Co ile napełniać klimatyzację samochodową i ile kosztuje nabicie?
Sezon na używanie klimatyzacji w pełni, choć warto pamiętać, że dla sprawności układu lepiej korzystać z niej przez cały rok. Ile kosztuje nabicie klimatyzacji i kiedy robić?
Spis treści:
Klimatyzacja to element wyposażenia samochodu, który obecnie jest praktycznie standardowy w nowych modelach. Także wśród aut używanych to popularna opcja - nawet wśród modeli 10-15 letnich brak klimatyzacji to raczej rzadko spotykany przypadek, chyba, że wśród aut z niższych segmentów. Warto pamiętać, że odpowiednie używanie klimatyzacji oraz jej serwis pomogą nie tylko wydłużyć sprawność tego układu, ale też zadbać o zdrowie.
Co obejmuje serwis klimatyzacji samochodowej?
Serwis klimatyzacji samochodowej to kompleksowy proces mający na celu utrzymanie systemu chłodzenia w optymalnym stanie.
Pierwszym krokiem w serwisie klimatyzacji jest sprawdzenie ogólnego stanu technicznego systemu. Mechanik ocenia, czy nie ma widocznych uszkodzeń mechanicznych, takich jak pęknięcia w przewodach czy wycieki czynnika chłodniczego. Następnie przeprowadza się test szczelności, aby upewnić się, że cały układ jest hermetyczny i nie traci gazu chłodzącego. Kolejnym etapem jest sprawdzenie ilości i jakości czynnika chłodniczego. Jeśli jego poziom jest zbyt niski, klimatyzacja nie będzie działać efektywnie, co może prowadzić do przegrzewania się komponentów i obniżenia ich żywotności. W takim przypadku konieczne jest uzupełnienie lub wymiana czynnika. Proces ten często łączy się z wymianą oleju w kompresorze, który jest niezbędny do prawidłowego smarowania i działania systemu.
Następnie serwis obejmuje czyszczenie i odgrzybianie parownika oraz nawiewów. W klimatyzacji samochodowej, zwłaszcza w wilgotnym klimacie, mogą rozwijać się pleśń i bakterie, które są nie tylko nieprzyjemne, ale także szkodliwe dla zdrowia. Stosuje się tutaj specjalne preparaty chemiczne, które skutecznie eliminują zanieczyszczenia biologiczne i poprawiają jakość powietrza w kabinie.
Kolejnym krokiem jest kontrola działania wentylatora i kompresora. Mechanik sprawdza, czy obydwa elementy działają bez zakłóceń i czy nie wydają niepokojących dźwięków. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości może być konieczna naprawa lub wymiana uszkodzonych komponentów.
Istotnym elementem serwisu klimatyzacji jest również sprawdzenie stanu filtrów kabinowych. Filtry te odpowiadają za oczyszczanie powietrza, które trafia do wnętrza pojazdu. Zanieczyszczone filtry mogą znacznie obniżyć wydajność systemu klimatyzacji oraz negatywnie wpłynąć na zdrowie pasażerów. W związku z tym, zaleca się ich regularną wymianę.
Jaki czynnik do klimatyzacji samochodowej?
Około 2015 roku zaczęto stosować czynnik chłodnicy oznaczony jako R1234yf - droższy, ale bardziej przyjazny dla środowiska. W przeciwieństwie do poprzedniego, R134a, jest łatwopalny (ale jego palność jest niska) i, niestety, mniej wydajny. Starszy czynnik z powodzeniem w niektórych przypadkach działał przez nawet 10 lat, w modelach z nowym czynnikiem trzeba go uzupełniać zdecydowanie częściej. I tu niestety kolejna zła informacja - nowszy czynnik jest też droższy. Pierwsze 100 gramów starszego czynnika R134a kosztuje 120-150 zł, a kolejne 100 gramów około 40 zł. W przypadku nowszego czynnika R1234yf pierwsze 100 gramów może kosztować nawet 250 zł, a kolejne 100 gramów - 80 zł.
Ile kosztuje nabicie klimatyzacji samochodowej?
Kiedy serwisujemy układ klimatyzacji w starszym samochodzie z czynnikiem R134a, koszty wynoszą od 250 do 400 zł za 500-600 gramów czynnika. Natomiast w przypadku nowszych aut, gdzie używany jest czynnik R1234yf, musimy się liczyć z wydatkiem rzędu 500-700 zł. Warto jednak pamiętać, że są to jedynie ceny orientacyjne i mogą się różnić w zależności od serwisu.
Oprócz kosztu samego czynnika, trzeba również uwzględnić opłatę za podłączenie maszyny: dla starszego czynnika wynosi ona 150 zł, a dla nowszego 200 zł. Czasami może być także konieczna wymiana oleju w układzie klimatyzacji, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.