Kupili elektryczne autobusy, które nie działają. „Po prostu się nie ładują”

Problemy związane z niedoskonałościami pojazdów elektrycznych dotykają nie tylko prywatnych właścicieli. Kłopoty z bezemisyjnym transportem publicznym mają także europejskie firmy przewozowe, które od pewnego czasu systematycznie wymieniają flotę spalinowych pojazdów na ich ekologiczne odpowiedniki. Dużym kłopotem okazuje się nie tylko zima, ale też duża awaryjność nowoczesnych napędów.

Kupili elektryczne autobusy, które nie działają / Fot. ilustracyjna
Kupili elektryczne autobusy, które nie działają / Fot. ilustracyjna Getty Images

Problem z eksploatacją elektrycznych autobusów nie dotyka wyłącznie polskich miast. Bezemisyjny transport publiczny okazuje się problematyczny także w innych zakątkach Europy – zwłaszcza w regionach o zimniejszym klimacie. Niedawno mogło się o tym przekonać szwedzkie przedsiębiorstwo komunikacyjne Svealandstrafiken, które musiało wycofać nowo zakupione pojazdy z ruchu.

Elektryczne autobusy wycofane z eksploatacji

W oficjalnym komunikacie przekazano, że nowe pojazdy zostały wycofane z eksploatacji zaledwie kilka dni po rozpoczęciu użytkowania. Choć nie podano oficjalnej przyczyny tego kroku, kierownik techniczny szwedzkiego przedsiębiorstwa przyznał, że nowoczesne autobusy „po prostu się nie ładują”.

Na chwilę obecną przyczyna usterki w elektrycznych pojazdach pozostaje nieznana. Według pojawiających się w internecie spekulacji problem może wynikać z wadliwych gniazd ładowania. Jeśli przypuszczenia się potwierdzą, konieczna może być kosztowna naprawa.

Bez względu na źródło awarii, wszystkie nowo zakupione autobusy zostały wycofane z użytku i trafiły do garażu, gdzie czekają na naprawę. Tymczasem na ulice szwedzkiego miasta Örebro ponownie wyjechały starsze modele pojazdów.

Autobusy elektryczne nie są w stanie ruszyć. Powodem mróz

To niejedyny problem związany z elektrycznym autobusami, o którym głośno w ostatnim czasie. Nie jest tajemnicą, że niskich temperaturach spada pojemność baterii i rośnie zużycie prądu, znacznie wolniejsze jest również ładowanie zimnych baterii.

W rezultacie pojazdy elektryczne często nie są w stanie dojechać do pętli lub wypadają z rozkładu, ponieważ zamiast obsługiwać trasy, muszą stać w kolejkach na stacjach ładowania.

Stare sprawdzone autobusy spalinowe zastępują elektryczne

Dokładnie taka sytuacja miała miejsce na początku roku w innym szwedzkim mieście – Skellefteå. Z informacji dostępnych na stronie internetowej przewoźnika wynika, że z powodu silnych mrozów wszystkie kursy lokalnych autobusów elektrycznych musiały zostać odwołane. Wyjaśniono, że przerwa w ruchu była konieczna, aby odpowiednio ogrzać baterie bezemisjnych pojazdów.

Podobny problem pojawił się zaledwie miesiąc temu w Oslo. W norweskiej stolicy większość elektrycznych autobusów przestała kursować, pozostawiając pasażerów czekających w mrozie na przystankach. Zasięg pojazdów zmniejszył się tak bardzo, że przewoźnik nie był w stanie zapewnić odpowiednio naładowanych autobusów, co zmusiło miasto do wprowadzenia spalinowych odpowiedników jako tymczasowego rozwiązania.

Driftowanie na parkingu skończył mandatem i punktami karnymiPolicjaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas