Te aplikacje pomogą ci poruszać się po mieście
Jeszcze kilka lat temu byliśmy zdziwieni, kiedy na ulicach pojawiły się niecodzienne stojaki na rowery, a obok nich duże elektryczne kioski. Wtedy okazało się, że już nie trzeba mieć swojego roweru, żeby poruszać się po szybko rozbudowywanych ścieżkach rowerowych. Później na ulicach zaczęły pojawiać się skutery, samochody i hulajnogi (niekoniecznie w tej kolejności) z rzucającymi się w oczy logotypami marek oferujących pojazdy na minuty. Wszystkie te rozwiązania łączy jedno – by z nich skorzystać, wystarczy aplikacja na telefon.
Z czasem, wobec bogactwa różnych możliwości, powstał inny dylemat: czym się poruszać? W większych polskich miastach wybór jest ogromny: samochód benzynowy, hybrydowy lub elektryczny, skuter na paliwo lub na prąd, hulajnoga elektryczna, rower oraz oczywiście komunikacja miejska. Czym dojedziesz najszybciej? Czym najwygodniej? Który z rodzajów transportu będzie najbardziej przyjazny dla środowiska? Który najbardziej się opłaca? Jeśli kiedykolwiek zadaliście sobie któreś z tych pytań, poniżej wybrane zostały najciekawsze oferty w Warszawie oraz innych polskich miastach.
Carsharing to bezobsługowy wynajem samochodu na minuty, który w zawrotnym tempie rozwija się w wielu polskich miastach. Zazwyczaj opłaty obejmują długość trasy i czas użytkowania auta. W ofertach wielu firm dostępne są też różnego rodzaju abonamenty, które zmniejszają cenę w zamian za określoną opłatę. W tym zestawieniu porównujemy opłaty cen standardowych.
Panek CarSharing
Firma Panek oddała do dyspozycji kierowców jedną z największych flot samochodów hybrydowych w Polsce. Za pomocą specjalnej aplikacji w telefonie można wynająć na minuty jednego z 1000 Yarisów Hybrid lub jeden z 300 egzemplarzy Corolli i C-HR. Opłata za kilometr jazdy w Toyocie Yaris Hybrid został wyceniony na 80 groszy, za każdą rozpoczętą minutę 50 groszy, a za minutę postoju 20 groszy. Pierwsze trzy minuty są bezpłatne, aby można było sprawdzić samochód i ewentualnie zgłosić szkody oraz przygotować się do podróży. W ofercie znajduje się ponadto usługa STOP-OVER, czyli tak zwana przerwa w jeździe - jej koszt to 20 groszy za minutę. W momencie jej aktywacji samochód pozostawiony na parkingu jest zarezerwowany i niewidoczny w aplikacji dla innych użytkowników.
Po zakończeniu jazdy system wysyła informacje o kosztach. Koniec jazdy polega na zaparkowaniu samochodu w granicach strefy. Samochód musi stanąć na legalnym i ogólnodostępnym miejscu parkingowym. W strefie płatnego parkowania SPPN nie ponosimy żadnych wydatków (opłatę za parkowanie bierze na siebie firma Panek).
Ciekawostką jest możliwość uzyskania bonusów. Można uzyskać 10 złotych za zatankowanie samochodu - płatność odbywa się bezgotówkowo kartą paliwową ze schowka. Dodatkowo za własnoręczne umycie i odkurzenie samochodu możemy dostać 40 złotych.
Korzystanie z usług Panek CarSharing nie jest ograniczone tylko do jednego miasta. Dzięki pakietom dobowym w systemie Panek CarSharing można też wynająć samochód na cały dzień lub kilka dni i ruszyć nim w dalszą podróż, bez konieczności udania się do wypożyczalni. System jest obecnie dostępny w Warszawie, Lublinie, Łodzi, Krakowie, Wrocławiu, Radomiu i Trójmieście.
Traficar
W przypadku tej usługi koszt przejechania jednego kilometra również wynosi 80 groszy, a opłata za minutę 50 groszy. System zapewnia 2 lub 5 minut (w zależności od pory roku) na przygotowanie się do jazdy. W cenniku znalazła się również opłata za postój - wynosi ona 10 groszy i w tym czasie samochód stoi zarezerwowany. Maksymalna dzienna opłata za czas jazdy i postoju wynosi 75 zł.
Obecnie usługa dostępna jest w centrum Warszawy, a także w Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Trójmieście i Katowicach. Po aktywowaniu konta użytkownik za pomocą mapy odnajduje najbliższy samochód i rezerwuje go. Następnie powinien w ciągu 15 minut dotrzeć do auta i zeskanować umieszczony na nim kod QR. Samochód można zwrócić w dowolnym miejscu w strefie. Również i w tym przypadku opłaty za parkowanie w miejskiej strefie płatnego parkowania są wliczone w stawki korzystania z usługi.
4Mobility
Najtańszym pojazdem w ofercie 4Mobilty jest Hyundai i30, ale wybór modeli obejmuje również takie samochody jak BMW serii 1 i 3 oraz Audi Q3. Cena za minutę przejazdu spalinowym Hyundaiem i30 wynosi 50 groszy za minutę, 80 groszy za każdy przejechany kilometr oraz 12 groszy za minutę postoju. Samochód odbiera się w bazie 4Mobility, zwrot musi nastąpić również w bazie lub w ramach określonej strefy.
Podczas korzystania z samochodu można parkować bezpłatnie w każdej z baz 4Mobility oraz w obrębie strefy płatnego parkowania. Firma podkreśla, że koszty parkowania na innych parkingach płatnych ponoszone są we własnym zakresie.
Innogy GO
W ofercie Innogy GO są obecnie dwa modele samochodów - BMW i3 oraz mocniejsza odmiana, czyli model i3S. Ceny samochodów uzależnione są od modelu - standardowy i3 został wyceniony na 1,19 zł za minutę, a cena użyczenia dobowego to 239 zł. Szybsza odmiana auta oznacza koszt 1,49 zł za minutę oraz 299 zł za dobę. W obu przypadkach Innogy GO nie nalicza dodatkowej opłaty za przejechane kilometry. Z uwagi na to, że są to auta elektryczne, korzystając z nich można jeździć buspasami oraz parkować za darmo w strefie płatnego parkowania. Usługa Innogy GO obecnie jest dostępna tylko w stolicy.
W ofercie związanej z wynajmem pojazdów na minuty znalazły się również skutery. Najpopularniejsze w usługach wynajmu na minuty są skutery elektryczne, aczkolwiek jedna firma oferuje także możliwość najmu jednośladów spalinowych. Przewagą skuterów względem hulajnóg elektrycznych jest legalna możliwość korzystania z publicznych dróg oraz kask dostępny w bagażniku. Dodatkowo każda z firm dba o higienę użytkowania kasków, dołączając do nich jednorazowe czepki.
W przypadku blinkee cena wynajmu elektrycznego skutera wynosi 69 groszy za minutę (studenci 59 gr/min). Przewidziana opłata za postój to 9 groszy za minutę. Po zakończeniu usługi jednoślad można zaparkować w dowolnym miejscu na terenie Warszawy, Wrocławia, Białegostoku, Kielc, Krakowa, Trójmiasta, Lublina, Łodzi, Rzeszowa, Bydgoszczy, Serocka, Katowic, Skawina, Wieliczki, Tarnowa, Myślenic.
Hop.City
Hop.City ma najtańszą ofertę najmu skutera elektrycznego i wynosi ona 49 groszy za minutę. Opłata początkowa to 2 zł, natomiast nie są naliczane dodatkowe opłaty za kilometry. Obecnie w ofercie są dwa rodzaje skuterów, rozróżniane kolorami (czerwone są starsze, zaś białe - nowsze). Dodatkowo Hop.City w swoich pojazdach oprócz jednorazowego czepka, powinno zapewnić maseczki przeciwsmogowe. Skutery Hop City spotkamy w Warszawie, Łodzi, Częstochowie, Trójmieście, Szczecinie, Wrocławiu i Gliwicach.
Elektryczne hulajnogi na minuty to hit ostatnich kilku lat, który zmienił krajobraz na miejskich chodnikach. Liczba miast, w których mieszkańcy i turyści mają do dyspozycji te innowacyjne pojazdy, rośnie lawinowo. Wciąż przybywają także nowi operatorzy. Rozpędzające się nawet do niecałych 30 km/h pojazdy dają dużo przyjemności, ułatwiają poruszanie się po centrach miast, ale równocześnie stwarzają nowe zagrożenia na chodnikach i drogach. Sprawa tego nowego, dynamicznie rozwijającego się zjawiska wymaga pilnej zmiany przepisów, które już niedługo powinny wejść w życie. Obecne przepisy uznają osoby na hulajnogach za pieszych, co nie wydaje się rozsądne. Użytkownicy hulajnóg na prąd mają więc do wyboru poruszanie się po chodnikach, stwarzając zagrożenie dla faktycznych pieszych, lub wbrew przepisom wybieranie ścieżek rowerowych, co w praktyce jest rozsądniejsze, ale grozi mandatem. Oczywiście dylemat ten pojawia się tylko tam, gdzie trasa rowerowa występuje. Użytkownicy hulajnóg wobec nieadekwatności przepisów muszą polegać na własnym rozsądku i pamiętać, że to do nich należy dbanie o bezpieczeństwo własne i innych osób na chodniku, w tym dzieci i starszych.
Blinkee
Tak, to znów ta sama firma. W ramach jednej aplikacji można wynająć zarówno skutery, jak i elektryczne hulajnogi. Opłata startowa w przypadku hulajnogi to koszt 2,5 zł, a za minutę zapłacimy tylko 10 groszy mniej niż w przypadku skutera, czyli 0,49 zł, a jeśli chcemy daną hulajnogę wykorzystać nawet po wyjściu ze sklepu, minuta użyczenia podczas postoju będzie kosztować 9 groszy. Usługa dostępna jest w Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Rzeszowie, Bydgoszczy i Poznaniu.
Lime
Lime dostępny jest w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu. Cena za rozpoczęcie przejazdu wynosi 2 złote, a koszt za każdą minutę jazdy to 50 groszy. Oferuje też ponad 1500 hulajnóg w samej Warszawie. Lime jest jedną z pierwszych firm, które weszły na rynek z możliwością użyczania elektrycznych hulajnóg w miastach.
O zaletach roweru jako środka transportu po mieście przekonuje się coraz więcej osób. Idea ta otrzymała oficjalne wsparcie samorządów, kiedy w kolejnych miastach zaczęły się pojawiać publiczne systemy wypożyczalni rowerów na minuty, wspierane przez firmę NextBike. W Katowicach rowery miejskie pojawiły się już w 2010 roku. W kolejnym roku dołączył Wrocław, w 2012 z miejskich rowerów można było korzystać także w Poznaniu, Warszawie i Opolu. Obecnie system działa już w kilkudziesięciu polskich miastach w 11 województwach.
Veturilo - Warszawski Rower Miejski
Rowery Veturilo to bardzo częsty widok na ulicach stolicy. W mieście znajduje się wiele stacji, z których możemy odebrać jeden z rowerów za pomocą aplikacji na telefonie lub systemu obsługującego stację na miejscu.
Podobne systemy rowerów miejskich działają w wielu polskich miastach w 11 województwach. Korzystanie z nich umożliwia aplikacja NextBike.
Komunikacja miejska to szybki i niedrogi sposób na poruszanie się po mieście. Do wyboru są autobusy, tramwaje oraz pociągi, a w Warszawie również dwie linie metra. Aby korzystać w pełni z atutów komunikacji miejskiej, warto wiedzieć, jak łączyć różne środki transportu i gdzie się przesiadać. Jedną z popularniejszych aplikacji pomagających przemieszczenie się po ponad 40 miastach i metropoliach jest Jakdojade. Dzięki niej nie musimy się ograniczać do kilku dobrze znanych tras albo mozolnie układać tras na podstawie rozkładów jazdy. Aplikacja podpowie, jak najszybciej lub najwygodniej przemieszczać się między różnymi punktami w mieście. Na bieżąco uwzględnia także remonty i krótkotrwałe objazdy.