8 sytuacji, w których nie warto kupować diesla

Auto z silnikiem Diesla nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. Oto osiem sytuacji, w których lepiej wybrać samochód benzynowy.

8 sytuacji, w których nie warto kupować diesla
8 sytuacji, w których nie warto kupować dieslaMotor

1. Szukasz najtańszego w eksploatacji modelu

"Zamieniłem Astrę 2.0 DTI na 1.6 LPG. Rocznie na paliwie zaoszczędzam 1000 zł" - Mateusz, jeździ Oplem Astra II 1.6 LPGMotor

Silniki Diesla są o około 25% bardziej oszczędne od benzynowych, jednak pod względem wydatków na paliwo nie mogą się równać z benzyniakami, przerobionymi na zasilanie LPG. Nawet jeżeli silnik benzynowy spala o 15% więcej gazu niż benzyny, to z racji różnicy cen litra paliwa (5,30 - ON, 2,65 - LPG) jazda na LPG jest o około 30% tańsza niż na oleju napędowym. Modele z jednostkami wysokoprężnymi są o kilka tysięcy droższe niż wersje benzynowe. Nawet jeżeli konieczne będzie zainwestowanie w montaż instalacji gazowej, to rachunek kosztów okołozakupowych przechyla się na korzyść auta z LPG.

Niskie koszty obsługi LPG

Kolejna zaleta to tańsza obsługa techniczna auta zasilanego gazem. Koszty regulacji czy nawet wymiany wtryskiwaczy wtryskiwaczy gazu nie są porównywalne z wydatkami na serwisowanie silnika Diesla, jeżeli zaczną go trapić awarie. Komplet czterech nowych wtryskiwaczy LPG to wydatek od 120 do 1000 zł. Regeneracja wtryskiwaczy diesla jest droższa - od 1000 zł w starych silnikach po 2400 zł w jednostkach common rail. Koszt nowych zaczyna się od około 4000 zł.

Co zaleca "Motor"

Przy przebiegach 10 000 km rocznie autem kompaktowym jazda na LPG będzie tańsza o 700 zł od jazdy dieslem. W aucie z LPG dodatkowe wydatki to 50 zł więcej za badanie techniczne i ok. 100 zł na filtry i przegląd instalacji LPG. Koszt usunięcia losowej usterki układu wtryskowego diesla to 1000-2000 zł.

Polecane modele

Fiat Punto II 1.2 LPG

Żaden diesel montowany w tym modelu nie będzie tańszy w eksploatacji niż 1.2 z LPG.

Opel Astra II 1.6 LPG

Przy dieslach 1.7 i 2.0 benzynowe 1.6 są mało awaryjne, a na LPG tańsze w eksploatacji.

Renault Laguna II 1.8 LPG

To model z fatalnymi silnikami Diesla i zupełnie udanymi jednostkami benzynowymi.

2. Potrzebujesz nowego samochodu miejskiego

"Diesel z filtrem sadzy w mieście to porażka. Nikt mi nie powiedział przy sprzedaży, że to rozwiązanie nie nadaje się do jazdy miejskiej" - Robert, jeździ Peugeotem 208 1.6 HDi od rokuMotor

Tego nie powie ci sprzedawca w salonie: nowe diesle nie nadają się do użytkowania w trybie ciągłej jazdy miejskiej. Wszystkie diesle spełniające normę emisji spalin Euro 5 (od września 2009 r.) są wyposażane w filtr cząstek stałych, który wymaga co około 100 km dłuższej jazdy z większą prędkością, aby przeprowadzić wypalanie nagromadzonej sadzy. Jeżdżąc wyłącznie w mieście, często gasząc silnik, nie daje się warunków do oczyszczenia filtra i w efekcie silnik przechodzi w tryb awaryjny. Koszt usunięcia usterki w warsztacie, wraz z niezbędną wymianą oleju to 500-1000 zł. Sytuacja może się powtarzać, praktycznie uniemożliwiając korzystanie z auta.

Co zaleca "Motor"

Kupuj wyłącznie benzyniaka - nie ma on filtra cząstek stałych (DPF, FAP).

Polecane modele

Renault Clio III 1.2

Benzynowe silniki Clio są mało awaryjne i oszczędne. Awaryjność diesli 1.5 dCi jest faktem.

Fiat Panda 1.2

Problemy z filtrem DPF zdarzają się w 1.3 M-JET, a benzynowy 1.2 jest mało awaryjny.

3. Poszukujesz niedrogiego auta w dobrym stanie

"Kupno diesla TDCi i liczenie na niskie koszty eksploatacji to była pomyłka. Na naprawy wtrysku wydałem połowę wartości auta. Trzeba było kupić benzynowe 1.8" - Tomek, jeździ Fordem Mondeo 2.0 TDCi z 2003 r.Motor

Statystycznie najczęściej poszukiwane są samochody używane dostępne za kwotę 10-15 tysięcy zł. W większości to auta średniej wielkości w wieku kilkunastu lat, gdyż za taką kwotę nie da się kupić kilkuletniego auta tej klasy. Przeciętny dwunastoletni diesel ma za sobą już 250-350 tys. km przebiegu i wyjątki od tej reguły zdarzają się bardzo rzadko. Pierwszy właściciel płacił w salonie nawet o 10 tys. zł drożej niż za benzyniaka licząc na zwrot w postaci niższych wydatków na paliwo, a to ma sens tylko wtedy, jeżeli rocznie pokonuje się 20-25 tys. km. Nowego diesla klasy średniej nie kupuje przecież nikt, kto przejeżdża samochodem 10 czy 15 tys. km rocznie.

Magiczne 190 tys. km przebiegu

Zdecydowana większość sprzedawanych kilkunastoletnich diesli ma na liczniku poniżej 200 tys. km. To rezultat powszechnego procederu cofania liczników. Nawet w komisach przysalonowych zasadą jest skręcanie liczników do wartości przebiegu akceptowalnej przez kupujących. Ponieważ większość kupujących chciałaby, aby ich samochód miał nie więcej niż 200 tys. km - cofanie licznika nawet o 150-200 tys. km jest powszechne.

Benzynowe jeżdżą mniej

O ile w przypadku średniej klasy diesla z 2002 r. można oczekiwać przebiegu na poziomie 250-300 tys. km, o tyle identyczny model w wersji benzynowej będzie miał przebieg rzędu 150-200 tys. km. To istotna różnica, która znajduje odbicie w poziomie zużycia całego pojazdu.

Tych diesli unikaj

Gdy pod koniec lat 90. zaczął się wielki boom na diesle, okazało się, że wiele firm nie radzi sobie z techniką silników wysokoprężnych. Takie marki jak Ford, Nissan, Mazda, Mitsubishi czy Opel nie potrafiły stworzyć dobrego silnika wysokoprężnego i w efekcie musiały się zadowolić kupowaniem rozwiązań od innych. Jednocześnie w większości przypadków nie miały najmniejszych problemów z jednostkami benzynowymi. Dlatego należy raczej unikać aut, w których zamontowano niezbyt udane silniki Diesla. Obok problemu ogólnie wysokich kosztów części pojawia się w nich bowiem kwestia ponadnormatywnej usterkowości. W szczególności należy unikać Fordów Mondeo III 2.0 TDCi, Opli Astra i Vectra 2.0 DTI, Mazd 6 2.0 CD czy Chryslerów i Jeepów z silnikiem 2.5 TD VM.

Co zaleca "Motor"

Nie warto upierać się na wersję wysokoprężną w przypadku starszych samochodów, od których oczekujemy bezproblemowej eksploatacji. W ich przypadku znacznie łatwiej znaleźć benzyniaka w dobrym stanie, najlepiej bez instalacji LPG. Jeżeli nawet przewidujemy jazdę na gazie ze względów finansowych, to warto kupić auto bez instalacji i zlecić jej montaż we własnym zakresie. Wynika to głównie z dwóch powodów: auta przerobione na LPG są statystycznie bardziej zużyte i zaniedbane, a po drugie zlecając montaż samemu mamy możliwość wyboru dobrej instalacji, a niekoniecznie tylko najtańszej.

Polecane modele

Ford Focus I 1.6

Silnik benzynowy Zetec 1.6 jest praktycznie bezawaryjny, podczas gdy diesel 1.8 TDCi sprawia problemy.

Peugeot 406 1.8

Ten komfortowy model z udaną jednostką benzynową można kupić tanio, w znacznie lepszym stanie niż diesla.

Jeep Grand Cherokee WJ 4.7

Amerykanie nigdy nie mieli szczęścia do diesli. Benzynowe V8 4.7 z LPG spisuje się lepiej niż 2.7 CRD.

Przebiegi aut benzynowych i diesli

Rzeczywiste przebiegi popularnych modeli z silnikami Diesla są dużo wyższe niż wersji benzynowych. Uwaga: stan licznika jest zwykle zafałszowany.

Przebiegi aut benzynowych i diesliMotor

4. Chcesz cabrio, którym jeździ się przyjemnie

"Jedyny problem mojego Megane CC to nieprzyjemny, terkoczący dźwięk silnika 1.9 dCi. Gdybym mógł wybrać jeszcze raz, wolałbym dwulitrowego benzyniaka" - Michał, jeździ Renault Megane CC 1.9 dCi z 2005 r.Motor

Kabriolet lub modne ostatnio coupe-cabrio to auto, w którym praktyczność ma ustąpić miejsca przyjemności z jazdy. Jazda z otwartym dachem to nie tylko wiatr we włosach, ale i wyraźnie dochodzące do uszu dźwięki pracy silnika. Tylko rasowym jednostkom V8 można wybaczyć nadmierną głośność, gdyż emitują bardzo przyjemne dla ucha tony. Ale już terkotu Diesla nigdy nie można uznać za przyjemny. Jednostki wysokoprężne mają bowiem ten sam problem, co silniki dwusuwowe: bez względu na pojemność i moc brzmią tak samo nieciekawie.

Unikaj kabrioletów diesli

Zanim wybierzemy oszczędnego Peugeota 206 CC HDi, Renault Megane CC dCi czy nawet Volvo C70 D5 koniecznie sprawdźmy, jaka jest różnica w poziomie hałasu i barwie dźwięku w stosunku do wersji benzynowej. Nieprzyjemny terkot naprawdę może zburzyć wrażenia z jazdy. Weźmy pod uwagę fakt, iż pojazdami tego typu jeździ się stosunkowo mało. Z tego powodu oszczędność paliwa nie powinna być ostatnim argumentem przy wyborze samochodu.

Co zaleca "Motor"

Kabrioleta lub coupe -cabrio wybierajmy z założeniem, że jest to samochód służący wyłącznie do dawania przyjemności z jazdy. Niezwykle ciekawą ofertę ma tu Mercedes, którego modele SLK oraz CLK są nie tylko atrakcyjne i doskonale wykonane, ale również niedrogie w eksploatacji. Zamiast skupiać się na zużyciu paliwa, lepiej ocenić dostępność i poziom cen części zamiennych, gdyż to one mogą decydować o kosztach utrzymania. W przypadku aut marek premium warto zwrócić uwagę na mniejsze wersje silnikowe (np. w Mercedesach CLK - 200 czy 230 Kompressor), wśród których znacznie łatwiej wybrać egzemplarze w dobrym stanie niż gdybyśmy upierali się na topowy silnik.

Polecane modele

Peugeot 206 CC 1.6

W wersji benzynowej 1.6 jest bezproblemowym autem. Terkoczący diesel 2.0 HDi nie pasuje do CC.

Mercedes CLK 200 Kompressor

Benzynowa wersja z kompresorem jest trwała, mocna i znacznie cichsza niż diesel 320 CDI.

5. Potrzebujesz samochodu do sporadycznych jazd

"Kupując Octavię nawet nie pomyślałem o benzynowej. Jeżdżę autem bardzo rzadko i to był błąd" - Paweł, jeździ Skodą Octavią TDI z 2005 r.Motor

Diesel nie lubi rozruchów, szczególnie na zimno. Ma wysoki stopień sprężania, a z drugiej strony wymaga dużych obrotów rozrusznika podczas uruchamiania. Jeżeli jest używany niezbyt często (raz na tydzień lub rzadziej), to szczególnie zimą pojawią się problemy z rozruchem, związane z rozładowywaniem się akumulatora. Kłopotów tego typu raczej nie ma w silnikach benzynowych, których uruchamianie zachodzi stosunkowo łatwo nawet w niskich temperaturach. Dlatego wybór diesla, jako samochodu używanego sporadycznie nie jest dobrym rozwiązaniem.

Co zaleca "Motor"

Jako auto użytkowane rzadko, dobrze sprawdzi się tylko model benzynowy. Taki łatwo zapali nawet po miesiącu stania w miejscu, a kwestia zużycia paliwa ma tu znaczenie drugoplanowe.

Polecane modele

Mazda 3 2.0

To niemal bezawaryjny model z doskonałymi silnikami benzynowymi, które są godne polecenia.

Honda Accord 2.0 VTEC

Dwulitrowy silnik benzynowy Hondy jest oszczędny. Nawet rzadko używany nie sprawia problemów.

6. Zamierzasz jeździć rocznie kilkanaście tysięcy km

"Przy moich przebiegach rocznych inwestycja w diesla okazała się nieopłacalna. W ciągu trzech lat mój diesel nie zarobi na te 7 tys. zł różnicy w cenie. Teraz wybrałbym 1.4 TSI" - Rafał, jeździ Volkswagenem Golfem VI 1.6 TDI z 2011 r.Motor

Wielu kierowców w Polsce użytkujących samochód niemal codziennie pokonuje rocznie dystanse około 10 tys. km. To stosunkowo mało. Jednak nawet jeżeli zamierzamy podróżować 15 000 km rocznie, to nowoczesny model samochodu z silnikiem benzynowym może się okazać lepszym rozwiązaniem niż turbodiesel. Dlaczego? To proste - skonstruowany według najnowszych trendów silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem spala średnio poniżej 7 l/100 km, tymczasem diesel zaledwie o litr mniej. Oszczędność na poziomie zaledwie 15% staje się mało atrakcyjna, jeżeli założymy że na zakup diesla trzeba wydać 5-10 tys. zł więcej. Większy wydatek na diesla po prostu się nie zwróci. Wersja benzynowa będzie bardziej komfortowa, często bardziej dynamiczna i nie będzie miała problemów związanych z oczyszczaniem filtra sadzy w jeździe miejskiej.

Jak to policzyć

Fabryczne dane odnośnie zużycia paliwa bywają obarczone dużym błędem. Dlatego warto posiłkować się testowym zużyciem paliwa, jakie publikujemy przy testach samochodów. Dzieląc różnicę cen obu wersji przez różnicę wydatków na paliwo w przeliczeniu na 1000 km wyliczymy przebieg do zwrotu inwestycji w diesla. Dość szybko zauważymy, że w zależności od modelu jest to od kilkudziesięciu do kilkuset tys. km. Pokonując rocznie dystanse na poziomie 15 tys. km musielibyśmy jeździć dieslem nawet kilkanaście lat, aby zarobić na tę różnicę.

Co zaleca "Motor"

Policz dokładnie, czy diesel Ci się opłaca. Jeżeli jeździsz tyle, co przeciętny polski kierowca (około 12 tys. km rocznie) to może się okazać, że wydatek na droższego diesla nie będzie miał szansy się zwrócić. Szczególnie najnowsze silniki benzynowe typu VW TSI czy Renault TCe zaskakują oszczędnością na poziomie konkurencyjnym z silnikami Diesla. W praktyce nie występuje problem ograniczonej trwałości jednostek benzynowych poddanych downsizingowi. Zgodnie z założeniami producentów mają one w miarę bezawaryjnie przejechać ponad 200 tys. km, co przy rocznych przebiegach na poziomie 12-15 tys. km jest dystansem nieosiągalnym dla pierwszego, a często nawet drugiego właściciela.

Polecane modele

Ford Focus III 1.0 EcoBoost

W jeździe miejskiej benzynowe 1.0 sprawdzi się lepiej niż wersja wysokoprężna 1.6 TDCi.

Renault Megane 1.4 TCe

Silnik 1.4 Turbo jest jednocześnie dynamiczny i oszczędny. Nie warto inwestować w droższego diesla.

Volkswagen Golf VI 1.4 TSI

Pod względem osiągów niewiele ustępuje wersji 2.0 TDI. Jest za to znacznie tańszy i całkiem oszczędny.

Model*
Test. zużycie paliwa*
Różnica cen
Przebieg do zwrotu
BMW serii 1 116i/118d
7,7/5,8
8000 zł
73 tys. km
BMW serii 3 320i/320d
7,5/6,0
12 000 zł
138 tys. km
Dacia Duster 4x4 1.6/1.5 dCi
8,3/6,9
9000 zł
109 tys. km
Kia cee'd 1.6 GDI/1.6 CRDi
7,2/6,1
6000 zł
92 tys. km
Opel Zafira 1.4T/2.0 CDTI
7,1/6,5
7000 zł
180 tys. km
Peugeot 208 1.0 VTi/1.4 HDi
5,6/5,0
10 000 zł
267 tys. km
Renault Clio 0.9 TCe/1.5 dCi
5,9/4,9
9000 zł
152 tys. km
Skoda Fabia 1.2 TSI/1.6 TDI
5,6/5,0
10 000 zł
267 tys. km
*benzynowy/diesel; zużycie paliwa w l/100 km

7. Chcesz mieć rasowego klasyka

Diesle z lat 80-tych niczym nie zachwycają. Wersje benzynowe są dużo ciekawsze.Volvo

Marzy Ci się powrót do starej, porządnej motoryzacji? Jeżeli chcesz kupić klasyka, takiego jak np. Volvo 240 czy Mercedes W123, to zapomnij o wersjach wysokoprężnych. Stare, duże silniki Diesla w ważących nieraz blisko dwie tony samochodach spalają nierzadko 10 l/100 km, niemiłosiernie smrodzą, mają mizerne osiągi i wciąż sprawiają problemy. Jeżeli kupować takiego youngtimera, to wyłącznie w wersji benzynowej.

Stary diesel to utrapienie

Choć silniki Diesla są obecne na rynku od ponad 100 lat, to w formie, w jakiej zna i ceni je większość kierowców istnieją dopiero od 20 lat. Diesle z lat 70. i 80. sprawiają sporo problemów i pod względem komfortu użytkowania nie mają szans z równoletnimi benzyniakami.

Polecane modele

Toyota Land Cruiser 60 4.0

Dobrze utrzymany benzynowiec 4.0 sprawdza się w roli youngtimera. Diesle są zwykle zajeżdżone.

Volvo 740 2.3

W wersji z benzynowym silnikiem 2.3 jest autem uważanym za niemal niezniszczalne.

8. Oczekujesz wysokiego luksusu

"Diesel wyraźnie ustępuje wersjom benzynowym dynamiką i komfortem" - Tomasz, jeździ Mercedesem S 350 DMotor

S silniki wysokoprężne, pomimo stosowania najbardziej wyrafinowanych rozwiązań zawsze generują silniejsze wibracje i większy hałas. Jeżeli od auta oczekuje się aksamitnego brzmienia spod maski i minimalnego poziomu wibracji, to musi w nim pracować jednostka benzynowa. Różnice wzrastają poważnie wraz z wiekiem auta. Nawet kilkunastoletni Mercedes klasy S z silnikiem benzynowym jest bardzo cichy i nie generuje wibracji, tymczasem wersje wysokoprężne, szczególnie po latach intensywnej eksploatacji, są zawsze głośniejsze i mniej komfortowe. Wysoki komfort zapewniają tylko diesle najnowszych generacji.

Co zaleca "Motor"

Jeżeli auto luksusowe ma więcej niż 10 lat, to wybierajmy wersję benzynową.

Polecane modele

Audi A8 4.2 V8

Samochód w wersji benzynowej zapewnia doskonały komfort jazdy, znacznie lepszy niż z dieslem 3.3 TDI.

Mercedes S500 W140

Ten widlasty benzynowiec spala około 12 l/100 km - niewiele więcej niż wersja S 350 D.

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski, archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas