Naprawiać czy wymieniać?

Aktualizacja
Naprawiać czy wymieniać?
Naprawiać czy wymieniać?Motor
Główne elementy silnika poddaje się obróbce na tzw. wymiar naprawczy.
Główne elementy silnika poddaje się obróbce na tzw. wymiar naprawczy.Motor
Dobrze wykonany remont przywraca pełną sprawność silnika.
Dobrze wykonany remont przywraca pełną sprawność silnika.Motor

Na czym polega remont silnika

Zatarty silnik

  • Typowy przykład: Renault Scenic 1.9 dCi - zatarty wał korbowy i zniszczone panewki. Głowica silnika, turbo i cylindry nieuszkodzone.

Zatarty silnik

KOSZTY REMONTU SILNIKA
Demontaż i montaż silnika
2000 zł
Szlif wału korbowego
300 zł
Nowe panewki, uszczelki itp.
600 zł
Płyny eksploatacyjne
250 zł
ŁĄCZNY KOSZT REMONTU
3150 zł
KOSZTY WYMIANY SILNIKA
Silnik używany
1900 zł
Przełożenie silnika
1300 zł
Nowy rozrząd
520 zł
Płyny eksploatacyjne
250 zł
ŁĄCZNY KOSZT WYMIANY
3970 zł
Jeżeli, tak jak w tym przypadku, zatarcie ograniczyło się do wału korbowego, to warto naprawiać silnik (kupić dobry wał lub przeszlifować uszkodzony na tzw. podwymiar). Czasami zdarza się, że zatarcie obejmie więcej elementów silnika (np. tłoki) i wtedy zwykle opłaca się kupić silnik używany. To drugie rozwiązanie można też wybrać, gdy silnik w momencie awarii był już bardzo wyeksploatowany. Naszym zdaniem: REMONT.

Skrajne wyeksploatowanie

  • Typowy przykład: Skoda Octavia I 1.9 TDI - skrajnie zużyty silnik po przebiegu 500 000 km. W trakcie eksploatacji wymieniono już turbo i "dwumas".

Skrajne wyeksploatowanie

KOSZTY REMONTU SILNIKA
Demontaż i montaż silnika
2000 zł
Obróbka głowicy, wału, bloku
1200 zł
Nowe tłoki, panewki, zawory
3000 zł
Nowy rozrząd
720 zł
Płyny eksploatacyjne
250 zł
ŁĄCZNY KOSZT REMONTU
7170 zł
KOSZTY WYMIANY SILNIKA
Silnik używany
3500 zł
Przełożenie silnika
1300 zł
Nowy rozrząd
720 zł
Płyny eksploatacyjne
250 zł
ŁĄCZNY KOSZT WYMIANY
5770 zł
Jeżeli uda się znaleźć silnik używany w dobrym stanie, to naprawa jest zwykle nieopłacalna. Najłatwiej znaleźć takie silniki do aut niezbyt starych. Jednak może się zdarzyć, że w przypadku danego modelu większość silników w ofercie ma już znaczny przebieg i wtedy (w perspektywie dłuższej eksploatacji auta) warto zapłacić za remont. Silnik będzie jak nowy. Naszym zdaniem: WYMIANA.

Zassasnie wody do silnika

Zobacz również:

    • Typowy przykład: Opel Vectra C 1.9 CDTI - brak kompresji na dwóch cylindrach jest wynikiem pogięcia korbowodów i uszkodzenia tłoków.

    Zassanie wody do silnika

    KOSZTY REMONTU SILNIKA
    Demontaż i montaż silnika
    2000 zł
    Nowe tłoki i korbowody
    2200 zł
    Regeneracja głowicy
    600 zł
    Nowy rozrząd i uszczelki
    930 zł
    Płyny eksploatacyjne
    250 zł
    ŁĄCZNY KOSZT REMONTU
    5980 zł
    KOSZTY WYMIANY SILNIKA
    Silnik używany
    2500 zł
    Przełożenie silnika
    1300 zł
    Nowy rozrząd
    530 zł
    Płyny eksploatacyjne
    250 zł
    ŁĄCZNY KOSZT WYMIANY
    4580 zł
    Rozmiar uszkodzeń silnika po zassaniu wody czasami trudno ocenić nawet doświadczonemu mechanikowi. Niektóre elementy mogą sprawiać wrażenie nieuszkodzonych, ale w rzeczywistości być na granicy wytrzymałości lub minimalnie skrzywione. Dlatego polecamy raczej kupno używanego silnika niż remont, który i tak zwykle bywa droższy. Naszym zdaniem: WYMIANA.

    Zużycie w wyniku pracy na LPG

    Zobacz również:

      • Typowy przykład: Toyota Corolla 1.4 16V - po 100 tys. km na gazie silnik zaczął kiepsko zapalać na ciepło i stracił osiągi. Przebieg auta 160 tys. km.

      Zużycie w wyniku pracy na LPG

      KOSZTY REMONTU SILNIKA
      Demontaż i montaż silnika
      800 zł
      Nowe tłoki i korbowody
      400 zł
      Regeneracja głowicy
      680 zł
      Nowy rozrząd i uszczelki
      170 zł
      Płyny eksploatacyjne
      50 zł
      ŁĄCZNY KOSZT REMONTU
      2100 zł
      KOSZTY WYMIANY SILNIKA
      Silnik używany
      1900 zł
      Przełożenie silnika
      1000 zł
      Nowy rozrząd
      170 zł
      Płyny eksploatacyjne
      200 zł
      ŁĄCZNY KOSZT WYMIANY
      3270 zł
      Gaz jako taki nie niszczy silnika. Przy wadliwym składzie mieszanki i niepilnowaniu regulacji luzów zaworowych niszczą się tylko zawory i gniazda. Dlatego jeżeli silnik jest w dobrym stanie, to przy takiej awarii należy naprawiać głowicę. Jej remont przywraca jednostce napędowej pełną sprawność. Wymiana silnika się nie opłaca. Naszym zdaniem: REMONT.

      Dymienie na zimnym silniku

      • Typowy przykład: Mazda 626 - po przebiegu 250 tys. km auto dymi intensywnie, głównie na zimno. Na ciepło dym olejowy jest niezauważalny. To wskazuje na uszczelniacze.

      Dymienie na zimnym silniku

      KOSZTY REMONTU SILNIKA
      Demontaż i montaż silnika
      800 zł
      Obróbka głowicy
      500 zł
      Uszczelnienia
      250 zł
      Nowy rozrząd
      500 zł
      Płyn chłodniczy
      50 zł
      ŁĄCZNY KOSZT REMONTU
      2100 zł
      KOSZTY WYMIANY SILNIKA
      Silnik używany
      1600 zł
      Przełożenie silnika
      1000 zł
      Nowy rozrząd
      500 zł
      Płyny eksploatacyjne
      200 zł
      ŁĄCZNY KOSZT WYMIANY
      3300 zł
      Wymiana uszczelniaczy zaworowych (czasami wymiana zaworów i prowadnic) to tańsze rozwiązanie. Jednak najważniejsze jest to, iż remont usuwa problem. Silnik używany za 1600 zł zwykle będzie dymił jak ten przed naprawą. Naszym zdaniem: REMONT.

      Przegrzany silnik, przepalona uszczelka pod głowicą

      • Typowy przykład: BMW 525d E39 - tu powodem awarii bywa uszkodzenie sprzęgła wiskotycznego wentylatora chodnicy. Skutek: przepalona uszczelka.

      Przegrzany silnik, przepalona uszczelka pod głowicą

      KOSZTY REMONTU SILNIKA
      Demontaż i montaż silnika
      1200 zł
      Planowanie głowicy
      100 zł
      Nowe uszczelki
      280 zł
      Płyny eksploatacyjne
      200 zł
      ŁĄCZNY KOSZT REMONTU
      1780 zł
      KOSZTY WYMIANY SILNIKA
      Silnik używany
      2000 zł
      Przełożenie silnika
      1300 zł
      Płyny eksploatacyjne
      200 zł
      ŁĄCZNY KOSZT WYMIANY
      3500 zł
      Zasada jest prosta: jeżeli straty kończą się na uszkodzonej uszczelce pod głowicą, to zawsze opłaca się naprawiać silnik. Jeżeli w wyniku przegrzania pęknie głowica (takie przypadki zdarzają się np. w BMW i wielu japońskich autach terenowych), to warto zwykle poszukać drugiej głowicy i również naprawić silnik. Jeżeli natomiast temperatura doprowadziła do uszkodzenia tłoków i innych elementów, to wtedy warto szukać drugiego silnika. Naszym zdaniem: REMONT.

      Zerwany pasek rozrządu

      Zobacz również:

        • Typowy przykład: Opel Astra III 1.6 16V - zerwanie paska jest typowym defektem aut tej marki. Zwykle awarię inicjuje zatarcie pompy wodnej.

        Zerwany pasek rozrządu

        KOSZTY REMONTU SILNIKA
        Demontaż i montaż głowicy
        800 zł
        Obróbka głowicy
        400 zł
        Zawory, prowadnice, uszczelki
        800 zł
        Nowy rozrząd
        580 zł
        Płyn chłodniczy
        50 zł
        ŁĄCZNY KOSZT REMONTU
        2630 zł
        KOSZTY WYMIANY SILNIKA
        Silnik używany
        1800 zł
        Przełożenie silnika
        1000 zł
        Nowy rozrząd
        580 zł
        Płyny eksploatacyjne
        200 zł
        ŁĄCZNY KOSZT WYMIANY
        3580 zł
        Z racji na fakt, iż zakres uszkodzeń ograniczony jest do rozrządu oraz głowicy, w większości przypadków opłaca się naprawiać silnik. Regeneracja głowicy przywraca silnikowi pełną sprawność. Wymiana silnika ma sens raczej w przypadku jednostek z zerwanym łańcuchem rozrządu, gdzie doszło do poważniejszych uszkodzeń. Naszym zdaniem: REMONT.