Najmniej usterkowe stare auta. Te warto kupić!
Niemiecki odpowiednik Urzędu Dozoru Technicznego – GTÜ – przygotował cykliczny raport awaryjności samochodów poruszających się po lokalnych drogach.
Jak już informowaliśmy, w większości klas zwyciężyły niemieckie samochody segmentu premium. W ocenie samych przedstawicieli GTÜ stało się tak z prostej przyczyny. Najdroższe pojazdy trafiają do najlepiej sytuowanych użytkowników, dla których regularne serwisowanie w autoryzowanych stacjach pojazdu nie stanowi wyzwania finansowego. Przypominamy, że raport GTÜ powstaje w oparciu o dane techniczne z obowiązkowych przeglądów technicznych (aktualny obejmuje ponad 5 mln przeglądów). Statystyka rzeczywiście ocenia więc odporność danego modelu na typowe zużycie eksploatacyjne, nie uwzględnia jednak faktu, że różni użytkownicy w różnym stopniu przykładają się do regularnego serwisowania pojazdu.
By uzyskać pełniejszy ogląd na rzeczywistą trwałość samochodów poszczególnych segmentów, postanowiliśmy skupić się na najbliższej - z punktu widzenia polskiego nabywcy - grupie wiekowej. Obejmuje ona samochody liczące sobie powyżej 9 lat. Przypominamy, że średni wiek sprowadzonego do Polski samochodu (aż 61 proc. aut trafia do nas właśnie z Niemiec) wynosi obecnie 11 lat i 8 miesięcy. Które modele szczególnie powinny zainteresować nabywców z rynku wtórnego?
W kategorii samochodów małych bezkonkurencyjna okazały się... samochody japońskie! Zwyciężyła Mazda 2, przed 2. Toyotą Yaris i Hondą Jazz. Średni przebieg dla auta tego segmentu w grupie wiekowej "9+" oszacowano na 110 tys.km.
W zestawieniu aut kompaktowych również zwyciężył samochód "made in Japan". Za najmniej usterkowy pojazd uznano Toyotę Prius. Drugi w zestawieniu był Mercedes klasy A. Na podium znalazł się jeszcze inny "Japończyk" - Honda Civic. Średni przebieg w tej klasie określono na 130 tys. km.
Królem klasy średniej okrzyknąć można kolejną Toyotę - model Avensis. Za nią uplasowały się kolejno: 2. Mercedes klasy C i 3. BMW serii 3. Średni przebieg w tym segmencie dla aut w wieku powyżej 9 lat to 150 tys. km.
Ciekawie prezentuje się też zestawienie SUVów. Za najmniej usterkowy model uznano Porsche Cayenne. Drugie miejsce zajęła Toyota RAV4. Ostatni stopień podium przypadł w udziale BMW X3. Średni przebieg w tej grupie oszacowano na 145 tys. km.
Osoby planujące zakup używanego vana powinny natomiast skupić się na: 1. Mercedesie klasy B, 2. Toyocie Verso lub 3. Fordzie C-MAX.
A które z rynkowych okazji, w trosce o stan nerwów i portfela, najlepiej omijać szerokim łukiem?
Za najbardziej usterkowe auto miejskie (przypominamy, że chodzi o najstarsze pojazdy w wieku "9+") uznano Forda Ka. Czarną owcą wśród samochodów kompaktowych okazało się być Renault Megane. W klasie średniej tytuł najbardziej usterkowego modelu przypadł Citroenowi C5. Najmniej trwałym SUVem okazała się Kia Sorento, a wśród vanów - bez zaskoczenia - "zwyciężyło" - Renault Espace.