Wyprzedzanie przed przejściem dla pieszych. O tym wyjątku mało kto wie
Jak wiemy na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi zabronione jest wyprzedzanie. Jeśli pieszy wkracza na przejście mamy obowiązek ustąpić mu pierwszeństwa. Niektóre przejścia są jednak podzielone wysepkami. Czy w takiej sytuacji mamy do czynienia z jednym przejściem, czy z dwoma odrębnymi?
Spis treści:
Czy przejście z wysepką to dwa przejścia?
Obserwując zachowanie kierowców na polskich drogach można odnieść wrażenie, że wielu z nich byłoby wręcz zaskoczonych pytaniem, czy przejście z wysepką to tak naprawdę dwa przejścia. Tymczasem to jeden z bardziej podstawowych przepisów, który znajdziemy w art. 13 ust.8 ustawy Prawo o ruchu drogowym:
Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni.
Na drodze dwujezdniowej sytuacja jest jasna – mamy tu oczywiście dwa oddzielne przejścia:
Kierowca zielonego samochodu nie ma obowiązku zatrzymywania się na widok pieszego, który przechodzi po przejściu znajdującym się na drugiej jezdni. To są dwa odrębne przejścia.
A co w tej sytuacji, kiedy przejście na tej samej jezdni jest podzielone wysepką?
Tutaj też mamy do czynienia z dwoma odrębnymi przejściami, albowiem pomiędzy nimi znajduje się wysepka. Nie obowiązuje zatem w tym przypadku zakaz wyprzedzania na przejściu lub bezpośrednio przed nim:
Nie obowiązuje również zakaz omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się przed przejściem w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.
Ale uwaga! Przejście musi być wyraźnie rozdzielone wysepką. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja, jeżeli przejście stanowi jeden ciąg podłużnych pasów:
Tutaj przejście przechodzi wprawdzie przez powierzchnię wyłączoną z ruchu, ale stanowi jeden ciąg podłużnych pasów. W takim przypadku nie są to dwa odrębne przejścia. Obowiązuje zatem zakaz wyprzedzania na tym przejściu i bezpośrednio przed nim. Obowiązuje też zakaz omijania pojazdu, który zatrzymał się przed przejściem w celu przepuszczenia pieszego.
Kiedy kierowca musi zatrzymać się przed przejściem?
Wysepki znajdujące się w obrębie przejść dla pieszych wymagają od kierowcy szczególnej uwagi. Czy w tej sytuacji kierujący samochodem ma obowiązek zatrzymać się przed przejściem, zakładając że pojazd zdąży bezpiecznie przejechać, zanim piesza dotrze do wysepki?
Pamiętajmy, że w tym przypadku mówimy o dwóch oddzielnych przejściach. Zaś zgodnie z art. 2 pkt. 23 Kodeksu drogowego ustąpienie pierwszeństwa to:
Powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości, pieszego – do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku, a osobę poruszającą się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch – do zatrzymania się, zmiany kierunku albo istotnej zmiany prędkości.
Powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości, pieszego – do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku. Innymi słowy nie musimy zatrzymywać się przed przejściem, jeśli nie zmusimy pieszego do zatrzymania się, przyspieszenia lub zwolnienia kroku.
Co innego w sytuacji widocznej powyżej. W takim przypadku kierowca samochodu powinien bezwzględnie zatrzymać swój pojazd przed przejściem, ponieważ piesza właśnie na nie wchodzi.
Trzeba pamiętać, że piesi z reguły nie zwracają uwagi na wysepkę tworzącą dwa przejścia. Kiedy wkroczą na pierwsze przejście, idą śmiało i kiedy znajdą się na wysepce, często nie upewniają się już, czy z drugiej strony nie nadjeżdża żaden pojazd. Dobry kierowca powinien być na to przygotowany.
Jak powinny wyglądać wysepki pomiędzy przejściami?
Wysepki pomiędzy przejściami często są słabo oznakowane, a kierowcy samochodu trudno jest wówczas ocenić, czy przejście jest podzielone czy stanowi jeden ciąg.
Moim zdaniem wysepki w całym kraju powinny być oznaczone jednolicie i bardzo wyraźnie:
Oto moja propozycja oznakowania wysepek. Ponadto wysepki te w porze nocnej powinny być dodatkowo oświetlone. Ma to szczególne znaczenie na słabo oświetlonych drogach.
Pamiętajcie, że wielu pieszych zupełnie nie zna obowiązujących przepisów ruchu drogowego. Dojeżdżając do wysepki pomiędzy przejściami zachowujcie zatem zawsze uwagę i szczególną ostrożność. Nawet jeżeli są to dwa oddzielne przejścia należy zakładać, że pieszy znajdujący się na tej wysepce może za chwilę wkroczyć na drugie przejście, tuż przed maskę naszego auta. Radzę zatem, aby zbliżając się do przejścia podzielonego wysepką unikać przejeżdżania przez nie ze znaczną prędkością, a także mimo wszystko nie wyprzedzać i nie omijać pojazdu, który zatrzymał się przed tym przejściem.
Pamiętajcie, że na przejściu mogą pojawić się również biegnący piesi, np. starający się zdążyć do autobusu czy tramwaju, a także rowerzyści, którzy wręcz nagminnie przejeżdżają po przejściach. To oczywiście niedozwolone, ale w takich sytuacjach policja i sądy często nakładają kary także na kierowców, argumentując, że powinni oni w okolicach przejść zachowywać szczególną ostrożność.