Auto nie odpala. Jak sprawdzić świece żarowe?

Bez odpowiednio działających świec żarowych silnik nie będzie prawidłowo pracował - jego osiągi mogą się pogorszyć, a zużycie paliwa wzrosnąć. Poważne usterki świec mogą też doprowadzić do problemów z uruchomieniem jednostki napędowej. Przed zimą warto wykonać więc ich przegląd i w razie jakich niedoskonałości wymienić.

Bez odpowiednio działających świec żarowych silnik nie będzie pracował prawidłowo.
Bez odpowiednio działających świec żarowych silnik nie będzie pracował prawidłowo. 123RF/PICSEL

Świece żarowe, w przeciwieństwie do świec zapłonowych, które występują w silnikach benzynowych o zapłonie iskrowym, to jeden z kluczowych podzespołów silników wysokoprężnych. W silnikach Diesla nie występuje zapłon od iskry - paliwo zapala się pod wpływem wysokiej temperatury sprężonego powietrza. Jednak gdy silnik jest zimny, temperatura uzyskiwana przez samo sprężanie może być niewystarczająca do zapłonu. Właśnie tutaj do akcji wkraczają świece żarowe. Każdy cylinder w silniku Diesla ma swoją świecę żarową. Typowo świece żarowe pracują tylko przez krótki czas - podczas rozruchu i wstępnej fazy pracy silnika. Po rozgrzaniu silnika nie są już potrzebne, ponieważ temperatura sprężanego powietrza jest wystarczająca do samozapłonu paliwa.

Możliwe awarie świec żarowych

Świece żarowe w silnikach Diesla mogą ulec awarii z kilku powodów, przy czym kluczowe znaczenie mają dwa czynniki: nadmierne napięcie oraz zbyt wysoka temperatura. Świece pracują w bardzo wymagających warunkach i w ciągu kilku sekund mogą osiągnąć temperaturę nawet 1000 stopni Celsjusza! W nowoczesnych autach, poza podstawową funkcją, potrafią też tak skorygować pracę silnika, by obniżyć emisję spalin.

Problem elektryczny pojawia się, gdy świeca żarowa otrzymuje prąd przez zbyt długi czas. Najczęściej wynika to z usterki przekaźnika lub sterownika. W takiej sytuacji żarnik ulega przegrzaniu, co może skutkować jego spuchnięciem, pęknięciem, a nawet całkowitym rozerwaniem. Konsekwencją jest natychmiastowa awaria świecy.

Istotne są również czynniki związane z pracą silnika. Nieprawidłowe ustawienie kąta wyprzedzenia wtrysku, nieszczelności wtryskiwaczy czy obecność paliwa w komorze silnika prowadzą do nadmiernego wzrostu temperatury podczas spalania. To z kolei może spowodować właśnie uszkodzenie świec żarowych. Jednym z możliwych objawów w tej sytuacji jest dym wydobywający się z rury wydechowej - może być w kolorze białym lub czarnym i świadczyć o tym, że nieprawidłowo przebiega proces spalania, na przykład nie spalone zostaje całe paliwo. Tym objawom często towarzyszy także intensywny zapach oleju napędowego.

Dlatego przed wymianą uszkodzonych świec na nowe, kluczowe jest przeprowadzenie diagnostyki całego układu elektrycznego. Pozwoli to wykryć i usunąć pierwotną przyczynę awarii, zapobiegając tym samym szybkiemu zużyciu nowego kompletu świec.

Po czym poznać, że świece żarowe są do wymiany? 6 możliwych problemów

Powodów, dla których trzeba będzie wymienić świece żarowe, może być kilka, a oto sześć najpopularniejszych, które zdiagnozowali eksperci firmy Denso

Gdy końcówka żarnika jest spuchnięta, najczęstszymi przyczynami są nieprawidłowe napięcie w układzie (na przykład zastosowanie świecy 12V w systemie 24V lub odwrotnie), problemy z alternatorem i regulatorem napięcia, a także niewłaściwe przechowywanie w warunkach zwiększonej wilgotności. W takiej sytuacji należy skontrolować napięcie układu elektrycznego, parametry świecy żarowej, sprawność układu ładowania oraz warunki magazynowania świec.

Uszkodzona końcówka żarnika zwykle wskazuje na zbyt długi czas grzania lub niewłaściwe napięcie zasilania. Podobnie jak w poprzednim przypadku, przyczyną może być również awaria alternatora i regulatora napięcia. Kontroli wymagają wtedy styki na regulatorze napięcia, napięcie układu elektrycznego oraz parametry układu ładowania.

Zniszczenie lub ułamanie końcówki żarnika najczęściej wynika z awarii modułu zapłonowego, nieprawidłowego kąta rozpylenia paliwa lub problemów z wtryskiem. Konieczne jest wtedy sprawdzenie poprawności instalacji i doboru modułu zapłonowego oraz kontrola otworu montażowego świecy pod kątem nagromadzenia nagaru.

Deformacja żarnika spowodowana przegrzewaniem może mieć wiele przyczyn, w tym awarię modułu zapłonowego, problemy z wtryskiem paliwa, nieprawidłowe napięcie czy awarię układu ładowania. Wymaga to diagnostyki obejmującej kontrolę modułu zapłonowego, regulatora napięcia, parametrów elektrycznych oraz otworów montażowych.

W przypadku spuchniętego żarnika główną przyczyną jest zwykle obecność oleju w komorze spalania, co może wynikać ze zużycia pierścieni tłokowych. Należy wtedy skontrolować stan pierścieni oraz monitorować zużycie oleju.

Całkowity brak żarnika może być spowodowany wieloma czynnikami, takimi jak awaria modułu zapłonowego, problemy z wtryskiem paliwa czy uszkodzenia mechaniczne gwintu montażowego. W takiej sytuacji wymagana jest kompleksowa diagnostyka obejmująca sprawdzenie modułu zapłonowego, kąta wyprzedzenia wtrysku, stanu gwintu w głowicy oraz obecności nagaru w otworze montażowym.

Cena i dobór świec żarowych

Aby nie narażać się na problemy z rozruchem i pracą silnika Diesla należy odpowiednio dobrać świece do jednostki napędowej. Trzeba zwrócić uwagę na napięcie instalacji elektrycznej auta, a także długość świecy, średnicę gwintu i jej temperaturę żarzenia. Warto też pamiętać, żeby najlepiej wymieniać zawsze komplet świec.

Dobra wiadomość jest taka, że na rynku można znaleźć mnóstwo zamienników. Ceny świec wahają się od około 30 zł, przy czym dobrej jakości świece (komplet) można zwykle kupić za około 200 zł w przypadku popularnych modeli. Dla przykładu - oryginalne świece żarowe Bosch do Volkswagena Golfa siódmej generacji kosztują niecałe 230 zł.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas