Czy można dostać mandat za jazdę na letnich oponach zimą?

Zbliżająca się zima ponownie kłębi w kierowcach wiele pytań związanych z oponami zimowymi. Brylują te, które dotyczą przepisów regulujących konieczność sezonowej wymiany. Czy w polskim prawie przewidziany jest mandat za jazdę na letnich oponach zimą?

Czy na oponach letnich można jeździć zimą bez konsekwencji w postaci mandatu?
Czy na oponach letnich można jeździć zimą bez konsekwencji w postaci mandatu?Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

W Polsce nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe, a jedynie zalecenie, aby w celu zachowania bezpieczeństwa własnego, oraz innych użytkowników ruchu drogowego, dokonać ich zmiany. Uregulowań prawnych brak, więc kierowcy mogą samodzielnie wybrać na jakim typie opon zamierzają jeździć w okresie zimowym. Większość kierowców, bo zgodnie z przeprowadzonymi badaniami jest ich ponad 80 proc., decyduje się jednak na ich wymianę szczególnie na zimę, będąc świadomym zagrożeń i różnic wynikających z samego typu opon. Te, które przeznaczone są na lato, tracą wszystkie swoje właściwości wraz ze spadkiem temperatury, znacznie zmniejszając przyczepność oraz wydłużając drogę hamowania. Warto o tym pamiętać.

Czy policjant może nałożyć mandat za brak opon zimowych?

W związku z tym, że w przepisach nie występuje obligatoryjny nakaz sezonowej wymiany opon, nie ma również podstaw do nałożenia mandatu karnego na kierowcę, który zimą porusza się pojazdem wyposażonym w opony letnie. Podczas kontroli funkcjonariusz z pewnością skontroluje stan ogumienia i jeżeli będzie one zachowywało wszystkie niezbędne parametry określone przez ustawodawcę, ale będzie przeznaczone do jazdy w okresie letnim, kierujący nim nie otrzyma kary.

W niektórych przypadkach możesz dostać mandat bez względu na rodzaj opon

Nie oznacza to jednak, że zmotoryzowani są całkowicie bezkarni, bo ustawodawca przewidział kilka sytuacji, w których policjanci mają podstawę do nałożenia mandatu karnego bez względu na to, czy samochód posiada opony letnie, zimowe czy wielosezonowe. Przede wszystkim warto przypomnieć najważniejszą kwestię dotyczącą ogumienia - bieżnik nie może mieć mniejszej głębokości niż 1,6 mm, co reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2003 roku. Jeżeli ten wymóg nie jest spełniony, na kierującego nałożony zostanie mandat w wysokości do 3 tys. zł. Taka sama wysokość mandatu grozi również za wybrzuszenia, pęknięcia lub brakujące fragmenty na ogumieniu. Wówczas funkcjonariusz zakwalifikuje tak rażące uszkodzenia jako stwarzanie zagrożenia w ruchu lądowym i poza mandatem zatrzymany zostanie również dowód rejestracyjny w związku z niewłaściwym stanem technicznym pojazdu.

Tak dotkliwy mandat ma związek ze zmianami w taryfikatorze, które weszły w życie 17 września 2022 roku. Policjanci wszystkie uchybienia związane z ogumieniem wpasowują w ramy niewłaściwego stanu pojazdu, za który ustawodawca przewidział karę grzywny w wysokości maksymalnie 3 tys. zł.

Znacznie niższy mandat otrzyma kierowca samochodu, w którym opony wystają poza obrys pojazdu, na tej samej osi zamontowane są dwa różne modele opon, wiek ogumienia przekroczył 10 lat, indeks nośności lub prędkości nie jest zgodny z wymaganiami producenta auta. Zazwyczaj będą to kwoty w wysokości kilkuset złotych. Warto również dodać, że prawo nakazuje kierującemu dopasowanie stylu jazdy i stanu technicznego do aktualnie panujących warunków na drodze. Jazda na letnich oponach zimą może zostać potraktowana jako niedostosowanie się do tych wymogów, co może skutkować mandatem w przypadku kolizji.

Korzystając z opon zimowych również możesz dostać mandat

W taryfikatorze znalazły się również dwie pozycje, które bezpośrednio odnoszą się do opon zimowych. Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym mówi:

  • Art.60 ust.2 pkt 5: "Zabrania się kierującemu używania opon z umieszczonymi w nich na trwałe elementami przeciwślizgowymi". Mowa o oponach, które posiadają kolce. W Polsce są one legalne jedynie w rajdach i wyścigach samochodowych, wyłącznie za zgodą zarządcy drogi.
  • Art.60 ust.3: "Używanie łańcuchów przeciwślizgowych na oponach jest dozwolone tylko na drodze pokrytej śniegiem". Kategoryczny zakaz jazdy w założonymi łańcuchami dotyczy poruszania się po asfalcie pozbawionym śniegu lub lodu.

Za oba te wykroczenia na kierującego pojazdem zostanie nałożony mandat w wysokości 100 zł.

Kiedy najlepszy moment na zmianę opon?

Od wielu lat w Polsce funkcjonuje pewna porada stworzona przez specjalistów ds. bezpieczeństwa,  która udowadnia w bardzo prosty sposób, że z wymianą opon nie powinno się czekać do pierwszych przymrozków. Zaleca się, aby ogumienie letnie wymienić na zimowe w momencie, gdy średniodobowa temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Wówczas mieszanka użyta do produkcji opon letnich zaczyna gwałtownie twardnieć i traci swoje właściwości jezdne. To nie tylko najlepszy możliwy sposób, aby zadbać o swoje bezpieczeństwo i wydłużyć żywotność ogumienia, ale przede wszystkim prosty wyznacznik, dzięki któremu uda wam się uniknąć długich kolejek do wulkanizatora.

Czy siedemnastolatkowie naprawdę powinni siadać za kółko?PolsatPolsat
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas