Dlaczego samochody się palą? Uważaj na te przyczyny pożarów

Z płonącym samochodem nie ma żartów. Ogień potrafi strawić pojazd w kilka minut, a tymczasem statystki Państwowej Straży Pożarnej informują, że każdego roku dochodzi nawet do 8 tys. pożarów aut osobowych. Sprawdzamy, z jakiego powodu samochody najczęściej płoną i jak się przed tym uchronić.

Wysokie temperatury panujące w okresie letnim mogą być jedną z przyczyn pożaru samochodu. Wystarczy, że na dworze panuje temperatura sięgająca 35 stopni C., co w ostatnich czasach nie jest rzadkością, a wnętrze pojazdu w zaledwie kilka minut potrafi się rozgrzać nawet do prawie 50 st. C.

Pożar zaparkowanego samochodu - przyczyny

To jednak nie koniec, ponieważ niektóre elementy wyposażenia mogą osiągnąć jeszcze wyższą temperaturę - fotele, kierownica czy deska bez problemu przekroczą 50 stopni, a deska rozdzielcza w ekstremalnych przypadkach potrafi się rozgrzać nawet do 70 stopni Celsjusza.

Reklama

Wysoka temperatura i rozgrzane wnętrze to już krótka droga do samozapłonu, a nawet eksplozji niektórych przedmiotów we wnętrzu samochodu. Wystarczy, że znajduje się w nim zapalniczka czy wkład z odświeżaczem powietrza.

Pożar samochodu w czasie jazdy - jak się zachować?

Często jednak dochodzi do pożaru w czasie jazdy. Warto wtedy zachować spokój i jak najszybciej zatrzymać samochód w bezpiecznym miejscu. Po zatrzymaniu należy wyłączyć silnik, zaciągnąć hamulec ręczny i możliwie szybko opuścić pojazd. Każda sekunda w takiej sytuacji jest na wagę złota.

Podczas opuszczania samochodu warto zamknąć za sobą drzwi, co może pomóc w rozprzestrzenianiu się pożaru. Jeśli nie mamy pod ręką gaśnicy, warto oddalić się na bezpieczną odległość i wezwać służby ratunkowe.

Najczęstsze przyczyny pożaru samochodu w czasie jazdy

Samochód może zapalić się z wielu powodów, ale można wyszczególnić kilka źródeł, które to powodują. W ten sposób można odpowiednio wcześniej przygotować się na taki scenariusz, a nawet przeciwdziałać przyczynom.

Wypadek drogowy jest częstą przyczyną pożaru samochodu. Może wtedy dojść do uszkodzenia przewodów paliwowych lub zbiornika paliwa. Bardzo niebezpieczny jest również wyciek czynnika chłodzącego z klimatyzacji, który może wywołać bardzo gwałtowny pożar. Szczególnie dotyczy to nowych samochodów wyposażonych w instalację wypełnioną gazem R1234yf.

Wyciek paliwa to jedna z najczęstszych przyczyn pożarów. Benzyna i olej napędowy to substancje łatwopalne, a do zapłonu wystarczy niewielka iskra. Przyczyną wycieku paliwa mogą być stare, wadliwe uszczelki, luźne połączenia w układzie paliwowym albo po prostu stare przewody paliwowe.

Czasami wcale nie potrzeba iskry, żeby doszło do zapłonu. Zbyt wysoka temperatura może spowodować zapłon benzyny już przy temperaturze ok. 300 stopni Celsjusza, płyn hamulcowy zapali się przy ok. 280 st. C, a olej w automatycznej skrzyni biegów przy ok. 320 st. Cs. Olej silnikowy nie ulega łatwemu zapłonowi, ale gdy wycieknie do rozgrzanego kolektora wydechowego - może się zapalić. Do wywołania niebezpiecznej sytuacji nie trzeba wiele. Wystarczy uszkodzony przekaźnik i wentylator chłodnicy lub nieszczelny układ chodzący lub wadliwa pompa cieczy chłodzącej.

Dość częstym powodem pożaru samochodu może być wadliwa instalacja elektryczna. Wystarczy zbyt luźne lub uszkodzone okablowanie, żeby pojawiła się iskra, która doprowadzi do zapłonu, a następnie pożaru. Do takiej sytuacji można doprowadzić zastępując przepalone bezpieczniki elementami wytrzymującymi wyższy prąd znamionowy.

Kolejna sprawa to wadliwe lub źle zamontowane akcesoria, które np. mają nieprawidłowo poprowadzone przewody lub omijają bezpiecznik. Może wtedy dojść do stopienia izolacji przewodu, co w efekcie doprowadzi do wywołania pożaru. 

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: pożar samochodu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy