powstają luzy, koła zębate zaczynają się wycierać. Warto regularnie sprawdzać ich stan, ponieważ przy okazji mogą doprowadzić do przyspieszonego zużycia nastawników faz rozrządu. Dlatego planując wymianę rozrządu opartego na łańcuchu warto od razu rozważyć wymianę zębatek.

Przy każdej wymianie rozrządu nieodłącznym elementem jest wymiana tzw. ślizgów. Prowadnice są wykonane z wytrzymałych materiałów, ale przy dużych przebiegach może dochodzić do ich nadmiernego zużycia, co później wpływa na prawidłową pracę napędu rozrządu.

Oryginalny łańcuch rozrządu lub jego markowy zamiennik powinien być trwały. W przypadku takich części rzadko dochodzi do ich zerwania, ale dużo częściej dochodzi do wyciągnięcia, a nawet przeskoczenia rozrządu. Dlatego warto pamiętać o regularnych wymianach oleju, a każdy podejrzany odgłos dochodzący spod maski od razu konsultować z mechanikiem. W wielu samochodach usterki związane z łańcuchem rozrządu objawiają się błędem "check engine".

Wymiana rozrządu. Co wymienić poza łańcuchem?

Wymiana rozrządu napędzanego łańcuchem to kosztowna naprawa. Dlatego warto od razu kupić gotowy zestaw, w skład którego będą wchodzić następujące elementy:

  • łańcuch,
  • koła zębate,
  • prowadnice,
  • napinacze,
  • elementy mocujące
  • uszczelnienia.

Wymiana łańcucha rozrządu, w zależności od modelu samochodu i wersji silnikowej, potrafi być bardzo skomplikowana. Często zdarza się, że dostęp do elementu jest utrudniony i wymaga wyjęcia np. skrzyni biegów. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: łańcuch rozrządu | porady dla kierowców | mechanicy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy