Czy warto wybierać silniki z rozrządem na łańcuchu?
Z jednej strony konstrukcja silnika z rozrządem o napędzie łańcuchowym może okazać się trwała przez cały okres eksploatacji, z drugiej znane są przypadki jednostek napędowych, w których tego typu rozwiązanie generowało ogromne problemy i koszty. Czy silnik z rozrządem na łańcuchu to coś, czego należy się obawiać?
W teorii rozrząd napędzany łańcuchem to rozwiązanie, które przy odpowiedniej eksploatacji i braku wad materiałowych, może wytrzymać całą eksploatację samochodu. Niestety, z uwagi na błędne rozwiązania konstrukcyjne, nieodpowiednie użytkowanie czy wspomniane wadliwe materiały w niektórych autach dochodziło do problemów z łańcuchem rozrządu - a problemy te często są trudne w usunięciu (a przez to kosztowne) i powodują frustrację właścicieli.
W przypadku klasycznych rozrządów napędzanych paskiem trzeba przygotować się na wymianę tego elementu mniej więcej co 100-120 tys. km. W przeciwnym razie może dojść do unieruchomienia auta, a nawet całkowitego zniszczenia silnika. W przypadku rozrządów napędzanych łańcuchem producenci nie raz w swoich instrukcjach zapewniali, że ten mechanizm może wytrzymać cały okres eksploatacji bez wymiany lub wymiana czy też kontrola elementu jest zalecana przy przebiegach powyżej 200 tys. km.
Problem w tym, że czasami do awarii dochodziło wcześniej, a wtedy było już za późno. Łańcuch rozrządu raczej się nie zrywa, ale już samo jego rozciągnięcie może oznaczać poważne kłopoty, czyli przeskoczenie rozrządu i kolizję tłoków z zaworami. To z kolei może skutkować zniszczeniem głowicy, a w efekcie całego silnika. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że ocena zniszczeń wymaga rozebrania silnika, co już samo w sobie jest kosztownym przedsięwzięciem.
Kluczowe jest odpowiednie smarowanie i regularna wymiana oleju. Najlepiej w przypadku silników z rozrządem na łańcuchu wymieniać olej silnikowy co maksymalnie 15 tys. km (nawet jeśli producent przewidział dłuższy interwał). Spowoduje to, że prawidłowo będą działać napinacze, które odpowiadają za odpowiednie napięcie łańcucha. Jak poznać, że z łańcuchem jest coś nie tak? Jednym z pierwszych zwiastunów kłopotów jest charakterystyczny dźwięk podczas pracy, np. stukanie czy grzechotanie. Jeśli zareagujemy w porę, jest szansa na to, że nie dojdzie do poważnej awarii. Ważne jest też, by w trakcie wymiany elementów zadbać o nowe ślizgi, czyli prowadnice, które z czasem ulegają zużyciu, oraz koła zębate, napinacze i elementy mocujące.
Istotny w wydłużeniu żywotności łańcucha rozrządu jest też styl jazdy. Zaleca się spokojne przyspieszenia, gdy silnik nie jest jeszcze rozgrzany do temperatury roboczej, zmianę biegów przy niskich obrotach i nie wciskanie gazu "do dechy" - dopiero, gdy olej zostanie rozprowadzony po silnik i osprzęcie, a silnik osiągnie temperaturę roboczą, można korzystać z jego pełnych osiągów.
Koszt wymiany łańcucha rozrządu w samochodzie może się znacznie różnić w zależności od kilku czynników, takich jak marka i model samochodu, rodzaj silnika, lokalizacja warsztatu oraz ewentualne dodatkowe prace, które mogą być konieczne. Przykładowo, wymiana łańcucha rozrządu w popularnych modelach samochodów osobowych może kosztować od około 1000 zł do nawet 3000 zł. W przypadku samochodów luksusowych lub z bardziej skomplikowanymi silnikami, koszt ten może być jeszcze wyższy, sięgając nawet 5000 zł lub więcej.