Gdzie jest zapisany kolor lakieru? VIN, dowód rejestracyjny czy karta pojazdu
Właściciele pojazdów często zastanawiają się, gdzie dokładnie zapisany jest kod lakieru ich samochodu. Wahają się, czy znajdą go w karcie pojazdu, dowodzie rejestracyjnym, a może jest on zakodowany w numerze VIN? To podstawowa wiedza, bez której będzie utrudnionych wiele napraw blacharskich, jak i lakierniczych.
Gdzie szukać tych informacji?
Aby sprawdzić fabryczny kod lakieru, należy rozkodować poprawnie numer VIN. Ogólnodostępne i darmowe dekodery potrafią przekłamywać informacje lub — co gorsza — podawać nieprawdziwe dane. W celu odczytania konkretnego kodu lakieru z auta należy skontaktować się z autoryzowanym serwisem marki. Właściciel pojazdu może tam zapytać o specyfikację samochodu.
Oczywiście, będzie konieczne wówczas przedstawienie danych pojazdu, by pracownik serwisu miał rzetelne informacje i mógł sprawdzić interesujące klienta parametry. Zazwyczaj niezbędne okaże się podanie roku produkcji samochodu, jego typu oraz modelu lub po prostu numeru VIN. W ten sposób najszybciej uzyskamy kod fabrycznego lakieru naszego auta!
Trzeba przyznać, że w przypadku leciwych aut lub tak zwanych klasyków, z numeru VIN bardzo trudno jest odczytać jakiekolwiek informacje. Serwisy nie chcą podejmować się rozkodowania ciągu znaków, zasłaniając się wiekiem pojazdu.
Na szczęście, w wielu autach, na przykład w Volkswagenie, producenci umieszczali na podłodze w bagażniku specjalną naklejkę, która informowała o specyfikacji konkretnego egzemplarza. Zawarty był tam między innymi kod lakieru czy wyposażenie. W Mercedesie kod lakieru po VIN jest znacznie prostszy do odczytania, bowiem odpowiada za niego konkretny ciąg znaków w numerze nadwozia.
W każdym aucie znajduje się tak zwana tabliczka znamionowa. Zazwyczaj znajduje się ona w bagażniku, na słupku, drzwiach, pod maską lub pod klapką wlewu paliwa. Miejsce to musi być odporne na zniszczenia i łatwo dostępne dla właściciela pojazdu.
To na niej można odszukać kod OEM, który określa fabryczny kolor lakieru. Warto jednak pamiętać, że tutaj można napotkać na dwa podstawowe problemy. Pierwszy z nich dotyczy niewiadomego miejsca umieszczenia tabliczki, co wiąże się z ewentualnymi jej poszukiwaniami. Drugi wynika zaś z tego, że różne marki stosują unikatowe palety barw lakierów oraz sposób ich zapisu.
Aby poprawnie rozszyfrować odszukany kod lakieru, najlepiej będzie wykonać zdjęcie elementu, na którym ten się znajduje, a następnie zgłosić się z nim do specjalistycznego sklepu lub lakiernika. Tam pracownik bez problemu odczyta informację i wskaże właściwy dla naszego auta produkt.
Również w internecie jest sporo stron, które gromadzą kody lakierów po VIN dla różnych marek i modeli aut. Na podstawie podanych tam danych można spróbować odczytać z tabliczki znamionowej informacje o kolorze auta lub próbować porównać je z obecnym odcieniem lakieru.
Warto jednak pamiętać, że wraz z upływem lat, lakier może zmieniać swoją intensywność, jak i strukturę. Właśnie dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta w ASO lub u profesjonalnego lakiernika.
Różni producenci stosują zupełnie inne systemy oznaczeń. Na przykład BMW zapisuje kolor lakieru pełną nazwą, a Opel umieszcza go na samym dole tabliczki znamionowej. Według nomenklatury firmy, która ma swoje fabryki m.in. w Gliwicach, litera A oznacza lakier akrylowy, E - wodorozcieńczalny, Y - metaliczny), a same cyfry skrywają dane o kolorze.
Marka Renault używa kodu składającego się z 5 znaków, z których dwa pierwsze to "TE", a ostatnie 3 mówią o kolorze. Z kolei Ford oznacza numer koloru dwuznakowo: jest to kod znajdujący się w lewym dolnym rogu tabliczki znamionowej. Volkswagen i Audi zapisują kody w podobny sposób, rozpoczynając jednak od litery L.
Jak to wygląda w przypadku pozostałych, dość popularnych marek samochodów? Fiat lokuje informacje o lakierze na srebrnych naklejkach przyklejonych na krawędzi klapy bagażnika lub na spodzie maski pojazdu. Kod koloru ma postać 3 lub 4 cyfr, ukośnika i drukowanej litery.
W Hondzie kody koloru znajdują się na czarnych lub białych wlepkach pod maską, lub na słupku od strony pasażera. Kod koloru ma postać ciągu znaków rozpoczynających się od dwóch liter, a następnie myślnika.
Peugeot dodaje 3-4 cyfrowy kod na wlepce w pobliżu drzwi kierowcy. I na koniec kod Toyoty: ma postać trzech znaków i znajduje się na czarnej lub białej nalepce znajdującej się przy progu drzwi pasażera.
***