Te same części, a różne ceny - jak producenci na nas zarabiają
Pewne marki aut traktujemy jako drogie, a inne jako tanie. Jednak to nie model, ale konkretna wersja może decydować o cenach części.
Powszechnie przyjęło się traktować pewne marki jako drogie, jeżeli chodzi o ceny części zamiennych, a inne jako tanie. Tymczasem jest to tylko część prawdy.
W zależności od użytych rozwiązań nawet w ramach jednego modelu mogą się pojawić wersje wyjątkowo kosztowne, jak i te wyraźnie tańsze. Nie należy więc rozpatrywać kosztów utrzymania stereotypowo, lecz sprawdzić, jak wybrana wersja wypada pod tym względem.
Decyduje popularność
Ceny części zamiennych na rynku wtórnym w dużej mierze są uzależnione od wolumenu produkcji danej jednostki napędowej. Ponieważ na rynku zachodzi globalizacja, toteż wiele silników trafia nawet do modeli różnych koncernów.
Tak jest chociażby z jednostkami 1.6 i 2.0 HDi, które są stosowane nie tylko w Citroenach i Peugeotach, ale i w Fordach, Volvo, a nawet Mazdach. To powoduje, że ceny części zamiennych są w tym przypadku niższe.
Jednak jeśli z gamy Peugeota wybierzemy model z silnikiem 1.8 HDi (produkcji Mitsubishi), części do niego okażą się znacznie droższe. Ten silnik należy bowiem uznać za niszowy.
Uwaga na zamienniki
W przypadku turbosprężarek, ale też wtryskiwaczy do diesli na rynku sporo jest już elementów nieoryginalnych, a więc po przeprowadzonej regeneracji przez firmy niezależne.
Należy wziąć pod uwagę fakt, że o ile zespoły regenerowane fabrycznie (z logo producenta) są jakościowo identyczne z nowymi, to już wszelkie naprawy niezależne takiej pewności nie dają.
W poniższym zestawieniu pod uwagę wzięliśmy zamienniki identyczne z oryginalnymi, sprzedawane z fakturą VAT, co daje wysokie prawdopodobieństwo ich oryginalności.
Jak widać, ceny wybranych podzespołów w odniesieniu do tych samych lub podobnych modeli potrafią się różnić nawet dwukrotnie. Warto na to zwrócić uwagę.
Należy też pamiętać, że czasami na koszt wpływa fakt specjalnego wyposażenia (np. napęd 4x4).
DWUMASOWE KOŁO ZAMACHOWE
Koło dwumasowe przynależy do jednego typu silnika. Zasadą rządzącą cenami jest tu popularność danej jednostki napędowej. Im więcej egzemplarzy opuszcza fabrykę, tym koła dwumasowe są tańsze. Dlatego nawet w ramach jednego modelu różnice potrafią być ponad dwukrotne.
ZESPÓŁ TURBOSPRĘŻARKI
Turbosprężarki o tej samej konstrukcji potrafią obsługiwać wiele modeli z różnych koncernów. Tu wpływ na cenę ma nie tylko popularność danego silnika, ale również częstotliwość stosowania konkretnego typu turbosprężarki w wielu różnych markach samochodów.
ALFA ROMEO 159 Pod względem cen turbosprężarek ten samochód wypada drogo lub bardzo drogo. Wbrew pozorom, to wersja benzynowa jest nawet bardziej kosztowna w tym zakresie.
WTRYSKIWACZ SILNIKA DIESLA
Wtryskiwacze common rail oraz pompowtryskiwacze również mają ceny uzależnione od wolumenu produkcji danego typu, ale oprócz tego są zauważalne różnice między producentami. Zwyczajowo najdroższe są wtryskiwacze firmy Denso oraz pompowtryskiwacze (Bosch lub Siemens). Na rynku sporo jest tanich niemarkowych zamienników.
VOLKSWAGEN SHARAN I Ze względu na niezwykle drogie pompowtryskiwacze, obsługa wtrysku jest tu droższa niż w nowszym modelu, który ma już wtrysk common rail w silniku 2.0 TDI.
***
Zagłosuj i wygraj. CODZIENNIE CZEKA OD 20 000 zł do 40 000 zł!
Zapraszamy do udziału w 5. edycji plebiscytu MotoAs. Wyjątkowej, bo związanej z 20-leciem Interii. Z tej okazji przedstawiamy 20 modeli samochodów, które budzą emocje, zachwycają swoim wyglądem oraz osiągami. Imponujący rozwój technologii nierzadko wprawia w zdumienie, a legendarne modele wzbudzają sentyment. Bądź z nami! Oddaj głos i zdecyduj, który model jest prawdziwym MotoAsem!