Jak wyrejestrować samochód bez oddawania go na złom?

Wyrejestrowanie pojazdu należy do obowiązków jego właściciela. Poza nielicznymi wyjątkami proces ten jest nieodwracalny. Jak to zrobić bez oddawania go na złom? Nowelizacja przepisów z dnia 31 stycznia 2022 roku pozwala czasowo wyrejestrować uszkodzony pojazd na okres naprawy. Co zatem trzeba zrobić, żeby wyrejestrować pojazd?

Kiedy można wyrejestrować samochód?

Przepisy Prawa o ruchu drogowym nakładają na właścicieli pojazdów obowiązek ich wyrejestrowania w określonych przypadkach. Dokonanie tej czynności nie zawsze wymaga oddania pojazdu na złom. Kiedy można wyrejestrować samochód?

Pojazd należy wyrejestrować w następujących sytuacjach:

  • sprzedaż pojazdu za granicę;
  • wywóz pojazdu za granicę;
  • kradzież pojazdu;
  • zezłomowanie pojazdu;
  • trwała utrata pojazdu (np. w powodzi lub pożarze);
  • zarejestrowanie jako pojazd historyczny.

Wyrejestrowanie pojazdu to trwały i w większości przypadków nieodwracalny proces. Nie da się tego zrobić np. tylko na okres zimowy. Na tego typu przywileje mogą liczyć jedynie właściciele pojazdów zabytkowych na żółtych rejestracjach. Po wyrejestrowaniu pojazdu jego ponowne zarejestrowanie w Polsce możliwe jest tylko w nielicznych przypadkach, w których pojazd:

Reklama
  • odzyskano po kradzieży;
  • zarejestrowano jako zabytkowy;
  • wykazuje szczególne znaczenie historyczne lub ma co najmniej 25 lat i został uznany przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy;
  • wywieziono z kraju albo sprzedano za granicą.
  • to ciągnik lub przyczepa rolnicza.

Przepisy znowelizowane dnia 31 stycznia 2022 roku zezwalają na czasowe wyrejestrowanie pojazdu w przypadku jego poważnego uszkodzenia. Czasowe wycofanie z ruchu samochodu osobowego na potrzeby dokonania naprawy uszkodzeń zasadniczych elementów nośnych konstrukcji możliwe jest na okres od 3 do 12 miesięcy. Prawo nie przewiduje przedłużenia tego terminu.

Ponowne czasowe wycofanie z ruchu tego samego pojazdu staje się możliwe dopiero po upływie trzech lat od dnia, w którym upłynął okres poprzedniej decyzji. 

Co trzeba zrobić, żeby wyrejestrować samochód?

Wyrejestrowanie pojazdu wymaga złożenia kompletu stosownych dokumentów zależnych od powodów wszczęcia procedury. Co trzeba zrobić, żeby wyrejestrować pojazd?

Pierwszym krokiem jest wypełnienie wniosku o wyrejestrowanie pojazdu. Do wniosku należy dołączyć dowód i zapłacić opłatę w wysokości 10 zł. Potrzebne są także dokumenty poświadczające powód wyrejestrowania pojazdu, które różnią się w zależności od przypadku:

  • kradzież pojazdu - zaświadczenie wydane przez policję dotyczące zgłoszenia kradzieży pojazdu albo postanowienie o umorzeniu dochodzenia oraz dowód rejestracyjny i karta pojazdu, jeśli była wydana;
  • wywóz lub zbycie pojazdu za granicą - dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicą lub samodzielnie napisane oświadczenie oraz kopia dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą;
  • kasacja pojazdu za granicą - dokument potwierdzający zniszczenie pojazdu za granicą, tablice rejestracyjne, dowód rejestracyjny oraz karta pojazdu, jeśli była wydana;
  • trwałe utracenie pojazdu - dokument potwierdzający trwałą utratę pojazdu, np. w wyniku pożaru samochodu, tablice rejestracyjne, dowód rejestracyjny, karta pojazdu, jeśli była wydana, oraz dowód wpłaty na rzecz gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku;
  • przekazanie pojazdu do stacji demontażu lub punktu zbierania odpadów - zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu albo równoważny dokument wydany w innym państwie, tablice rejestracyjne, dowód rejestracyjny oraz karta pojazdu, jeśli była wydana;
  • wycofanie pojazdu z obiegu - należy złożyć jeden z trzech dokumentów: oświadczenie producenta pojazdu o wycofaniu z obiegu, oświadczenie odkupienia przez producenta pojazdu wycofanego z obiegu lub poświadczoną kopię decyzji administracyjnej o wycofaniu pojazdu z obrotu. 

Czy można wyrejestrować auto przez internet, czy trzeba iść do wydziału komunikacji?

Pojazd należy wyrejestrować w urzędzie właściwym ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu.

Dokumenty potrzebne do wyrejestrowania pojazdu w urzędzie składa zazwyczaj osobiście właściciel pojazdu. Czynności może dokonać także inna osoba na mocy pełnomocnictwa. Istnieje też możliwość wysłania dokumentów pocztą tradycyjną lub elektroniczną.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: samochód | dowód rejestracyjny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy