Nowy podatek od aut spalinowych w 2024 roku. Kto go zapłaci?

Oprac.: Jakub Laskowski

Kierowcy będą musieli zapłacić podatek od aut spalinowych. Nowe prawo ma wejść w życie w 2024 roku w formie jednorazowej opłaty. Z czasem jednak podatek od samochodu spalinowego stanie się corocznym obowiązkiem. Wysokość daniny zależeć będzie od kilku czynników. Kto będzie musiał zapłacić podatek spalinowy i ile będzie wynosił?

Podatek od aut spalinowych zostanie wprowadzony etapowo. Ile będzie wynosił?
Podatek od aut spalinowych zostanie wprowadzony etapowo. Ile będzie wynosił?Archiwum prywatneINTERIA.PL

Podatek od samochodu spalinowego ma związek z przyjęciem Krajowego Planu Odbudowy. Aby uzyskać unijne środki, Polska musi wdrożyć dodatkowe działania związane z ekologią. Zgodnie ze wstępnymi założeniami podatek ma dotyczyć wszystkich właścicieli samochodów spalinowych. Głównym celem podejmowanych działań jest ograniczenie liczby starych aut, których użytkowanie negatywnie wpływa na środowisko naturalne.

Kto zapłaci podatek spalinowy?

Podatek od samochodu spalinowego obowiązywać będzie w całej Unii Europejskiej. Do jego opłaty będą zobowiązani wszyscy właściciele aut z silnikiem spalinowym - również tych nowych.

Podatek spalinowy zostanie wprowadzony etapowo. W 2024 roku opłaty będą pobierane jednorazowo przy rejestracji aut z silnikiem spalinowym. Natomiast od 2026 roku planowane jest wprowadzenie podatku od samochodu spalinowego w ramach corocznej opłaty.

Kto będzie zwolniony z podatku od samochodu spalinowego?

Z podatku spalinowego mają być zwolnione pojazdy wojskowe i zabytkowe. Daninie nie podlegają również pojazdy samochodowe jednośladowe lub z bocznym wózkiem - wielośladowym, skutery śnieżne i wózki golfowe. Odetchnąć z ulgą mogą również właściciele samochodów elektrycznych.

Od 2026 roku podatek do samochodu spalinowego będzie pobierany w ramach corocznej opłatyWojciech StróżykReporter

Ile będzie wynosił podatek od aut spalinowych?

Wciąż nie wiadomo, ile będzie wynosił podatek spalinowy w 2024 roku. Ze wstępnych ustaleń wynika, że podczas ustalania jego wysokości pod uwagę będą brane:

  • rok produkcji pojazdu, 
  • stopień emisji dwutlenku węgla, 
  • stopień emisji tlenków azotu,
  • normy emisji spalin. 

Można więc przypuszczać, że najwięcej za podatek od samochodu spalinowego zapłacą właściciele najstarszych aut.

Co podatek spalinowy oznacza dla polskich kierowców?

"Wydarzenia": Masz stare auto? Nie wjedziesz do centrum stolicyPolsat NewsPolsat News

Zobacz także:

Znak STOP i przejazd kolejowy. Tego kierowcy nic nie zatrzymałoPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas