Tę drogę chce budować 19 firm. Poprawi dojazd ze Śląska nad Bałtyk

Krzysztof Mocek

Krzysztof Mocek

Aktualizacja

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pochwaliła się dużym zainteresowaniem na budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S11 o długości ponad 30 km. Łącznie swoje oferty na realizację inwestycji złożyło dziewiętnaście firm. Wkrótce będą one analizowane i oceniane, aby wybrać najkorzystniejszą.

Tę drogę chce budować 19 firm. Postęp na S11
Tę drogę chce budować 19 firm. Postęp na S11GDDKiA

Realizowana droga ekspresowa S11 w okolicach Ostrowa Wielkopolskiego stanowi fragment trasy łączącej Katowice z Poznaniem, jak również element ważnego w skali kraju połączenia drogowego łączącego Wielkopolskę ze środkowym wybrzeżem Bałtyku. Docelowo ma ona odciążyć autostradę A4 stanowiąc alternatywną trasę dla mieszkańców Śląska w drodze nad Bałtyk. Jednym z jej najistotniejszych odcinków będzie droga przebiegająca pomiędzy miejscowościami Ostrów Wielkopolski – Kępno, której budowa zaplanowana jest na lata 2025-2029.

W sprawie realizacji wspomnianego fragmentu trasy został rozpisany przetarg, w którym wzięło udział łącznie dziewiętnaście firm. Wartość złożonych przez nie ofert waha się od 549 do 716 mln zł. W ciągu 10 miesięcy od podpisania umów mają zostać opracowane projekty budowlane i złożone wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Jak zaznacza GDDKiA - ich procedowanie zajmie siedem miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Projekt będzie podzielony na dwa istotne odcinki - Przygodzice - Ostrzeszów Północ oraz Ostrzeszów Północ – Kępno Północ.

12-kilometrowy odcinek Przygodzice - Ostrzeszów Północ

Realizacja pierwszego, blisko 12-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej będzie przebiegać pomiędzy istniejącą S11 stanowiącą obwodnicę Ostrowa Wielkopolskiego a drogą wojewódzką nr 444 w rejonie miejscowości Ostrzeszów. Ominie od wschodu Antonin, przetnie linię kolejową łączącą Ostrów Wielkopolski i Kępno, a także obecną DK11, przechodząc na zachód od Ostrzeszowa. Poza samą drogą, plan zakłada budowę dodatkowych 10 obiektów inżynierskich.

Do realizacji tego odcinka oferty zgłosiło łącznie dziesięciu wykonawców. Najniższą cenę zaoferowała firma Mirbud na kwotę ponad 549 mln, a najwyższą cenę zaoferowało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor na kwotę ponad 680 mln zł.

18-kilometrowy odcinek Ostrzeszów Północ – Kępno Północ

Na realizację drugiego fragmentu nowej drogi pomiędzy miejscowościami Ostrzeszów Północ – Kępno Północ oferty złożyło dziewięciu wykonawców. Najniższą cenę zaoferowała firma Budimex na kwotę ponad 588 mln zł, a najwyższą cenę zaoferowało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor na kwotę ponad 716 mln zł.

Blisko 18-kilometrowy odcinek będzie kontynuacją poprzedniego i rozpocznie się od węzła Ostrzeszów Północ, zapewniając powiązanie z drogami wojewódzkimi nr 444 i 449, a także obecną drogą krajową nr 11. Trasa omijając Ostrzeszów po zachodniej stronie, włączy się w istniejącą drogę ekspresową S11 w rejonie Kępna
czytamy w komunikacie GDDKiA.

Odcinek zlokalizowany będzie w całości na terenie województwa wielkopolskiego w powiatach ostrzeszowskim i kępińskim i przebiegnie przez gminy Ostrzeszów, Kobyla Góra i Kępno. Wjazd będzie możliwy przez jeden z trzech węzłów drogowych: Ostrzeszów Północ, Ostrzeszów Południe i Kępno Północ. Na całej trasie zbudowanych zostanie w sumie 16 obiektów inżynierskich.

Budowa drogi ekspresowej S11 w woj. wielkopolskim

To jednak nie wszystko. W kwietniu ubiegłego roku GDDKiA podpisała umowę z konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia na zaprojektowanie i budowę drugiej jezdni obwodnicy Kępna. Inwestycja, o wartości ponad 69 mln zł, realizowana będzie w latach 2024-2027 w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. W lipcu 2024 r. podpisano z kolei umowę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S11 na odcinku Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik. Inwestycję o długości ponad 22 km zrealizuje konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Wartość umowy to ponad 853 mln zł. Jeśli wszystko pójdzie po myśli drogowców, kierowcy z nowej trasy skorzystają w II kwartale 2028 r.

Niezmiennie trwają także prace przygotowawcze dla budowy pozostałej części trasy S11 w woj. wielkopolskim. Obejmują one w sumie ponad 220 km i podzielone są na pięć odcinków:

  1. Szczecinek – Piła o długości około 59 km,
  2. Piła – Ujście o długości około 20 km,
  3. Ujście – Oborniki o długości około 43 km,
  4. Kórnik – Jarocin o długości około 43 km,
  5. Jarocin – Ostrów Wielkopolski o długości około 57 km.
"Graffiti". Myrcha o zaostrzeniu kar dla kierowców-recydywistówPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas