Auta z najlepszym stosunkiem wiek-przebieg-niezawodność
Do Polski szerokim strumieniem płyną używane samochody z zachodu. Tylko w ubiegłym roku w ramach tzw. "prywatnego importu" po raz pierwszy zarejestrowano w naszym kraju ponad milion używanych aut osobowych.
Wszystko wskazuje na to, że w tym roku również osiągnięty zostanie sześciocyfrowy wynik. W pierwszej połowie 2019 na naszych drogach przybyło już ponad 502 tys. takich pojazdów.
Zdecydowaną większość z nich stanowią auta w wieku grubo powyżej 10 lat. Sprowadzony w tym roku do naszego kraju samochód - statystycznie - liczy sobie 11 lat i 7 miesięcy. Czy wśród tak wiekowych pojazdów znaleźć można "perełki", które rzeczywiście "nie wymagają wkładu finansowego"?
Z pomocą przychodzi opracowywany cyklicznie przez niemiecki TUV raport usterkowości pojazdów poruszających się po niemieckich drogach. Dostarcza on cennych informacji nie tylko o poziomie awaryjności poszczególnych modeli (w oparciu o obowiązkowe dane techniczne), ale również sposobie ich eksploatacji.
Na które modele powinny szczególnie zwrócić naszą uwagę, szukając używanej okazji z Niemiec?
Ciekawe dane płyną z analizy średnich rocznych przebiegów pokonywanych przez niemieckich kierowców. Niezależnie od kategorii wiekowej na szczycie tabeli TUV od lat utrzymuje się tu Porsche 911. Wśród najstarszych uwzględnionych w raporcie pojazdów (10 i 11 lat) używany sezonowo sportowy model legitymuje się średnim przebiegiem zaledwie 77 tys. km.
Wśród użytkowanych sporadycznie aut, czyli takich, wśród których - mimo wieku - istnieje realna szansa na zakup pojazdu z niewielkim rzeczywistym przebiegiem - znajdziemy jednak również wiele modeli popularnych.
W najbardziej interesującej rodaków kategorii wiekowej (10-11 lat) drugie miejsce zajmuje Chevrolet Matiz (średni przebieg 81 tys. km). Zaraz za nim uplasował się Hyundai Atos (83 tys. km.). W pierwszej piątce znajdziemy jeszcze: 4. Smarta ForTwo (85. tys. km) i 5. Opla Agilę (86 tys. km). Mamy więc do czynienia z samochodami o stricte miejskim przeznaczeniu.
Trzeba jednak dodać, że sam przebieg to nie wszystko. Przykładowo - drugi w zestawieniu pod względem ilości przebytych kilometrów Chevrolet Matiz zajmuje...94 miejsce w zestawieniu awaryjności!
Na szczęście, nie brak modeli, które polecić można z czystym sumieniem. Jakich? Wśród miejskich aut świetną ofertą jest np. Mazda 2 (2. miejsce w rankingu niezawodności, średni przebieg 92 tys.km), Ford Fusion (11. miejsce w rankingu niezawodności, średni przebieg 98 tys. km) oraz Toyota Aygo (25. miejsce w rankingu niezawodności, średni przebieg 98 tys. km).
Nieźle prezentują się też Ople - Meriva (48. miejsce w rankingu niezawodności, średni przebieg 100 tys. km) i Corsa (29. miejsce w rankingu niezawodności, średni przebieg 101 tys. km) oraz - klasycznie - małe "Japończyki": Toyota Yaris (12. miejsce w rankingu niezawodności, średni przebieg 102 tys. km), Honda Jazz (19. Miejsce w rankingu niezawodności, średni przebieg 103 tys. km) czy Mitsubishi Colt (16. Miejsce w rankingu niezawodności, średni przebieg 108 tys. km). Fani francuskich aut powinni za to celować w... bliźniaka Toyoty Aygo, czyli Peugeota 107 (28. miejsce w rankingu niezawodności, średni przebieg 102 tys. km)
A co, jeśli auta segmentu A i B nie spełniają naszych oczekiwań i potrzebujemy nieco większego "kawałka samochodu"? Wśród kompaktów najlepszym stosunkiem bezawaryjności do przebiegu pochwalić się mogą, używane głownie przez rodziny z dziećmi, minivany: Volkswgen Golf Plus (5. miejsce w rankingu bezawaryjności, średni przebieg 115 tys. km) oraz Toyota Corolla Verso (7. miejsce w rankingu bezawaryjności, średni przebieg 140 tys. km).
Niezłą propozycją może się też okazać Mercedes klasy B (19. miejsce w rankingu bezawaryjności, średni przebieg 110 tys. km), chociaż w jego przypadku koszty serwisowania będą zauważalnie wyższe.
Opr. PR