W zbiorniczku ubywa płynu chłodniczego? Oto przyczyna

Oprac.: Justyna Nachman

Układ chłodzenia pełni kluczową funkcję w samochodzie, utrzymując silnik w optymalnej temperaturze podczas jego pracy. Choć niewielkie ubytki płynu chłodniczego są normalne, jego nadmierne straty mogą wskazywać na poważne problemy z autem. Jaki jest optymalny poziom ubytku płynu chłodniczego? Co może być przyczyną jego nadmiernej utraty?

Zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego w samochodzie.
Zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego w samochodzie.123RF/PICSEL

Jak sprawdzić poziom płynu chłodniczego?

Aby sprawdzić poziom płynu chłodniczego, należy poczekać, aż silnik ostygnie po pracy. Po otwarciu maski trzeba odnaleźć zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodniczego, który zazwyczaj ma kolor biały, kremowy lub jest przeźroczysty. W jego górnej części znajduje się korek z oznaczeniem termometru. Płyn chłodniczy może być w kolorze zielonym, czerwonym, fioletowym, różowym, pomarańczowym lub niebieskim.

Zbiornik wyrównawczy może być zamontowany bezpośrednio na chłodnicy lub znajdować się w jego pobliżu. Na ściance zbiornika jest wytłoczona skala, która określa maksymalny (MAX) i minimalny (MIN) poziom płynu chłodniczego, który powinien się w nim znajdować. Przy jej pomocy określamy poziom płynu chłodniczego.

Ile płynu chłodniczego może ubywać?

Przyjmuje się, że w przeciętnym samochodzie osobowym utrata płynu chłodniczego jest dopuszczalna w granicach ok. 0,5 l rocznie. Ubytek tej wielkości jest uznawany za naturalne następstwo eksploatowania pojazdu. Jeżeli płynu chłodniczego ubywa w większej ilości, może to wskazywać na poważne problemy z autem, które wymagają dalszej diagnostyki.

Nie należy ignorować nawet najmniejszych odstępstw od normy. Nadmierne ubywanie płynu chłodniczego może prowadzić w przyszłości do wielu problemów z autem. Mowa o m.in. uszkodzeniu pompy wody, przegrzewaniu się silnika czy korozji układu chłodzenia. Kontrolowanie prawidłowego poziomu płynu chłodniczego jest bardzo ważną czynnością w profilaktyce ww. usterek.

Najczęstszą przyczyną wycieku płynu chłodniczego jest:

  • nieszczelność w wężach;
  • uszkodzenie chłodnicy; 
  • problem z uszczelką pod głowicą. 

Mogą one być wynikiem uszkodzeń mechanicznych, zużycia materiałów lub korozji. W przypadku problemów z uszczelką pod głowicą istnieje ryzyko przedostania się płynu chłodniczego do komory spalania, co prowadzi do poważnych awarii silnika. Inne przyczyny wycieku płynu chłodniczego to awarie pomp wodnych oraz problemy z ciśnieniem w układzie chłodzenia.

Ile powinno być płynu chłodniczego w zbiorniczku?

W układzie chłodniczym pojazdu średnio krąży od 6 do 10 l płynu chłodniczego, który odpowiada za zachowanie optymalnej temperatury jednostki napędowej podczas jazdy. Płyn chłodniczy krąży pomiędzy silnikiem a chłodnicą, odprowadzając do 30% ciepła generowanego przez silnik w trakcie jego pracy.

Poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym powinien znajdować się pomiędzy wskaźnikami MIN i MAX. Podczas dolewania płynu chłodniczego należy go doprowadzić do poziomu MAX. Następnie trzeba uruchomić silnik i włączyć ogrzewanie. Jeżeli poziom płynu chłodniczego spadł, należy ponownie go dolać do poziomu MAX.

Jaki płyn chłodniczy dolać i czy można mieszać płyny?

Warto zaznaczyć, że kolor płynu chłodniczego nie ma znaczenia, ponieważ nie odpowiada on żadnym właściwościom płynu. Na rynku są dostępne natomiast trzy rodzaje płynów chłodniczych. Różnią się od siebie głównymi składnikami i dodatkami antykorozyjnymi. Mogą występować w różnych kolorach, ważny jest jedynie ich symbol. Wyróżniamy następujące rodzaje płynów chłodniczych o oznaczeniach:

  • IAT - zawierający związki nieorganiczne: azotany, krzemiany;
  • OAT - ze związkami organicznymi;
  • HOAT - zawierający związki organiczne i nieorganicznymi.

Wybór odpowiedniego rodzaju płynu chłodniczego zależy od posiadanego pojazdu. Płyny oznaczone symbolem IAT stosuje się zazwyczaj do starszych pojazdów, a OAT do nowszych modeli. Płyn HOAT jest również używany do nowszych aut, o układach chłodniczych, w których występują aluminiowe, miedziane lub mosiężne elementy.

Nie zaleca się mieszania płynów chłodniczych różnych typów. Nie poskutkuje to natychmiastową usterką, jednak z czasem może znacznie pogorszyć parametry układu chłodniczego. W sytuacji awaryjnej, kiedy nie ma pewności jaki płyn chłodniczy jest w użyty w samochodzie, najbezpieczniej jest uzupełnić ubytek płynem HOAT.

Pod prąd trasą szybkiego ruchu. Niebezpieczny rajd zakończony dozoremPolicjaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas