Ukryta funkcja hamulca, która przydaje się szczególnie latem

Współczesne samochody mają sporo sprytnych funkcji, które ułatwiają życie kierowców na co dzień. Jedną z nich jest ukryta funkcja hamulca stosowana w większości nowych i kilkuletnich samochodów z automatyczną, lub bezstopniową skrzynia biegów. Czasem wyposażone są w nią też samochody z manualna przekładnią. Przydaje się głównie w dużych miastach podczas stania w korkach, ale nie tylko.

Auto-hold przydaje się nie tylko w korkach, ale też podczas ruszania na wzniesieniu

Ta sprytna funkcja hamulca znana jest powszechnie jako Auto-hold. Dawniej auta z automatyczną skrzynią biegów wymagały by stojąc w korku trzymać nogę na hamulcu. W innym wypadku auto z włączonym trybem D (Drive) powoli toczyło się do przodu. W nowszych modelach producenci zaczęli montować system Auto-hold, który okazuje się dużym ułatwieniem. Dzięki niemu podczas jazdy w korkach nie trzeba co chwilę trzymać nogi na hamulcu, a gdy ruszamy pod górę nie musimy korzystać z hamulca ręcznego, czy też kombinować z ruszaniem na półsprzęgle w przypadku samochodów z ręczną skrzynią biegów. 

Reklama

Dzięki funkcji Auto-hold, lub Hill-hold nie musimy obawiać się stoczenia auta podczas ruszania pod wzniesienie. Zasady działania systemu zależą od producentów. W niektórych samochodach Hill-hold działa na zasadzie utrzymywania wyższego ciśnienia w układzie hamulcowym jeszcze przez chwilę po zwolnieniu pedału hamulca (przy niskiej prędkości). Funkcja Auto-hold jest w zasadzie rozwinięciem tego rozwiązania wykorzystującym funkcję elektrycznego hamulca ręcznego, lub utrzymującym ciśnienie w układzie hamulcowym przez dowolny okres czasu, by zatrzymać samochód i utrzymać go w pozycji stojącej przez dłuższą chwilę.

Jak działa Auto Hold?

Funkcja Auto-hold jest bardziej praktycznym rozwiązaniem niż Hill-hold, czyli system wspomagający ruszanie pod wzniesienie. Zwykle aby uruchomić funkcję Auto-hold wystarczy podczas zatrzymania samochodu mocniej wcisnąć pedał hamulca, czasem wymaga ona przytrzymania wciśniętego hamulca o chwilę dłużej po zatrzymaniu auta. Gdy funkcja jest aktywowana na desce rozdzielczej powinna pojawić się stosowna kontrolka informująca o aktywowaniu funkcji (może być w postaci ikony, litery A w kółku lub napisu Auto-hold świecącego się na przykład na zielono).

Dzięki temu, że funkcja Auto-hold utrzymuje samochód w miejscu na dowolną ilość czasu, ma więcej praktycznych zastosowań, przede wszystkim podczas stania w korkach lub zatrzymywania się na światłach w mieście. Po aktywowaniu funkcji mamy pewność że auto nie zacznie pełzać do przodu (w przypadku automatycznej skrzyni biegów), ani staczać się do tyłu (auta z ręczną skrzynią biegów).

Jak włączyć funkcję Auto Hold?

Zwykle funkcja Auto-hold, czy też Hill-hold Assist jest domyślnie włączona w samochodzie, co oznacza, że nie musimy wchodzić w żadne stawienia, ani przyciskać żadnych przycisków aby ją aktywować. Jeśli z kolei chcemy ją wyłączyć, powinniśmy rozejrzeć się za charakterystycznym przyciskiem w okolicy lewarka skrzyni biegów lub dźwigni hamulca ręcznego (czasem przycisku), albo poszukać w ustawieniach samochodu na ekranie w konsoli środkowej. Aktywacja i dezaktywacja funkcji Auto-Hold może różnić się w zależności od samochodu. Czasem aby system działał muszą być spełnione pewne warunki, na przykład wszyscy pasażerowie muszą mieć zapięte pasy.

W niektórych autach funkcja jest cały czas gotowa do użycia - nie aktywuje się jej w żaden sposób -, a aby z niej skorzystać wystarczy mocniej docisnąć pedał hamulca. Jeśli tego nie zrobimy samochód nie aktywuje funkcji.

Jak ruszyć samochodem z włączoną funkcją Auto-hold?

Ruszanie samochodem z aktywną funkcją Auto-hold nie różni się niczym od zwykłego ruszania samochodem poza jednym szczegółem - nie musimy trzymać hamulca nożnego, na przykład podczas ruszania pod wzniesienie. W przypadku skrzyni automatycznej wystarczy wcisnąć pedał gazu, aby hamulec automatycznie się zwolnił. W samochodach z manulana skrzynią biegów ruszamy tak jak zawsze: wrzucając bieg, delikatnie puszczając sprzęgło i dodając gazu. Funkcja Auto-Hold jest na tyle czuła, że powinna zarejestrować nawet najdrobniejszy ruch samochodu i zwolnić hamulce.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy