Dolewanie oleju do silnika. Jakich reguł przestrzegać przy dolewce?
W niektórych samochodach wraz z rosnącym przebiegiem ubywa oleju silnikowego. Czasem zdarza się, że trzeba zrobić dolewkę nawet raz na 1000 km, aby silnik wciąż miał odpowiednie smarowanie. Jakich reguł należy przestrzegać dolewając oleju silnikowego? Czy może być to byle jaki olej? Podpowiadamy jak prawidłowo zrobić dolewkę oleju do silnika.
Olej silnikowy to jeden z najważniejszych, jeśli nie najważniejszy płyn w samochodzie, dbający o to aby wszystkie części silnika były odpowiednio smarowane, chronione i chłodzone. Dzięki niemu silnik może pracować bezawaryjnie przez wiele tysięcy kilometrów. Każdy rodzaj silnika, nie tylko w zależności od tego czy jest napędzany olejem napędowym, czy też benzyną, ale także od stopnia jego wysilenia, wykorzystanych materiałów czy przeznaczenia, wymaga odpowiedniego rodzaju oleju, który zapewni mu odpowiednią ochronę. Jednak wraz z rosnącym przebiegiem samochodu, rośnie również zużycie silnika, co może doprowadzić do ubytku oleju, czy to przez spalanie wraz z paliwem, czy przez wycieki.
Jeśli wycieki lub spalanie oleju - zwłaszcza w samochodach z bardzo wysokim przebiegiem - powodują nadmierne zużycie oleju, od czasu do czasu trzeba uzupełnić jego poziom, by zapewnić silnikowi odpowiednie smarowanie, przez tzw. dolewkę, czyli po prostu dolanie brakującej do właściwego stanu oleju.
Czasem taka sytuacja może spotkać nas w trasie, kiedy silnik da nam znać, że ilość oleju lub jego ciśnienie jest za niskie. W takiej sytuacji pozostaje zjechanie na stację i dolanie oleju, ale zdarza się, że na stacji nie znajdziemy takiego samego oleju jaki wlany jest do silnika naszego auta. Co w takiej sytuacji?
Temat olejów samochodowych i ich właściwości jest bardzo złożony, ale na potrzeby tego tekstu wystarczy że uprościmy je do dwóch podziałów. Oleje silnikowe różnią się zwłaszcza pod względem:
- Technologii produkcji - wyróżniamy olej mineralny w którym składniki są głównie pochodzenia naturalnego, syntetyczny i półsyntetyczny czerpiący z obu tych technologii.
- lepkości - to jeden z najważniejszych parametrów, według których dobiera się rodzaj oleju do konkretnego silnika. Najpopularniejszymi są 5W30, 10W40, czy 0W30. Pierwsza liczba określa lepkość oleju w niskiej temperaturze, a druga liczba w temperaturze wysokiej.
Mieszając olej silnikowy, czy też robiąc dolewkę do silnika powinniśmy przede wszystkim kierować się tymi dwoma parametrami i dolewać oleju o tych samych parametrach, czyli jeżdżąc na oleju mineralnym 5W30 najlepiej dolewać oleju o tej samej charakterystyce. Dopuszczalne jest też dolanie oleju o nieco innej lepkości, zwłaszcza jeśli dotyczy to parametru lepkości w niskiej temperaturze, na przykład z 10W40 na 5W40 - najlepiej jeśli parametr będzie niższy niż dotychczas - w ten sposób może lekko zmienić jego parametry, ale ich nie pogorszy.
Przy dolewce nie musimy się sugerować producentem, czy nazwą oleju - dolewka to sytuacja awaryjna zatem jeśli olej jest taki sam lub podobny do tego, który mamy wlany do silnika, możemy spokojnie go dolać. Oczywiście jeśli na stacji znajdziemy ten sam olej, najlepiej dolać właśnie takiego - wtedy właściwości nie ulegną zmianie, a po wymieszaniu się starego oleju z nowym jego właściwości nieco się "odświeżą".
Czasem może jednak dojść do pomyłki, lub konieczności dolania zupełnie innego oleju, bo tylko taki jest dostępny na stacji lub w sklepie. Oczywistym jest fakt, że lepiej dolać cokolwiek uzupełniając poziom oleju do bezpiecznego dla silnika, ponieważ w ten sposób zapobiegniemy ryzyku zatarcia czy uszkodzenia, jednak na dłuższą metę nie jest to dobre rozwiązanie. Jeśli wymieszamy różne oleje (np. mineralny z syntetycznym) pogorszymy jego właściwości, stabilność termiczną i skuteczność smarowania. Taka mieszanka spowoduje również powstawanie większej ilości zanieczyszczeń.
Po dłuższej jeździe na takim oleju również może dojść do uszkodzenia silnika i zwiększa się ryzyko jego zatarcia dlatego jeśli musimy dokonać takiej dolewki i wymieszać różne rodzaje oleju, po dojechaniu do celu powinniśmy odwiedzić warsztat i zlecić pełną wymianę oleju na właściwy, nie zapominając o filtrze. Tylko wtedy będziemy mieć pewność że silnik jest odpowiednio chroniony.
Aby uniknąć pomyłki warto przy każdej wymianie oleju korzystać z dołączonej do butelki nalepki lub metki (na którą warsztaty wpisują rodzaj oleju, przebieg samochodu przy wymianie i sugerowany przebieg przy następnej wymianie). Dzięki niej zawsze będziemy wiedzieć jaki olej jest wlany do silnika, a jeśli nie wiemy jaki olej powinien być wlany do silnika naszego auta, stosowną informację znajdziemy pod maską, lub w okolicy korka wlewu oleju.