Te same części, a różne ceny - jak producenci na nas zarabiają

Pewne marki aut traktujemy jako drogie, a inne jako tanie. Jednak to nie model, ale konkretna wersja może decydować o cenach części.

Powszechnie przyjęło się traktować pewne marki jako drogie, jeżeli chodzi o ceny części zamiennych, a inne jako tanie. Tymczasem jest to tylko część prawdy.

W zależności od użytych rozwiązań nawet w ramach jednego modelu mogą się pojawić wersje wyjątkowo kosztowne, jak i te wyraźnie tańsze. Nie należy więc rozpatrywać kosztów utrzymania stereotypowo, lecz sprawdzić, jak wybrana wersja wypada pod tym względem.

Decyduje popularność

Ceny części zamiennych na rynku wtórnym w dużej mierze są uzależnione od wolumenu produkcji danej jednostki napędowej. Ponieważ na rynku zachodzi globalizacja, toteż wiele silników trafia nawet do modeli różnych koncernów.

Reklama

Tak jest chociażby z jednostkami 1.6 i 2.0 HDi, które są stosowane nie tylko w Citroenach i Peugeotach, ale i w Fordach, Volvo, a nawet Mazdach. To powoduje, że ceny części zamiennych są w tym przypadku niższe.

Jednak jeśli z gamy Peugeota wybierzemy model z silnikiem 1.8 HDi (produkcji Mitsubishi), części do niego okażą się znacznie droższe. Ten silnik należy bowiem uznać za niszowy.

Uwaga na zamienniki

W przypadku turbosprężarek, ale też wtryskiwaczy do diesli na rynku sporo jest już elementów nieoryginalnych, a więc po przeprowadzonej regeneracji przez firmy niezależne.

Należy wziąć pod uwagę fakt, że o ile zespoły regenerowane fabrycznie (z logo producenta) są jakościowo identyczne z nowymi, to już wszelkie naprawy niezależne takiej pewności nie dają.

W poniższym zestawieniu pod uwagę wzięliśmy zamienniki identyczne z oryginalnymi, sprzedawane z fakturą VAT, co daje wysokie prawdopodobieństwo ich oryginalności.

Jak widać, ceny wybranych podzespołów w odniesieniu do tych samych lub podobnych modeli potrafią się różnić nawet dwukrotnie. Warto na to zwrócić uwagę.

Należy też pamiętać, że czasami na koszt wpływa fakt specjalnego wyposażenia (np. napęd 4x4).

RÓŻNICE CEN TYPOWYCH CZĘŚCI W RAMACH TYCH SAMYCH MAREK AUT

DWUMASOWE KOŁO ZAMACHOWE

Koło dwumasowe przynależy do jednego typu silnika. Zasadą rządzącą cenami jest tu popularność danej jednostki napędowej. Im więcej egzemplarzy opuszcza fabrykę, tym koła dwumasowe są tańsze. Dlatego nawet w ramach jednego modelu różnice potrafią być ponad dwukrotne.

DWUMASOWE KOŁO ZAMACHOWE - CENY

1487 złBMW 320d (E90 N47)BMWBMW 325d (E90)2467 zł
1012 złFiat 500X 1.6 D Multijet 120 KMFIATFiat 500X 2.0 D Multijet 136 KM1623 zł
1331 złFord Mondeo IV 2.0 TDCiFORDFord Mondeo IV 2.2 TDCi 175 KM1908 zł
747 złHyundai Santa Fe 2.0 CRDi 113 KM (I)HYUNDAIHyundai ix35 2.0 CRDi 136 KM2668 zł
947 złJeep Compass 2.0 CRD 4x4 140 KMJEEPJeep Compass 2.2 CRD 4x4 136 KM2040 zł
934 złMazda 3 1.6 MZR-CDMAZDAMazda 3 2.2 MZR-CD3220 zł
1501 złNissan Primera 1.9 dCi (P12)NISSANNissan Primera 2.2 Di (P12)3782 zł
1054 złOpel Vectra C 1.9 CDTI 150 KMOPELOpel Vectra C 3.0 V6 CDTI 177 KM2432 zł
1215 złVolkswagen Tiguan I 2.0 TDI 140 KMVOLKSWAGENVolkswagen Tiguan I 1.4 TSI 122 KM2016 zł
934 zł Volvo V40 D2 114/120 KMVOLVOVolvo V40 D3 150 KM2998 zł

ZESPÓŁ TURBOSPRĘŻARKI

Turbosprężarki o tej samej konstrukcji potrafią obsługiwać wiele modeli z różnych koncernów. Tu wpływ na cenę ma nie tylko popularność danego silnika, ale również częstotliwość stosowania konkretnego typu turbosprężarki w wielu różnych markach samochodów.

ALFA ROMEO 159 Pod względem cen turbosprężarek ten samochód wypada drogo lub bardzo drogo. Wbrew pozorom, to wersja benzynowa jest nawet bardziej kosztowna w tym zakresie.

ZESPÓŁ TURBOSPRĘŻARKI - CENY

3075 złAlfa Romeo 159 2.4 JTDM 200 KMALFA ROMEOAlfa Romeo 159 1.8 TBi 200 KM4680 zł
2500 złBMW 520d (E60)BMWBMW 525d (E60)3690 zł
2830 złMitsubishi Outlander II 2.0 Di-DMITSUBISHI Mitsubishi Outlander II 2.2 Di-D3936 zł
2200 zł Skoda Octavia II 2.0 TDI 140 KMSKODA Skoda Octavia II 2.0 TDI 170 KM 3220 zł
2000 zł Subaru Impreza 2.0/2.5 STi SUBARU Subaru Legacy 2.0 D5535 zł
4500 zł Toyota Land Cruiser 3.0 D-4DTOYOTA Toyota Land Cruiser 4.5 V8 D-4D 11 100 zł
2500 zł Volkswagen Amarok 2.0 TDI 140 KMVOLKSWAGEN Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 163 KM3770 zł

WTRYSKIWACZ SILNIKA DIESLA

Wtryskiwacze common rail oraz pompowtryskiwacze również mają ceny uzależnione od wolumenu produkcji danego typu, ale oprócz tego są zauważalne różnice między producentami. Zwyczajowo najdroższe są wtryskiwacze firmy Denso oraz pompowtryskiwacze (Bosch lub Siemens). Na rynku sporo jest tanich niemarkowych zamienników.

WTRYSKIWACZE SILNIKA DIESLA - CENY

1632 złCitroen C5 2.2 HDi 204 KMCITROENCitroen C5 2.7 HDi 204 KM2136 zł
1450 złOpel Vectra C 1.9 CDTI 150 KMOPEL Opel Vectra C 3.0 CDTI 177 KM2200 zł
1674 złMercedes klasy E W212 300 CDIMERCEDES Mercedes klasy E W212 250 BlueCDI2221 zł
1216 złMazda 3 1.6 MZR-CDMAZDA Mazda 3 2.2 MZR-CD1768 zł
1420 złSkoda Octavia II 1.6 TDI 105 KMSKODA Skoda Octavia II 1.9 TDI 105 KM4165 zł
1212 złToyota RAV4 2.2 D-4D 150 KMTOYOTA Toyota RAV4 2.2 D-CAT 177 KM2636 zł
1693 złVolkswagen Sharan II 2.0 TDI 150 KMVOLKSWAGEN Volkswagen Sharan I 1.9 TDI PD 150 KM3958 zł

VOLKSWAGEN SHARAN I Ze względu na niezwykle drogie pompowtryskiwacze, obsługa wtrysku jest tu droższa niż w nowszym modelu, który ma już wtrysk common rail w silniku 2.0 TDI.

***

Samochód 20-lecia na 20-lecie Interii!

Zagłosuj i wygraj. CODZIENNIE CZEKA OD 20 000 zł do 40 000 zł! 

Zapraszamy do udziału w 5. edycji plebiscytu MotoAs. Wyjątkowej, bo związanej z 20-leciem Interii. Z tej okazji przedstawiamy 20 modeli samochodów, które budzą emocje, zachwycają swoim wyglądem oraz osiągami. Imponujący rozwój technologii nierzadko wprawia w zdumienie, a legendarne modele wzbudzają sentyment. Bądź z nami! Oddaj głos i zdecyduj, który model jest prawdziwym MotoAsem!

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy