Jeśli używane, to tylko te. Niemcy wskazali pewniaki
Coroczny raport TUV to analiza wyników ponad 10,2 miliona przeglądów technicznych przeprowadzonych między lipcem 2023 a czerwcem 2024 roku. Poza najgorszymi autami używanymi, na podstawie danych z raportu można też wskazać najlepsze samochody, które w miarę upływu lat nie przysparzają wielu problemów swoim właścicielom. Zgodnie z podziałem proponowanym przez TUV, podzieliliśmy te najlepsze według kategorii wiekowych.
Spis treści:
Zanim przejdziemy do polecanych aut używanych, słowo o ogólnym trendzie. Okazuje się bowiem, że wzrosła liczba aut w przypadku, których wykryto drobne usterki - ich odsetek wzrósł o 0,3 punktu procentowego, osiągając poziom 11,5 proc. Z kolei aż jedna piąta pojazdów w Niemczech (a dokładnie 20,6 proc.) nie uzyskuje pozytywnego wyniku badania technicznego ze względu na występowanie poważnych lub stwarzających zagrożenie usterek.
W raportach TUV, także tych z ubiegłych lat, regularnymi zwycięzcami w poszczególnych kategoriach wiekowych szczególnie często okazują się dwa modele - Honda Jazz oraz Porsche 911 Carrera. Nie inaczej jest w przypadku najnowszego - Porsche 911 nie wygrało tylko w kategorii samochodów 2-3 letnich (zajmując tam zresztą wysoką, trzecią pozycję).
Najlepsze 2-3 letnie auta używane - raport TUV
Wśród najmłodszych samochodów bardzo dobrą ocenę (do 4,4 proc. poważnych usterek) uzyskały 23 samochody, wśród nich dwa elektryczne (Volkswagen e-Golf i Hyundai Kona). Najlepsza okazała się Honda Jazz, w przypadku której poważne usterki dotyczyły tylko 2,4 proc. sprawdzanych egzemplarzy. Tuż za nią uplasował się Volkswagen Golf Sportsvan (2,5 proc.) i ex aequo Porsche 911 Carrera oraz Audi Q2 (2,6 proc.).
Honda Jazz oferuje nie tylko dużo miejsca (pojemność ładunkowa do 1205 l), przemyślane wnętrze i wszechstronność, ale także wykazuje się niezawodnością w testach, jest zresztą wysoko również w każdej pozostałej kategorii.
Najlepsze 4-5 letnie auta używane - raport TUV
Wśród nieco starszych pojazdów odsetek tych, które nie przechodzą badania z powodu poważnych problemów rośnie, ale tylko nieznacznie. Znów znakomicie wypadają samochody z koncernu VW. Tym razem wygrywa Porsche 911 Carrera (3,1 proc.), ale niewiele gorszy jest VW Golf Sportsvan (3,6 proc.) oraz VW T-Roc (4 proc.). Tuż za nimi plasują się jeszcze Audi Q2 i Mercedes Klasy B (4,5 proc.).
Najlepsze 6-7 letnie auta używane - raport TUV
Porsche 911 Carrera utrzymuje miejsce i doskonały wynik z poprzedniej kategorii - tylko 3,1 proc. “dziewięćsetjedenastek” nie przeszło przeglądu z uwagi na poważny defekt. Różnica między pierwszym, a kolejnymi miejscami robi się już bardziej znacząca. Drugi na liście Volkswagen T-Roc osiąga 6 proc, natomiast na trzecim miejscu aut polecanych plasuje się Mazda CX-3 z wynikiem 6,6 proc. Dobrze radzi sobie także nieprodukowany już Golf Sportsvan.
Najlepsze 8-9 letnie auta używane - raport TUV
Jeszcze większa różnica między Porsche, a resztą stawki pojawia się w miarę upływu lat - wśród aut 8- i 9-letnich. Poważne usterki trapią jedynie 4 proc. egzemplarzy 911 w tym przedziale wiekowym, tymczasem kolejne miejsce na podium zajmują już auta z wynikiem dwucyfrowym (VW Golf Sportsvan - 10 proc. i Mazda 2 - 10,6 proc.). Zaledwie 0,4 punktu procentowego dzieliło od trzeciego miejsca Suzuki Vitarę, która osiągnęła 11 proc.
Najlepsze 10-11 letnie auta używane - raport TUV
W tej kategorii, podobnie jak w kolejnej, wciąż najlepsze jest Porsche 911 - tylko 5,6 proc. samochodów w tym wieku miało poważne usterki. Tym razem resztę podium uzupełniły modele Mercedesa - Klasa A (14,7 proc.) i Klasa B (14,8 proc.). Blisko tej dwójki był jeszcze VW Touareg z wynikiem 15,1 proc.
Najlepsze 12-13 letnie auta używane - raport TUV
W ostatniej kategorii raportu TUV mamy do czynienia z samochodami w wieku 12 i 13 lat. Na miejscu nie ma niespodzianki, jest za to Porsche 911 - wynik wciąż poniżej 10 proc. (7,9 proc. aut miało poważne usterki). Kolejne modele zbliżają się już - lub częściej przekraczają - 20 proc. Poniżej tej granicy udało się utrzymać tylko Mitsubishi ASX (19,6 proc.), kolejny VW Golf Plus uzyskał 20,6 proc.