Łańcuch rozrządu miał być rozwiązaniem dożywotnim. Jest zupełnie inaczej

W teorii łańcuch rozrządu miał wyeliminować problem wymiany mechanizmu rozrządu, dzięki czemu kierowca powinien całkowicie zapomnieć o tej kwestii. Szybko okazało się, że teorie sobie, a życie sobie. Łańcuch rozrządu również może się zepsuć, a jego awaria prowadzi do kosztownego remontu silnika. Jak więc dbać o łańcuch rozrządu i czy łańcuch należy wymieniać?

Rozrząd na łańcuchu nie jest remedium na wszelkie problemy
Rozrząd na łańcuchu nie jest remedium na wszelkie problemy123RF/PICSEL

W teorii łańcuch powinien być bardziej trwały od paska, ale niewłaściwa obsługa w połączeniu z materiałami o niskiej jakości skutecznie skracają jego żywot. Wielu kierowców nie zwracało na to uwagi, przez co doprowadzali do kosztownych awarii.

Awaria łańcucha rozrządu. Remont silnika to kilka tysięcy zł

Usterka łańcucha rozrządu wygeneruje dużo wyższe rachunki za naprawę niż w przypadku paska. Niedostatecznie napięty łańcuch rozrządu może przeskoczyć. W takiej sytuacji może dojść do kolizji tłoka z zaworem, a to może doprowadzić do uszkodzenia głowicy.

W niektórych samochodach demontaż głowicy może wymagać wyjęcia całego silnika. Remont silnika w takim przypadku będzie kosztować co najmniej kilka tysięcy złotych.

Często okazuje się nawet, że zakup używanego silnika będzie tańszy niż jego remont.

Sporą część kosztów wymiany łańcucha stanowi robocizna. Im większy i bardziej skomplikowany silnik, tym więcej czasu potrzeba na demontaż podzespołów i wymianę wszystkich elementów. Dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, żeby łańcuch pracował bezawaryjnie przez wiele lat.

Jak dbać o łańcuch rozrządu?

Żywotność łańcucha rozrządu w dużej mierze zależy od prawidłowego działania napinacza, który dba o jego odpowiedni naciąg. Kiedy poziom oleju silnikowego jest na właściwym poziomie, napinacz hydrauliczny pracuje poprawnie. Brak regularnego serwisu olejowego może doprowadzić do zużycia napinacza i rozciągnięcia łańcucha. Zużyty napinacz powoduje, że łańcuch zaczyna dużo głośniej pracować.

Kiedy łańcuch rozrządu zaczyna się rozciągać i powstają luzy, koła zębate zaczynają się wycierać. Warto regularnie sprawdzać ich stan, ponieważ przy okazji mogą doprowadzić do przyspieszonego zużycia nastawników faz rozrządu. Dlatego planując wymianę rozrządu opartego na łańcuchu warto od razu rozważyć wymianę zębatek.

Przy każdej wymianie rozrządu nieodłącznym elementem jest wymiana tzw. ślizgów. Prowadnice są wykonane z wytrzymałych materiałów, ale przy dużych przebiegach może dochodzić do ich nadmiernego zużycia, co później wpływa na prawidłową pracę napędu rozrządu.

Oryginalny łańcuch rozrządu lub jego markowy zamiennik powinien być trwały. W przypadku takich części rzadko dochodzi do ich zerwania, ale dużo częściej dochodzi do wyciągnięcia, a nawet przeskoczenia rozrządu. Dlatego warto pamiętać o regularnych wymianach oleju, a każdy podejrzany odgłos dochodzący spod maski od razu konsultować z mechanikiem. W wielu samochodach usterki związane z łańcuchem rozrządu objawiają się błędem "check engine".

Wymiana rozrządu z łańcuchem. Na co zwrócić uwagę?

Wymiana rozrządu napędzanego łańcuchem to kosztowna naprawa. Dlatego warto od razu kupić gotowy zestaw, w skład którego będą wchodzić następujące elementy:

  • łańcuch,
  • koła zębate,
  • prowadnice,
  • napinacze,
  • elementy mocujące
  • uszczelnienia.

Wymiana łańcucha rozrządu, w zależności od modelu samochodu i wersji silnikowej, potrafi być bardzo skomplikowana. Często zdarza się, że dostęp do elementu jest utrudniony i wymaga wyjęcia np. skrzyni biegów.

Obowiązkowe badania dla kierowców po 70. roku życia – inicjatywa słuszna czy chybiona?Szczepan MroczekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas