Jakie światła włączyć podczas holowania samochodu?

Choć okazja do holowania samochodu nadarza się wyjątkowo rzadko, warto znać kilka wskazówek, które ułatwią tę czynność i pozwoli uniknąć komplikacji i kosztów w razie kontroli drogowej. Ważne są między innymi światła. Czy wiesz jakie światła powinien mieć włączone holowany samochód? Na pewno nie awaryjne.

Holowanie samochodu to trudna umiejętność

Holowanie samochodu to jedna z trudniejszych umiejętności dla kierowcy, dlatego tym bardziej dziwne jest to, że nie uczą tego na kursach nauki jazdy. Być może powodem jest fakt, że jest to sytuacja należąca raczej do sporadycznych. Mimo to wymaga nie tylko pewnych umiejętności - dużo trudniejszych niż holowanie przyczepy - a także znajomości przepisów dotyczących holowania innego auta. Wielu kierowców nie wie jak się zachować holując samochód, a także jak postępować prowadząc holowane auto, co może doprowadzić do wielu niebezpiecznych sytuacji. Przypominamy do jakich zasad należy stosować się holując auto.

Reklama

Jak można holować samochód?

Holowanie samochodu można wykonać na dwa sposoby: za pomocą holu sztywnego - specjalnego dyszla montowanego do uchwytu holowniczego lub za pomocą holu giętkiego - liny lub pasa holowniczego.

Auto holowane zwykle jest zepsute, ale aby w ogóle mogło być holowane powinno mieć na tyle sprawny układ kierowniczy i hamulcowy, aby holowanie było bezpieczne i nie zagrażało innym uczestnikom ruchu drogowego. W przypadku sztywnego holu sprawny powinien być przynajmniej jeden układ hamulcowy, w przypadku holowania na linie oba układy hamulcowe powinny być sprawne. W innym wypadku, jeśli niesprawny jest układ kierowniczy lub hamulce, nie można holować samochodu i należy skorzystać z lawety.

Kiedy nie można holować samochodu?

Sytuacji, w których pojazd nie nadaje się do holowania jest znacznie więcej. Samochodu nie można holować:

  • Kiedy ma niesprawne hamulce,
  • ma niesprawny układ kierowniczy
  • nie działają światła
  • holować nie można na autostradzie (chyba że pojazd jest do tego uprawniony - tylko do najbliższego zjazdu lub MOP)
  • holować nie można samochodu z przyczepą lub więcej niż jednego samochodu
  • jeśli jego kierowca nie ma odpowiednich uprawnień do kierowania pojazdem (chyba, że pojazd nie wymaga kierowania nim)
  • nie ma odpowiedniego oznakowania
  • kierowca holowanego pojazdu jest pod wpływem alkoholu
  • samochód holowany ma większą masę niż pojazd holujący (w przypadku gdy w pojeździe holowanym nie trzeba korzystać z układu hamulcowego i kierowniczego - np. holowanie na podnośniku lub tzw "sankach").

Warto nadmienić, że niektóre samochody nie powinny być holowane ze względu na konstrukcję i rozwiązania techniczne. Mowa tu o samochodach elektrycznych i hybrydowych, samochodach z automatyczną skrzynią biegów lub pneumatycznym, czy hydropneumatycznym zawieszeniem. W wielu przypadkach holowanie może doprowadzić do poważniejszego uszkodzenia pojazdu.

Holowanie samochodu - co mówią przepisy?

Przepisy precyzują również to, jak powinno wyglądać połączenie holującego i holowanego samochodu, z jaką prędkością można holować, na jakich drogach i jakich świateł trzeba używać podczas holowania.

W terenie zabudowanym można holować z maksymalną prędkością wynoszącą 30 km/h, a poza terenem zabudowanym - maksymalnie 60 km/h. Połączenie na sztywnym holu powinno wynosić nie więcej niż 3 metry, a odległość pomiędzy samochodami na giętkim holu (lince lub pasie) od 4 do 6 metrów.

Jakie światła powinien mieć włączone pojazd holowany?

Samochód holujący powinien zgodnie z przepisami korzystać ze świateł mijania, a pojazd holowany powinien mieć włączone światła pozycyjne i być dodatkowo oznakowany trójkątem ostrzegawczym umieszczonym po lewej stronie z tyłu samochodu.

W żadnym wypadku nie powinien korzystać ze świateł awaryjnych - owszem, oznaczają one uszkodzony lub niesprawny pojazd, ale tylko unieruchomiony (stojący). Pojazd będący w ruchu nie może korzystać ze świateł awaryjnych.

Holowanie samochodu - rady i wskazówki

Oprócz oczywistego stosowania się do przepisów, kierowcy pojazdów po obu stronach holu powinni również znać stosować kilka ważnych zasad. Ważna jest odpowiednia komunikacja - kierowcy powinni ustalić prosty i zrozumiały system porozumiewania się, aby uniknąć komplikacji podczas przyspieszania czy hamowania.

W przypadku holowania na giętkim holu lina zawsze powinna być napięta, aby uniknąć szarpnięć mogących spowodować uszkodzenie pojazdów. To oznacza, że kierowca pojazdu holowanego powinien hamować nieco mocniej niż pojazd holowany i utrzymywać dystans zapewniający odpowiednie napięcie liny. Kierowca pojazdu holującego powinien ruszać z dużym wyczuciem, aby unikać szarpnięć i zawczasu sygnalizować manewry skrętu czy holowania.

Obaj powinni zachować szczególną ostrożność i sygnalizować manewry, a także uważnie obserwować drogę. Przyjęło się również, że za kierownicą pojazdu holowanego powinien siedzieć kierowca z większym doświadczeniem. Linka holownicza powinna być zamontowana do specjalnych uchwytów (najczęściej wkręcane lub przymocowane na stałe) lub - w pojeździe holującym - do haka holowniczego, ale na tyle stabilnie, aby niemożliwe było samoistne odpięcie się holu.

Jeśli samochód holowany jest drogą wielopasmową (holowanie dozwolone jest również na drogach ekspresowych) pojazdy powinny poruszać się skrajnym prawym pasem, a w miarę możliwości powinno się holować samochód korzystając z bocznych dróg, na których panuje znacznie mniejsze natężenie ruchu.

Holowanie motocykla - można czy nie?

Holowanie motocykla jest dozwolone w polskich przepisach, jednak jest to czynność wyjątkowo trudna i skomplikowana. Motocykl to jednoślad, więc dużo łatwiej o utratę stabilności, a każde szarpnięcie lub hamowanie może spowodować wywrotkę. Między innymi dlatego motocykl powinien być holowany za pomocą połączenia, które można w razie potrzeby natychmiastowo odczepić, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji. Na motocyklu znacznie trudniej utrzymać kontrolę w momencie gdy jest holowany za pomocą linki.

Mandaty za nieprawidłowe holowanie

W taryfikatorze mandatów możemy znaleźć kilka pozycji dotyczących nieprawidłowego holowania. Choć mandaty nie są wysokie, kumulacja wykroczeń może być bardzo dotkliwa. Większość wykroczeń wynika ze złamania przepisów art. 97 kodeksu drogowego. Dobrą informacją jest to, że za żadne z poniższych wykroczeń nie dostaniemy punktów karnych. Oto wykroczenia dotyczące holowania, wyróżnione w taryfikatorze mandatów:

  • holowanie pojazdu, w którym znajduje się kierujący niemający wymaganych uprawnień do kierowania tym pojazdem - 250 zł
  • holowanie pojazdu na połączeniu sztywnym, jeżeli nie jest sprawny co najmniej jeden układ hamulcowy, albo na połączeniu giętkim, jeżeli nie są sprawne dwa układy hamulcowe - 250 zł
  • holowanie pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub niesprawnych hamulcach - 250 zł
  • holowanie pojazdu na połączeniu giętkim, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony - 250 zł
  • holowanie więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego - 250 zł
  • holowanie pojazdem z przyczepą (naczepą) - 250 zł
  • Naruszenie przez kierującego warunków holowania poprzez:
  • niewłączanie w pojeździe holującym świateł mijania - 100 zł
  • nieprawidłowe połączenie pojazdu holowanego z holującym - 150 zł
  • brak oznaczenia lub niewłaściwe oznaczenie pojazdu holowanego - 150 zł
  • niezachowanie właściwej odległości między pojazdami holowanym a holującym - 100 zł
  • niewłaściwe oznakowanie połączenia między pojazdami (holu) albo brak takiego oznakowania - 50 zł
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: holowanie | przepisy | przepisy drogowe | porady dla kierowców
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy