Naprawiać czy wymieniać?

Aktualizacja
Naprawiać czy wymieniać?
Naprawiać czy wymieniać?Motor
Główne elementy silnika poddaje się obróbce na tzw. wymiar naprawczy.
Główne elementy silnika poddaje się obróbce na tzw. wymiar naprawczy.Motor
Dobrze wykonany remont przywraca pełną sprawność silnika.
Dobrze wykonany remont przywraca pełną sprawność silnika.Motor

Na czym polega remont silnika

Zatarty silnik

  • Typowy przykład: Renault Scenic 1.9 dCi - zatarty wał korbowy i zniszczone panewki. Głowica silnika, turbo i cylindry nieuszkodzone.

Zatarty silnik

KOSZTY REMONTU SILNIKA
Demontaż i montaż silnika
2000 zł
Szlif wału korbowego
300 zł
Nowe panewki, uszczelki itp.
600 zł
Płyny eksploatacyjne
250 zł
ŁĄCZNY KOSZT REMONTU
3150 zł
KOSZTY WYMIANY SILNIKA
Silnik używany
1900 zł
Przełożenie silnika
1300 zł
Nowy rozrząd
520 zł
Płyny eksploatacyjne
250 zł
ŁĄCZNY KOSZT WYMIANY
3970 zł
Jeżeli, tak jak w tym przypadku, zatarcie ograniczyło się do wału korbowego, to warto naprawiać silnik (kupić dobry wał lub przeszlifować uszkodzony na tzw. podwymiar). Czasami zdarza się, że zatarcie obejmie więcej elementów silnika (np. tłoki) i wtedy zwykle opłaca się kupić silnik używany. To drugie rozwiązanie można też wybrać, gdy silnik w momencie awarii był już bardzo wyeksploatowany. Naszym zdaniem: REMONT.

Skrajne wyeksploatowanie

  • Typowy przykład: Skoda Octavia I 1.9 TDI - skrajnie zużyty silnik po przebiegu 500 000 km. W trakcie eksploatacji wymieniono już turbo i "dwumas".

Skrajne wyeksploatowanie

KOSZTY REMONTU SILNIKA
Demontaż i montaż silnika
2000 zł
Obróbka głowicy, wału, bloku
1200 zł
Nowe tłoki, panewki, zawory
3000 zł
Nowy rozrząd
720 zł
Płyny eksploatacyjne
250 zł
ŁĄCZNY KOSZT REMONTU
7170 zł
KOSZTY WYMIANY SILNIKA
Silnik używany
3500 zł
Przełożenie silnika
1300 zł
Nowy rozrząd
720 zł
Płyny eksploatacyjne
250 zł
ŁĄCZNY KOSZT WYMIANY
5770 zł
Jeżeli uda się znaleźć silnik używany w dobrym stanie, to naprawa jest zwykle nieopłacalna. Najłatwiej znaleźć takie silniki do aut niezbyt starych. Jednak może się zdarzyć, że w przypadku danego modelu większość silników w ofercie ma już znaczny przebieg i wtedy (w perspektywie dłuższej eksploatacji auta) warto zapłacić za remont. Silnik będzie jak nowy. Naszym zdaniem: WYMIANA.

Zassasnie wody do silnika

  • Typowy przykład: Opel Vectra C 1.9 CDTI - brak kompresji na dwóch cylindrach jest wynikiem pogięcia korbowodów i uszkodzenia tłoków.

Zassanie wody do silnika

KOSZTY REMONTU SILNIKA
Demontaż i montaż silnika
2000 zł
Nowe tłoki i korbowody
2200 zł
Regeneracja głowicy
600 zł
Nowy rozrząd i uszczelki
930 zł
Płyny eksploatacyjne
250 zł
ŁĄCZNY KOSZT REMONTU
5980 zł
KOSZTY WYMIANY SILNIKA
Silnik używany
2500 zł
Przełożenie silnika
1300 zł
Nowy rozrząd
530 zł
Płyny eksploatacyjne
250 zł
ŁĄCZNY KOSZT WYMIANY
4580 zł
Rozmiar uszkodzeń silnika po zassaniu wody czasami trudno ocenić nawet doświadczonemu mechanikowi. Niektóre elementy mogą sprawiać wrażenie nieuszkodzonych, ale w rzeczywistości być na granicy wytrzymałości lub minimalnie skrzywione. Dlatego polecamy raczej kupno używanego silnika niż remont, który i tak zwykle bywa droższy. Naszym zdaniem: WYMIANA.

Zużycie w wyniku pracy na LPG

  • Typowy przykład: Toyota Corolla 1.4 16V - po 100 tys. km na gazie silnik zaczął kiepsko zapalać na ciepło i stracił osiągi. Przebieg auta 160 tys. km.

Zużycie w wyniku pracy na LPG

KOSZTY REMONTU SILNIKA
Demontaż i montaż silnika
800 zł
Nowe tłoki i korbowody
400 zł
Regeneracja głowicy
680 zł
Nowy rozrząd i uszczelki
170 zł
Płyny eksploatacyjne
50 zł
ŁĄCZNY KOSZT REMONTU
2100 zł
KOSZTY WYMIANY SILNIKA
Silnik używany
1900 zł
Przełożenie silnika
1000 zł
Nowy rozrząd
170 zł
Płyny eksploatacyjne
200 zł
ŁĄCZNY KOSZT WYMIANY
3270 zł
Gaz jako taki nie niszczy silnika. Przy wadliwym składzie mieszanki i niepilnowaniu regulacji luzów zaworowych niszczą się tylko zawory i gniazda. Dlatego jeżeli silnik jest w dobrym stanie, to przy takiej awarii należy naprawiać głowicę. Jej remont przywraca jednostce napędowej pełną sprawność. Wymiana silnika się nie opłaca. Naszym zdaniem: REMONT.

Dymienie na zimnym silniku

  • Typowy przykład: Mazda 626 - po przebiegu 250 tys. km auto dymi intensywnie, głównie na zimno. Na ciepło dym olejowy jest niezauważalny. To wskazuje na uszczelniacze.

Dymienie na zimnym silniku

KOSZTY REMONTU SILNIKA
Demontaż i montaż silnika
800 zł
Obróbka głowicy
500 zł
Uszczelnienia
250 zł
Nowy rozrząd
500 zł
Płyn chłodniczy
50 zł
ŁĄCZNY KOSZT REMONTU
2100 zł
KOSZTY WYMIANY SILNIKA
Silnik używany
1600 zł
Przełożenie silnika
1000 zł
Nowy rozrząd
500 zł
Płyny eksploatacyjne
200 zł
ŁĄCZNY KOSZT WYMIANY
3300 zł
Wymiana uszczelniaczy zaworowych (czasami wymiana zaworów i prowadnic) to tańsze rozwiązanie. Jednak najważniejsze jest to, iż remont usuwa problem. Silnik używany za 1600 zł zwykle będzie dymił jak ten przed naprawą. Naszym zdaniem: REMONT.

Przegrzany silnik, przepalona uszczelka pod głowicą

  • Typowy przykład: BMW 525d E39 - tu powodem awarii bywa uszkodzenie sprzęgła wiskotycznego wentylatora chodnicy. Skutek: przepalona uszczelka.

Przegrzany silnik, przepalona uszczelka pod głowicą

KOSZTY REMONTU SILNIKA
Demontaż i montaż silnika
1200 zł
Planowanie głowicy
100 zł
Nowe uszczelki
280 zł
Płyny eksploatacyjne
200 zł
ŁĄCZNY KOSZT REMONTU
1780 zł
KOSZTY WYMIANY SILNIKA
Silnik używany
2000 zł
Przełożenie silnika
1300 zł
Płyny eksploatacyjne
200 zł
ŁĄCZNY KOSZT WYMIANY
3500 zł
Zasada jest prosta: jeżeli straty kończą się na uszkodzonej uszczelce pod głowicą, to zawsze opłaca się naprawiać silnik. Jeżeli w wyniku przegrzania pęknie głowica (takie przypadki zdarzają się np. w BMW i wielu japońskich autach terenowych), to warto zwykle poszukać drugiej głowicy i również naprawić silnik. Jeżeli natomiast temperatura doprowadziła do uszkodzenia tłoków i innych elementów, to wtedy warto szukać drugiego silnika. Naszym zdaniem: REMONT.

Zerwany pasek rozrządu

  • Typowy przykład: Opel Astra III 1.6 16V - zerwanie paska jest typowym defektem aut tej marki. Zwykle awarię inicjuje zatarcie pompy wodnej.

Zerwany pasek rozrządu

KOSZTY REMONTU SILNIKA
Demontaż i montaż głowicy
800 zł
Obróbka głowicy
400 zł
Zawory, prowadnice, uszczelki
800 zł
Nowy rozrząd
580 zł
Płyn chłodniczy
50 zł
ŁĄCZNY KOSZT REMONTU
2630 zł
KOSZTY WYMIANY SILNIKA
Silnik używany
1800 zł
Przełożenie silnika
1000 zł
Nowy rozrząd
580 zł
Płyny eksploatacyjne
200 zł
ŁĄCZNY KOSZT WYMIANY
3580 zł
Z racji na fakt, iż zakres uszkodzeń ograniczony jest do rozrządu oraz głowicy, w większości przypadków opłaca się naprawiać silnik. Regeneracja głowicy przywraca silnikowi pełną sprawność. Wymiana silnika ma sens raczej w przypadku jednostek z zerwanym łańcuchem rozrządu, gdzie doszło do poważniejszych uszkodzeń. Naszym zdaniem: REMONT.