Czy można dostać mandat za jazdę na letnich oponach zimą?
Zbliżająca się zima ponownie kłębi w kierowcach wiele pytań związanych z oponami zimowymi. Brylują te, które dotyczą przepisów regulujących konieczność sezonowej wymiany. Czy w polskim prawie przewidziany jest mandat za jazdę na letnich oponach zimą?
Spis treści:
W Polsce nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe, a jedynie zalecenie, aby w celu zachowania bezpieczeństwa własnego, oraz innych użytkowników ruchu drogowego, dokonać ich zmiany. Uregulowań prawnych brak, więc kierowcy mogą samodzielnie wybrać na jakim typie opon zamierzają jeździć w okresie zimowym. Większość kierowców, bo zgodnie z przeprowadzonymi badaniami jest ich ponad 80 proc., decyduje się jednak na ich wymianę szczególnie na zimę, będąc świadomym zagrożeń i różnic wynikających z samego typu opon. Te, które przeznaczone są na lato, tracą wszystkie swoje właściwości wraz ze spadkiem temperatury, znacznie zmniejszając przyczepność oraz wydłużając drogę hamowania. Warto o tym pamiętać.
Czy policjant może nałożyć mandat za brak opon zimowych?
W związku z tym, że w przepisach nie występuje obligatoryjny nakaz sezonowej wymiany opon, nie ma również podstaw do nałożenia mandatu karnego na kierowcę, który zimą porusza się pojazdem wyposażonym w opony letnie. Podczas kontroli funkcjonariusz z pewnością skontroluje stan ogumienia i jeżeli będzie one zachowywało wszystkie niezbędne parametry określone przez ustawodawcę, ale będzie przeznaczone do jazdy w okresie letnim, kierujący nim nie otrzyma kary.
W niektórych przypadkach możesz dostać mandat bez względu na rodzaj opon
Nie oznacza to jednak, że zmotoryzowani są całkowicie bezkarni, bo ustawodawca przewidział kilka sytuacji, w których policjanci mają podstawę do nałożenia mandatu karnego bez względu na to, czy samochód posiada opony letnie, zimowe czy wielosezonowe. Przede wszystkim warto przypomnieć najważniejszą kwestię dotyczącą ogumienia - bieżnik nie może mieć mniejszej głębokości niż 1,6 mm, co reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2003 roku. Jeżeli ten wymóg nie jest spełniony, na kierującego nałożony zostanie mandat w wysokości do 3 tys. zł. Taka sama wysokość mandatu grozi również za wybrzuszenia, pęknięcia lub brakujące fragmenty na ogumieniu. Wówczas funkcjonariusz zakwalifikuje tak rażące uszkodzenia jako stwarzanie zagrożenia w ruchu lądowym i poza mandatem zatrzymany zostanie również dowód rejestracyjny w związku z niewłaściwym stanem technicznym pojazdu.
Tak dotkliwy mandat ma związek ze zmianami w taryfikatorze, które weszły w życie 17 września 2022 roku. Policjanci wszystkie uchybienia związane z ogumieniem wpasowują w ramy niewłaściwego stanu pojazdu, za który ustawodawca przewidział karę grzywny w wysokości maksymalnie 3 tys. zł.
Znacznie niższy mandat otrzyma kierowca samochodu, w którym opony wystają poza obrys pojazdu, na tej samej osi zamontowane są dwa różne modele opon, wiek ogumienia przekroczył 10 lat, indeks nośności lub prędkości nie jest zgodny z wymaganiami producenta auta. Zazwyczaj będą to kwoty w wysokości kilkuset złotych. Warto również dodać, że prawo nakazuje kierującemu dopasowanie stylu jazdy i stanu technicznego do aktualnie panujących warunków na drodze. Jazda na letnich oponach zimą może zostać potraktowana jako niedostosowanie się do tych wymogów, co może skutkować mandatem w przypadku kolizji.
Korzystając z opon zimowych również możesz dostać mandat
W taryfikatorze znalazły się również dwie pozycje, które bezpośrednio odnoszą się do opon zimowych. Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym mówi:
- Art.60 ust.2 pkt 5: "Zabrania się kierującemu używania opon z umieszczonymi w nich na trwałe elementami przeciwślizgowymi". Mowa o oponach, które posiadają kolce. W Polsce są one legalne jedynie w rajdach i wyścigach samochodowych, wyłącznie za zgodą zarządcy drogi.
- Art.60 ust.3: "Używanie łańcuchów przeciwślizgowych na oponach jest dozwolone tylko na drodze pokrytej śniegiem". Kategoryczny zakaz jazdy w założonymi łańcuchami dotyczy poruszania się po asfalcie pozbawionym śniegu lub lodu.
Za oba te wykroczenia na kierującego pojazdem zostanie nałożony mandat w wysokości 100 zł.
Kiedy najlepszy moment na zmianę opon?
Od wielu lat w Polsce funkcjonuje pewna porada stworzona przez specjalistów ds. bezpieczeństwa, która udowadnia w bardzo prosty sposób, że z wymianą opon nie powinno się czekać do pierwszych przymrozków. Zaleca się, aby ogumienie letnie wymienić na zimowe w momencie, gdy średniodobowa temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Wówczas mieszanka użyta do produkcji opon letnich zaczyna gwałtownie twardnieć i traci swoje właściwości jezdne. To nie tylko najlepszy możliwy sposób, aby zadbać o swoje bezpieczeństwo i wydłużyć żywotność ogumienia, ale przede wszystkim prosty wyznacznik, dzięki któremu uda wam się uniknąć długich kolejek do wulkanizatora.