Używane Audi A4 B8. Popularne, ale kupując trzeba zachować ostrożność

Aż trudno uwierzyć, że model czwartej generacji Audi A4 oznaczony jako B8 zadebiutował w 2007 roku. To auto, które wciąż trzyma poziom w wielu dziedzinach, jednak lepiej omijać niektóre wersje silnikowe. Przegląd cen, typowych usterek, wad i zalet popularnego Audi A4.

Audi A4 B8 znane jest z przewidywalnego zachowania i dobrego komfortu jazdy
Audi A4 B8 znane jest z przewidywalnego zachowania i dobrego komfortu jazdymateriały prasowe

Audi A4 generacji B8 to jeden z najpopularniejszych samochodów na polskim rynku aut używanych. Dominują egzemplarze wyposażone w silniki wysokoprężne 2.0 TDI. A4 B8 produkowane było do 2015 roku, a w 2011 przeszło face lifting. Auto jest chwalone za bogate wyposażenie, jakość wykonania, wygodną obsługę, osiągi, klasyczny napęd quattro w niektórych wersjach (oparty na układzie Torsen, a nie tańszym Haldexie) oraz pewne prowadzenie. Niestety, Audi popełniło błędy w przypadku konstrukcji niektórych elementów i szukając egzemplarza używanego warto o tym pamiętać. Nasza rada - jeśli tylko pozwala na to budżet lepiej zainwestować w wersję po face liftingu.

Po face liftingu w 2011 zmienił się m.in. wygląd przednich i tylnych światełmateriały prasowe

Używane Audi A4 B8 - wymiary nadwozia

A4 B8 zostało skonstruowane na zupełnie nowej płycie podłogowej, której zawdzięcza aż o 16 cm dłuższy rozstaw osi. Długość nadwozia to 4,7 m, kombi jest tylko nieznacznie dłuższe (o 1,8 cm). Także pod względem pojemności bagażnika różnica między sedanem a kombi jest niewielka - zaledwie 10 litrów na korzyść tego drugiego (490 versus 480 litrów). A4 nigdy nie było wzorem jeśli chodzi o przestrzeń w środku, szczególnie dla pasażerów siedzących na kanapie.

Ilość miejsca z tyłu jest większa niż u poprzednika, ale wciąż tylko zadowalającamateriały prasowe

Używane Audi A4 B8 - wymiary nadwozia i pojemność bagażnika

  • Dł./szer./wys. 4703/1826/1427 mm (4721/1841/1495 mm - kombi)
  • Rozstaw osi 2808 mm (2805 mm - Allroad)
  • Pojemność bagażnika 480-962 l (490-1430 l - kombi)

Używane Audi A4 B8 - uwaga na niektóre silniki benzynowe

Trzon wersji benzynowych stanowiły odmiany turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem paliwa i na łańcuchu rozrządu. Miały pojemność 1.8 (120/160/170 KM), 2.0 (180/211/225 KM) lub 3.0 (272/333 KM). W ofercie była też jednostka wolnossąca 3.2 FSI osiągająca 256 KM oraz 4.2 V8 (450 KM), ta ostatnia dostępna oczywiście w usportowionym wariancie RS 4. Problemem słabszych odmian, szczególnie przed face liftingiem, może być bardzo wysokie zużycie oleju (1 l/1000 km), które wynika ze zbyt cienkich pierścieni tłokowych. W dodatku zdarzało się, że dochodziło do rozciągnięcia się łańcucha rozrządu. Od 2011 roku pod maskę A4 B8 zaczął trafiać zmodernizowany silnik 1.8 TFSI, w którym zastosowano układ zmiennych faz rozrządu. Problem "olejowy" można rozwiązać, ale koszt naprawy może przekroczyć 10 tysięcy złotych. Nasza rada? Szukać odmian wyprodukowanych po 2011 roku albo wybrać odmianę 3.0, z tymże i ona nie jest wolna od awarii (wycieki). Najlepiej jednak po prostu iść za głosem rynku i zdecydować się na diesla.

Pod względem łatwości obsługi i jakości wykonania Audi A4 B8 nie ma powodów do wstydu nawet dziśmateriały prasowe

Używane Audi A4 B8 - silnik 2.0 TDI to najlepszy wybór

Także w przypadku jednostek wysokoprężnych rozrzut poszczególnych wariantów mocy jest szeroki. Silnik 2.0 TDI przeważa wśród ogłoszeń, osiągał on, w zależności od wersji, 120, 136, 143, 150, 163, 170, 177 lub 190 KM. Zawsze miał wtrysk bezpośredni Common Rail i filtr cząstek stałych, mocniejsze odmiany (poza 163-konną) mogły być wyposażone w napęd quattro. Na rynku można też znaleźć odmiany z silnikami w układzie V6 i o pojemności 2.7 (190 KM) lub 3.0 (204/240/245 KM). Dwie najmocniejsze standardowo napędzane były na cztery koła. Najbardziej problematyczna można się okazać 143-konna odmiana 2.0, w której dochodzi do złuszczania się pompy paliwa, a w konsekwencji - do przedostawania się opiłków metalu do układu paliwowego. We wszystkich 2.0 TDI zdarzały się też awarie pomp i wtryskiwaczy. Najlepsze okazują się odmiany 150- i 190-konne po face liftingu. Wszystkie silniki wysokoprężne chwalone są za niskie zużycie paliwa i dynamiczną naturę.

Audi A4 Allroad ma o 3,7 cm większy prześwit (18 cm), dzięki czemu można nim zjechać w lekki terenmateriały prasowe

Używane Audi A4 B8 - typowe usterki

  • możliwe wysokie zużycie oleju w silnikach benzynowych 1.8 i 2.0, szczególnie przed 2011 rokiem
  • kosztowne awarie przekładni bezstopniowej Multitronic i S tronic
  • drogi w wymianie łańcuch rozrządu w dieslach V6
  • pękająca pompa woda
  • zatykające się wtryskiwacze
  • niedziałające multimedia i usterki komputera pokładowego
Bagażnik wersji kombi nie imponuje pojemnością, która wynosi 490 lmateriały prasowe

Używane Audi A4 B8 - ceny i sytuacja rynkowa

Jak wspomnieliśmy, wybór egzemplarzy używanych Audi A4 B8 jest na polskim rynku ogromny. Przeważają odmiany wyposażone w silniki Diesla, niestety sporo jest takich o wątpliwym/bardzo wysokim przebiegu. Nie brakuje wśród opcji benzynowych aut sprowadzonych z USA lub Kanady, najczęściej po niewielkich stłuczkach. Można je rozpoznać po charakterystycznych, pomarańczowych odblaskach w reflektorach. Przed finalizacją zakupu polecamy wizytę co najmniej na stacji kontroli pojazdów, by sprawdzić auto pod kątem ewentualnych wycieków. Najtańsze wersje z pierwszych lat produkcji i przebiegiem powyżej 300 tys. km kosztują około 20 tysięcy złotych. Najdroższe są oczywiście auta z 2014/2015 roku, głównie z napędem quattro i silnikami V6 - wydać na nie trzeba 70-80 tysięcy złotych. Odmiany usportowione S4 i RS 4 można policzyć na palcach jednej ręki - trafiają się rzadko i bez problemu osiągają ceny powyżej 100 tysięcy złotych.

Najmocniejszą wersję RS 4 można poznać m.in. po poszerzonym nadwoziumateriały prasowe

Używane Audi A4 B8 - plusy

  • wysoka jakość wykonania kabiny
  • dobrze zestrojone zawieszenie
  • dynamiczne i oszczędne silniki
  • nowoczesny wygląd nadwozia i wnętrza
  • dobre wyposażenie
  • szeroki wybór egzemplarzy na rynku wtórnym

Używane Audi A4 B8 - minusy

  • niezbyt przestronne wnętrze z tyłu
  • wadliwe silniki benzynowe
  • wysokie koszty eksploatacji (serwis)
  • na rynku nie brakuje aut o wysokim przebiegu

Wybór Interii: Audi A4 2.0 TDI 190 KM quattro

Wersja
2.0 TDI
2.0 TDI
3.0 TFSI
Silnik
R4, turbodiesel
R4, turbodiesel
V6, benz. kompresor
Pojemność
1968 cm3
1968 cm3
2995 cm3
Moc maksymalna przy obrotach
150 KM przy 4200 obr./min
190 KM przy 3800-4200 obr./min
272 KM przy 4780-6500 obr,/min
Maks. moment obr. przy obrotach
320 Nm przy 1750-2500 obr./min
400 Nm przy 1750-3000 obr./min
400 Nm przy 2150-4780 obr./min
Masa własna / ładowność
1550-1765 kg / 550-570 kg
1615-1775 / 550-570 kg
1735-1790 kg / 550-570 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,1-9,7 s
7,3-8,3 s
5,9-6,1 s
Prędkość maksymalna
200-216 km/h
222-240 km/h
250 km/h
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas