Oznaczenia na szybie samochodowej. Zaskakujące co możesz z nich wyczytać
Tajemnicze hieroglify, napisy i znaczki na szybie samochodowej to nie przypadkowe ciągi liter czy tylko i wyłącznie numery seryjne. Można z nich wyczytać kilka ciekawych informacji i dowiedzieć się czy samochód może mieć powypadkową przeszłość.
Spis treści:
Oznaczenia na szybie samochodu to sprytny, ale też stary sposób na sprawdzenie czy auto miało jakąś wypadkową przeszłość, lub choćby poznanie w którym roku zostało ono wyprodukowane. Dzięki napisom i ciągom cyfr możemy dowiedzieć się również, czy szyba jest oryginalna, czy została wymieniona, na przykład przez kolizję lub uderzenie kamienia.
Szyby produkowane są przez podwykonawców
Szyby samochodowe zwykle nie są produkowane przez samych producentów aut, a raczej przez podwykonawców - firmy zewnętrzne, które wytwarzają szyby na zlecenie producenta o konkretnych wymiarach, właściwościach i kształcie. To zwykle te same firmy które produkują później zamienniki do samochodów, jeśli zajdzie konieczność wymiany. Taki firm na rynku jest sporo, żeby wymienić choćby najpopularniejsze:
- Piklington
- Saint Gobain Sekurit
- AGC NordGlass
- Guardian
Na oryginalnej szybie znajdziesz datę produkcji auta
Szyby montowane w samochodach, a zwłaszcza przednia zawiera sporo przydatnych informacji, które można wyczytać z nadruku w prawym dolnym roku (patrząc od zewnątrz). Znanym sposobem jest wyczytanie przybliżonej daty produkcji samochodu z umieszczonej na samym dole liczby.
Przybliżonej, ponieważ oznacza ona datę produkcji samej szyby, a należy pamiętać, że szyba zwykle jest wyprodukowana nieco wcześniej niż sam samochód - może być to nawet rok wcześniej, zatem jeśli według dokumentów samochód jest z na przykład z roku 2009, a na szybie widnieje cyfra 8, nie jest to powód do zmartwień - szyba mogła zostać wyprodukowana kilka miesięcy wcześniej.
Nie bez znaczenia jest również ilość kropek lub gwiazdek umieszczonych obok liczby, a także to z której strony się znajdują, bowiem to one pokazują w jakim miesiącu wyprodukowana była szyba. Jeśli kropki znajdują się przed liczbą to odliczamy ich ilość od połowy danego roku. Jeśli po, analogicznie liczymy do końca roku, zatem jeśli na szybie widnieje na przykład ***7, oznacza to, że szyba została wyprodukowana w kwietniu 2007 roku. Jeśli 7*** to najprawdopodobniej będzie to październik 2007 roku.
Jeśli data nabita na szybie w żaden sposób, nawet w przybliżeniu nie zgadza się z pozostałymi szybami, lub z danymi wpisanymi w dowodzie, oznacza to, że była wymieniana. Przyczyną wymiany mogło być zwykłe pęknięcie, ale mogła być to również poważniejsza kolizja, dlatego warto dokładnie obejrzeć wszystkie szyby w samochodzie sprawdzając czy daty zgadzają się choć w przybliżeniu.
Nazwa producenta na szybie
Na oryginalnych szybach samochodowych montowanych w momencie składania samochodu oprócz nazwy producenta szyby, powinno znajdować się również logo producenta samochodu - marka auta lub koncernu, który je wyprodukował. Jeśli zatem szyba przednia nie posiada logo producenta samochodu może oznaczać to że jest zamiennikiem i była wymieniana.
Rodzaj szyby i homologacja
Na nadruku znajduje się informacja o tym w jakim kraju szyba dostała homologację (np. E1 to Niemcy, a E20 to Polska). Nie jest to jednak istotna informacja i tym bardziej powód do niepokoju. Najważniejsze jest to że szyba ma homologację.
Oprócz homologacji drogowej możemy też dowiedzieć się z jakiego rodzaju szkła wykonana została szyba, a jest ich kilka. Są opisywane według standardu amerykańskiego. I tak:
- AS1 - szkło laminowane, najczęściej stosowane przez producentów. Jego przepuszczalność to minimum 70% promieni słonecznych. Zwykle używane do produkcji szyb przednich - po rozbiciu kruszy się na małe kawałki, ale dzięki laminowaniu nie rozsypuje się tylko trzyma w jednym kawałku aby nie poranić siedzących z przodu kierowcy i pasażera
- AS2 - szkło hartowane. Ma tę samą przepuszczalność co laminowane (minimum 70%). Jest dość odporna na uderzenia, ale po rozbiciu rozsypuje się na drobne kawałeczki. Zwykle jest używana do produkcji szyb bocznych.
- AS3 - szkło laminowane lub hartowane, ale o mniejszej przepuszczalności światła, dlatego nie powinno być montowane jako szyba przednia lub szyby boczne z przodu. To po prostu szyba przyciemniana fabrycznie
W samochodach produkowanych na europejski rynek znajdziemy też oznaczenie 43R, które jest oznaczeniem potwierdzającym homologację Europejskiej Komisji Gospodarczej, kolejne cyfry 00 to wersję homologacji, a kolejne to numer homologacji.
Numer DOT i dodatkowe oznaczenia
Każda szyba ma też numer DOT, który zdradza w jakiej fabryce została wyprodukowana szyba, ale także jakie ma właściwości. Liczba wpisana po literze M oznacza też indywidualny kod producenta, który determinuje jaki rodzaj szkła i jaka jego grubość została użyta. Zwykle na szybach możemy znaleźć również oznaczenia odnośnie typu szyby i jej właściwości, na przykład polaryzacja, termoizolacja czy wygłuszenie. To jednak zależy od producenta - nie każda szyba jest oznaczona w ten sam sposób.
Mogą one być zaprezentowane w formie ikon lub opisu, albo indywidualnego kodu z którego wynika jaki to rodzaj szyby. Dla przykładu poniżej mamy zdjęcie szyby marki Pilkington, która jest laminowana, termiczna.
Na szybie możemy spotkać też dodatkowe oznaczenia:
- I - szyba ze szkła hartowanego
- II - szyba ze szkła laminowanego
- I/P- szyba ze szkła hartowanego pokryta tworzywem sztucznym
- II/P- szyba ze szkła laminowanego pokryta tworzywem sztucznym
- III - szyba przednia ze szkła laminowanego hartowanego
- III/P- szyba przednia ze szkła laminowanego i hartowanego pokryta tworzywem sztucznym
- IV - szyba przednia ze szkła organicznego
- V - szyba hartowana o przepuszczalności światła niższej niż 70% (przyciemniona)
- VI - szyba dwuszybowa o przepuszczalności światła niższej niż 70% (podwójna przyciemniana)