Klimatyzacja samochodowa raz chłodzi, raz nie. Dlaczego nie działa?

Tego lata nie ma dnia, byśmy w aucie nie sięgali do przycisku z literkami AC. Niestety, zdarza się, że podczas upałów klimatyzacja nie działa tak skutecznie, jakbyśmy tego oczekiwali. Nie musi to oznaczać awarii i kosztownej naprawy. Stopniowe ograniczanie skuteczności działania to naturalny proces jeśli zaniedbamy regularny serwis układu klimatyzacji. Pierwszym sygnałem, że trzeba go wykonać, może być zapach z nawiewów.

Układ klimatyzacji samochodowej ma za zadanie podnosić komfort podróżowania w upalne dni. Ale żeby mógł to robić, musi być sprawny i regularnie serwisowany. Zaniedbania mogą prowadzić do problemów.  Ale to nie zawsze musi być wina użytkownika. 

Dlaczego klimatyzacja samochodowa działa coraz słabiej?

Według ekspertów nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Najczęstsze przyczyny problemów z klimatyzacją samochodową to:

  • niedobór czynnika chłodniczego
  • zanieczyszczony filtr kabinowy

Dlaczego z układu klimatyzacji samochodowej ubywa czynnika?

Mechanicy informują, że ubywanie środka chłodniczego z układu to naturalny proces - o ile ubytek nie przekracza 10 procent na rok. Jeśli ubytki są większe, konieczna jest kontrola elementów układu w celu poszukiwania i usunięcia nieszczelności. Za to filtr kabinowy odpowiada za czystość powietrza wewnątrz samochodu. Jeśli jest zanieczyszczony, przepływ powietrza może być ograniczony, co skutkuje słabszym działaniem klimatyzacji.

Reklama

Oba te przypadki można wykluczyć podczas regularnego serwisowania klimatyzacji. Zaleca się, by taką kontrolę przeprowadzać co najmniej raz w roku. Podczas przeglądu mechanik powinien skontrolować poziom czynnika chłodniczego, sprawność sprężarki, stan filtrów oraz szczelność całego systemu. 

Przyczyny słabego działania klimatyzacji samochodowej

Rzadziej spotykane problemy z klimatyzacją samochodową obejmują: 

  • Problemy z kompresorem. Kompresor jest kluczowym elementem systemu klimatyzacji w samochodzie. Jeśli jest uszkodzony lub zużyty, może to prowadzić do spadku wydajności klimatyzacji.
  • Zatkany lub uszkodzony parownik albo chłodnica klimatyzacji. Te elementy odpowiadają za wymianę ciepła. Jeśli są zatkane brudem lub uszkodzone, wydajność klimatyzacji samochodowej może znacząco spaść.
  • Problemy z wentylatorem. Wentylator w układzie klimatyzacji samochodowej może ulec awarii lub działać z mniejszą wydajnością, co wpływa na przepływ powietrza i chłodzenie wnętrza samochodu.
  • Niesprawne czujniki lub sterowanie elektroniczne. Nowoczesne systemy klimatyzacji są sterowane elektronicznie. Uszkodzone czujniki lub moduły sterujące mogą powodować nieprawidłowe działanie systemu.

Jak się pozbyć nieprzyjemnego zapachu z układu klimatyzacji samochodowej?

Brzydki zapach z klimatyzacji samochodowej może być spowodowany kilkoma czynnikami. Najczęstszą przyczyną jest rozwój pleśni i bakterii. Wilgoć gromadząca się w układzie klimatyzacji, szczególnie na parowniku, sprzyja rozwojowi mikroorganizmów. Te bakterie i grzyby mogą powodować nieprzyjemny zapach, który jest wydmuchiwany do wnętrza samochodu. Innym powodem może być brudny filtr kabinowy. Filtr ten, jeśli nie jest regularnie wymieniany, gromadzi kurz, brud, pyłki i inne zanieczyszczenia. Z czasem te nagromadzone materiały mogą zacząć emitować nieprzyjemne zapachy. Podobnie działają zanieczyszczenia w układzie wentylacyjnym, takie jak kurz, liście i inne materiały organiczne: mogą się rozkładać i powodować brzydki zapach. Przyczyną problemu może być też zatkany odpływ skroplin z układu. Jeśli woda nie będzie odprowadzana na zewnątrz, zacznie gromadzić się w układzie, co prowadzi do powstawania pleśni i nieprzyjemnych zapachów. Aby pozbyć się tego problemu można w serwisie poprosić o wykonanie czyszczenia układu i ozonowanie wnętrza auta. 

Jak samemu wyczyścić klimatyzację w samochodzie?

Proces czyszczenia klimatyzacji można też wykonać samemu. Na rynku dostępnych jest szereg preparatów grzybobójczych w sprayu. Zwykle to pianka czyszcząca z długim przewodem służącym do aplikacji. Wprowadza się ją do kanałów nawiewowych i pozwala by spenetrowała układ. Po wykonaniu czyszczenia trzeba pamiętać o wywietrzeniu kabiny pojazdu. 

Istnieją też preparaty, które po prostu wstawia się do auta. Należy otworzyć pojemnik i umieścić go w kabinie zamkniętego pojazdu, z uruchomionym silnikiem i nawiewem ustawionym na obieg zamknięty. Pozwalamy środkowi działać przez czas wskazany na opakowaniu - preparat uwalnia się z puszki i rozprowadza po zakamarkach kabiny, wnikając też do układu klimatyzacji. Tak jak w przypadku pianki - proces trzeba zakończyć porządnym wietrzeniem wnętrza. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: klimatyzacja samochodowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy