Dwumasa może kosztować tysiące. Wszystko o wymianie
Dwumasowe koło zamachowe, popularnie nazywane dwumasą, to jeden z najbardziej kosztownych w naprawie elementów współczesnych samochodów. Podczas gdy producenci określają żywotność tego elementu na 200 tys. kilometrów, w praktyce ten delikatny mechanizm często zawodzi znacznie wcześniej. Dlaczego tak się dzieje i jak przedłużyć jego życie?

Spis treści:
Czym jest dwumasa i dlaczego jest tak ważna
Dwumasowe koło zamachowe jest umieszczone między silnikiem a skrzynią biegów. Jego głównym zadaniem jest ochrona przekładni przed gwałtownymi drganiami i uderzeniami pochodzącymi z silnika. Konstrukcja składa się z dwóch połączonych sprężynami mas, które mogą obracać się niezależnie od siebie, skutecznie tłumiąc wibracje i nieregularności pracy silnika.
Pierwszy element połączony jest bezpośrednio z wałem korbowym silnika, drugi współpracuje ze sprzęgłem i skrzynią biegów. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca może cieszyć się płynniejszymi zmianami biegów, mniejszym hałasem w kabinie oraz lepszym komfortem jazdy.
Kiedy dwumasa zawodzi przedwcześnie
Choć teoretycznie dwumasa powinna wytrzymać nawet 200 tys. kilometrów, rzeczywistość często jest skrajnie inna. Kluczowym czynnikiem wpływającym na żywotność tego elementu jest styl jazdy kierowcy. Szczególnie destrukcyjne dla dwumasy są takie manewry jak gwałtowne ruszanie z miejsca przy wysokich obrotach silnika, co powoduje przeciążenie sprężyn i mechanizmów tłumiących, a także jazda na niskich obrotach z wysokim obciążeniem. Czyli mówiąc obrazowo - przyspieszanie ze zbyt niskich obrotów i "dławienie" silnika.
Kierowcy diesli są szczególnie narażeni na problemy z dwumasą ze względu na charakterystykę pracy silników wysokoprężnych. Duże wahania w przepływie momentu obrotowego, typowe dla diesli, stanowią większe wyzwanie dla systemu tłumienia drgań.
Dwumasa - kiedy trzeba ją wymienić?
Pierwszym sygnałem ostrzegawczym jest charakterystyczny dźwięk - głośne szczękanie lub skrzypienie dobiegające z okolic silnika, szczególnie słyszalne podczas rozruchu lub na biegu jałowym. Gdy sprężyny w dwumasie zaczynają się zużywać, powstają luzy powodujące te odgłosy.
Problemy z dwumasą mogą również objawiać się trudnościami w zmianie biegów. Kierowca może odczuwać opór przy włączaniu poszczególnych przełożeń lub szarpnięcia. W skrajnych przypadkach może nastąpić utrata mocy podczas przyspieszania, a na desce rozdzielczej mogą pojawić się kontrolki ostrzegawcze silnika, czyli słynny "check engine".
Charakterystyczne są także drgania przenoszące się na całą kabinę, które wcześniej były skutecznie tłumione przez sprawnie działającą dwumasę. Jeśli sprzęgło zaczyna się ślizgać lub pedał staje się gąbczasty, może to również wskazywać na zaawansowane zużycie dwumasowego koła zamachowego.
Ile kosztuje wymiana dwumasy?
Sam element może kosztować od 1 tys. do nawet 4 tys. złotych, w zależności od marki pojazdu i producenta części.
Koszt robocizny jest stosunkowo przystępny - od 500 do 800 złotych. Jednak mechanicy zalecają jednoczesną wymianę zestawu sprzęgła, co dodaje do całej operacji koszt 400-800 złotych.
Jak przedłużyć życie dwumasy
Należy przede wszystkim unikać gwałtownego ruszania. Równie ważne jest unikanie jazdy z nadmiernym obciążeniem przy niskich obrotach silnika. Jeśli w trakcie przyspieszania czujemy, że auto nie przyspiesza, tylko "dławi się" i wpada w wibrację, trzeba koniecznie zredukować bieg. Wbrew temu, co myślą niektórzy, silniki "lubią" taki zakres obrotów, w którym osiągają odpowiednią siłę napędową, by móc sprawnie napędzić samochód.