Jak wyczuć luz na drążku kierowniczym? Objawy awarii i wymiana
Luz na drążku kierowniczym to usterka, której nie można bagatelizować. Stuki, hałas lub inne podejrzane oznaki zużycia w układzie kierowniczym powinny skutkować szybką wizytą u doświadczonego mechanika, który szybko zlokalizuje ich przyczynę.
Końcówka drążka kierowniczego to element, który - w dużym uproszczeniu - łączy kierownicę (ściślej - przekładnię kierowniczą) z kołami, umożliwiając w ten sposób ich skręt. Z racji tego, że w czasie jazdy pozostaje w niemal ciągłym ruchu, zwykle dość szybko ulega awarii. Nie bez znaczenia pozostaje tutaj również model oraz rocznik auta. Gigantyczny wpływ na trwałość końcówek drążków kierowniczych ma chociażby rozmiar ogumienia.
Problemy z luzem na drążku kierowniczym pojawiają się częściej w autach, które jeżdżą głównie w mieście. Dlaczego? Podjazdy pod wysokie krawężniki oraz mocne kręcenie kierownicą na postoju przyczyniają się do szybszego zużycia się elementów układu kierowniczego.
Teoretycznie kierowca ze znajomością mechaniki jest w stanie samodzielnie wyczuć luzy na drążkach kierowniczych. Te ujawniają się najczęściej przy krótkich, energicznych (szarpiących) ruchach kierownicą. Niestety w praktyce taka diagnoza jest mało efektywna. Jedynie wizyta na warsztacie lub w stacji kontroli pojazdów pozwala dobrze zdiagnozować problem. Przyczyn stuków czy wyczuwalnego na kierownicy luzu może być wiele, jak chociażby zużycie wewnętrznych elementów przekładni kierowniczej.
Należy także regularnie kontrolować poszczególne elementy i nasłuchiwać dźwięków wydobywających się z auta. Do najbardziej niepokojących sygnałów należą:
- stukanie dochodzące z okolic przedniego zawieszenia - to jedne z najczęstszych symptomów uszkodzenia elementów układu kierowniczego;
- wibracje i luzy kierownicy - w przypadku tych objawów należy się upewnić, czy dotyczą one usterek końcówek drążka kierowniczego, a nie kół czy opon;
- opóźniona reakcja pojazdu na delikatne ruchy kierownicą
- pogorszony komfort jazdy - m.in. słabsze tłumienie wybojów (odczuwalne szarpanie kierownicą)
Końcówki drążków kierowniczych to jedne z najczęściej zużywających się elementów układu kierowniczego, ale - na szczęście - wciąż pozostają one jednymi z najtańszych. Według specjalistów warto je zmieniać po ok. 50-60 tys. przejechanych kilometrów lub częściej przy niesprzyjających warunkach, jak choćby w pojazdach, które poruszają się zwłaszcza w ruchu miejskim.
Kontrole układu kierowniczego powinny odbywać się regularnie w sprawdzonych warsztatach samochodowych - chodzi przecież o bezpieczeństwo i precyzję prowadzenia pojazdu. Wszelkie stuki, hałasy czy drgania powinny zwrócić szczególną uwagę kierowcy i skłonić nas do wizyty u mechanika.
Luzu na drążku kierowniczym nie można bagatelizować, ponieważ może to doprowadzić do poważnej awarii całej układu kierowniczego, nawet w czasie poruszania się auta. Jest to szczególnie niebezpieczne, ponieważ wpływa bezpośrednio na brak kontroli nad pojazdem.
Po dokonaniu wymiany końcówki drążka kierowniczego konieczne jest sprawdzenie i regulacja zbieżności kół na stanowisku pomiarowym do obsługi geometrii zawieszenia. Podczas naprawy ulega zmianie ustawienie kół, co może bezpośrednio wpływać na tor jazdy samochodu i jego sposób prowadzenia.
Podczas wymiany drążka kierowniczego należy zwrócić uwagę także na inne elementy zawieszenia i układu kierowniczego. Te podzespoły w aucie są niezwykle ważne, ponieważ wpływają na bezpieczeństwo oraz komfort podróżowania.
***