Ile trzeba zapłacić u mechanika za naprawę auta? Stawki w roku 2024

Ile kosztują popularne czynności serwisowe? Sprawdzamy, jakie są aktualne ceny u mechaników, zarówno w warsztatach niezależnych, jak i autoryzowanych.

Ile trzeba zapłacić u mechanika za naprawę auta? Stawki w roku 2024
Ile trzeba zapłacić u mechanika za naprawę auta? Stawki w roku 2024123RF/PICSEL

Naprawy samochodu zazwyczaj są niespodziewanym i nieprzyjemnym wydatkiem. Koszty mogą pojawić się nagle i mocno nadszarpnąć domowy budżet. Właściciel pojazdu często nie ma czasu na szukanie tańszych części - zależy mu, by sprawę załatwić szybko i by auto znowu mogło jeździć. Czasami wystarczy dokonać drobnych napraw, kiedy indziej wymagane są duże inwestycje.

Konkretne kwoty zależą od rodzaju awarii, a także od samochodu. Istnieją modele droższe w utrzymaniu, o bardziej skomplikowanej konstrukcji lub mniejszej dostępności części. Są też samochody, do których dostępność zamienników jest wielka, a z ich naprawami poradzi sobie każdy mechanik. Przed zakupem danego modelu warto zapoznać się z opiniami na temat możliwych usterek i tego, na ile drogie może być ich usunięcie. Nawet w obrębie modeli tej samej klasy z tych samych lat, różnice mogą być bardzo znaczące.

Naprawy samochodu zazwyczaj są niespodziewanym i nieprzyjemnym wydatkiem.123RF/PICSEL

Ile trzeba zapłacić za naprawę auta? Ceny 2024

Ile kosztują "typowe" czynności serwisowe, czyli wymiany elementów eksploatacyjnych? W przeciwieństwie do usterek, które często nadchodzą niespodziewanie (lub dają wcześniej objawy, które nie każdy umie odczytać), takie wydatki da się zwykle zaplanować. Co jakiś czas w aucie trzeba wymieniać olej, filtry, czy elementy układu hamulcowego czy zawieszenia. Inaczej grożą nam jeszcze większe rachunki w serwisie.

Dokładne ceny czynności ponownie zależą od wielu czynników. To m.in. marka i model auta, jego rocznik, marka stosowanych części, a przede wszystkim: warsztat i jego stawki. To zależy od standardu i renomy serwisu, stosowanych urządzeń, a także od regionu kraju i miasta. W Warszawie ceny roboczogodziny są znacznie wyższe niż na podlaskiej prowincji.

Mimo wszystko, spróbujmy obliczyć, ile w 2024 roku trzeba zapłacić u mechanika za czynności eksploatacyjne i za usunięcie popularnych usterek. Dzięki temu kierowcy będą mogli obliczyć, jakie kwoty należy przygotować.

Ile kosztuje wymiana hamulców w 2024 roku?

Weźmy pod uwagę wymianę przednich tarcz i klocków hamulcowych. Ceny takiej usługi w nieautoryzowanych warsztatach to od ok. 190 zł brutto do 280 zł brutto. Podobnie kosztuje praca przy wymianie klocków i tarcz z tyłu. Do tego należy oczywiście dodać jeszcze ceny samych części (i nie warto kupować najtańszych elementów, bo mogą się szybko zużyć). Ile może kosztować podobna usługa w ASO, czyli w serwisie autoryzowanym? Ceny mogą być dwu-, trzy- lub nawet czterokrotnie wyższe. To zależy od marki (firmy premium "liczą sobie" odpowiednio więcej), a także od konkretnego zakładu. Warto pamiętać, że nawet w obrębie ASO jednej marki, ceny za czynności serwisowe czy za przegląd mogą być różne. Dzwoniąc do różnych serwisów możemy zaoszczędzić nawet kilkaset złotych.

Wymiana tarcz i klocków w nieautoryzowanych warsztatach to od ok. 190 zł brutto do 280 zł brutto.123RF/PICSEL

Ile kosztują inne prace przy samochodzie?

Ile trzeba zapłacić za usunięcie popularnej usterki, jaką jest awaria alternatora? To zwykle od ok. 215 do 300 zł brutto w warsztacie nieautoryzowanym. Regeneracja rozrusznika kosztuje ok. 160-280 zł, za to wymiana sprzęgła wymaga już więcej pracy - a więc i ceny za robociznę są droższe. Ceny to od ok. 750 do 1000 złotych (poza ASO). W ASO - 2-3 razy więcej.

Z kolei wymiana oleju i filtrów to koszt roboczogodziny w granicy 50-100 złotych poza ASO. Autoryzowany serwis policzy zapewne ok. 200-300 złotych. Wymiana świec żarowych oznacza wydatek na poziomie 100-150 złotych.

Wymiana tłumika środkowego to koszt od ok. 200 do 350 zł (poza ASO), a wymiana tłumika końcowego jest zwykle nieco tańsza. Z kolei usługi lakiernicze kosztują ok. 900-1300 zł za malowanie drzwi. Wymiana amortyzatorów oznacza koszt "roboty" na poziomie 300-400 złotych, a ustawienie zbieżności kosztuje zwykle 250-300 zł. Wymiana łożyska oznacza koszt ok. 200-300 zł.

Wymiana oleju i filtrów to koszt roboczogodziny w granicy 50-100 złotych. Oczywiście poza ASO. 123RF/PICSEL

Koszt wymiany rozrządu. Stawki mogą się różnić

W tym wypadku pracy jest dużo - zależnie od tego, o jakim aucie mówimy, koszty poza ASO mogą zamknąć się między 550 a 1500 złotych za robociznę. Czasami koszty mogą być jeszcze wyższe - zwłaszcza gdy do wymiany rozrządu trzeba wyjmować z auta silnik.

Obliczając, ile wyniesie cała ważna i niezbędna operacja wymiany rozrządu, warto dodać jeszcze ceny części. Trzeba kupić pasek rozrządu, rolki napinające i pompę wody. Kosztują ponownie ok. 500-1500 zł. Wszystko może więc kosztować od ok. 1000 do nawet 3000 zł i więcej. W ASO ceny ponownie będą znacznie wyższe.

Opisując ceny robocizny u mechanika w 2024 roku warto raz jeszcze przypomnieć o różnicach pomiędzy warsztatami - kwoty za tę samą pracę mogą się znacznie różnić, czasami warto jednak zapłacić więcej za usługę lepszej jakości. Inaczej może czekać nas ponowna wizyta w serwisie i kolejne wydatki.

Wymiana rozrządu w popularnym aucie to dziś wydatek sięgający nawet kilku tys. złotych. Paweł RygasINTERIA.PL
Co dalej z Izerą? Wiceprezes EMP w studiu Interii interiaINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas