W Polsce przybywa tuneli, ale jak nimi jeździć? Zawsze stosuj te zasady
Jazda w tunelu wymaga od nas większej ostrożności i skupienia. Ponadto, o czym wielu kierowców nie wie, obowiązują w nich inne zasady, niż na otwartych drogach. W Polsce powstaje ich coraz więcej, dlatego warto zawczasu dowiedzieć się, jak bezpiecznie się nimi poruszać i co jest bezwzględnie zabronione. O czym należy pamiętać przed wjechaniem do tunelu?
W Polsce z każdym rokiem przybywa nowych tuneli. Jeszcze przed tegorocznymi wakacjami otworzył się tunel pod Świną (ok. 1.5 km), jeszcze wcześniej kierowcom został oddany tunel na Zakopiance (ok. 2 km), a pod koniec 2021 roku warszawiacy doczekali się oddania tunelu pod Ursynowem (2,3 km). Obiektów przybywa, ale kierowcy nie są edukowani i nie mają pojęcia, jak bezpiecznie się nimi poruszać. Oto kilka fundamentalnych zasad, których trzeba się trzymać.
W każdym tunelu, niezależnie od jego długości i szerokości, obowiązują zasady, których należy przestrzegać. Zanim wjedziemy pod ziemię, zostaniemy o tym poinformowani przez znak D-37, który musi zostać ustawiony maksymalnie 50 m od wjazdu. Przed nowymi obiektami montowane są również tablice cyfrowe i sygnalizacja świetlna - zielona strzałka oznacza możliwość wjazdu, z kolei czerwony krzyż informuje o bezwzględnym zakazie wjazdu do tunelu.
Przepisy jasno regulują, jaki dystans należy zachować od innych pojazdów w tunelach o długości przekraczającej 500 m. Zgodnie z art. 19 §4 Prawo o ruchu drogowym, poza terenem zabudowanym to:
- minimum 50 m od poprzedzającego nas pojazdu, jeśli prowadzimy autobus lub pojazd o DMC niższej niż 3,5 t;
- minimum 80 m od poprzedzającego nas pojazdu, jeśli jedziemy pojazdem o specyfikacji innej niż wymieniona powyżej.
W przypadku strefy zabudowanej, trzeba pamiętać tylko o zachowaniu bezpiecznego odstępu na wypadek wystąpienia zatoru drogowego - to minimum 5 metrów.
To, czy w tunelu wolno wyprzedzać jest zależne od ustaleń zarządcy. Warto zwracać uwagę na znaki (np. B-25) oraz na układ linii poziomych. Jeżeli nic nie wzbudza podejrzeń, możemy wyprzedzać inne pojazdy, stosując się rzecz jasna do ograniczenia prędkości na danym odcinku.
Dla wielu kierowców to wielka niewiadoma. Zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 51 ustawy Prawo o ruchu drogowym), w tunelu można korzystać ze świateł do jazdy dziennej, jednak dla większego komfortu zaleca się przełączenie na światła mijania.
We wszystkich tunelach, zarówno tych krótkich, jak i dłuższych, przepisy kategorycznie zakazują następujących rzeczy:
- zatrzymywania pojazdu;
- cofania pojazdem;
- oraz zawracania.
Wynika to z kilku rzeczy. Przede wszystkim chodzi o bezpieczeństwo, bowiem poruszając się drogą otwartą, zawsze możemy “uciec" na pobocze czy też trawę. W tunelu za pasem ruchu jest najczęściej tylko betonowa ściana, choć w niektórych tunelach znajdziemy także pasy awaryjne i zatoczki dla autobusów.
Za złamanie zakazu zatrzymywania się, cofania, zawracania lub nie włączenie świateł, policjant może ukarać nas mandatem karnym. Grzywna zawsze będzie wynosić 200 zł, jednakże w zależności od przewinienia, grozi nam od 1 do 5 punktów karnych.