Nie bój się się wtryskiwaczy common rail
Za cenę nowych wtryskiwaczy czasami można kupić cały silnik w dobrym stanie. Warto wiedzieć, który model auta ma niezawodną i niedrogą w naprawie aparaturę wtryskową.
Choć dzisiejsze diesle uchodzą za najbardziej skomplikowane silniki, to jednak od strony technicznej system common rail wydaje się znacznie prostszy niż stosowane wcześniej układy z pompą wtryskową. Genialność tego systemu tkwi w jego prostocie i to ona pozwoliła wyprzeć z rynku konkurencyjne rozwiązania, np. z pompowtryskiwaczami.
Różne koncepcje
W samochodach osobowych stosowanych jest wiele rodzajów układów common rail. Można dokonać jednak prostego podziału: na dwa typy rozwiązań (klasyczny wtryskiwacz elektromagnetyczy lub piezoelektryczny) oraz na czterech producentów (Bosch, Continental, Delphi, Denso). Bosch, Delphi i Denso to znani producenci elektroniki samochodowej. Bosch robił aparaturę wtryskową od początków ubiegłego wieku, Delphi przejęło technikę wtrysku oleju napędowego kupując firmę Lucas, a japońskie Denso zdobywało doświadczenia współpracując z Boschem i Magnetti-Marelli. Natomiast Continental przejął firmy Siemens i VDO, stając się w Niemczech głównym konkurentem Boscha. Wtryskiwacze tej firmy są oznaczane znaczkiem Continental od około roku, wcześniejsze miały logo Siemens.
Najbardziej wszechstronny jest lider rynkowy Bosch, który produkuje zarówno wtryskiwacze elektromagnetyczne, jak i piezoelektryczne. Na znacznie mniejszą skalę oba typy wytwarzają też Delphi oraz Denso. Z kolei Continental (Siemens) ogranicza się wyłącznie do techniki piezo.
Każda sroka własny ogon chwali
W ulotkach reklamowych każdy z producentów chwali swoje rozwiązania jako najlepsze. Jak można się domyślać - praktyka często wykazuje wady wielu z nich. Najprostszą konstrukcję mają elektromagnetyczne wtryskiwacze Boscha. Je też się najłatwiej naprawia. Delphi chciało pójść o krok dalej i opracowało w swoich wtryskiwaczach elektromagnetycznych znacznie bardziej złożony system sterowania. W rezultacie produkty te okazały się najbardziej wrażliwe na jakość paliwa i niestety niezbyt trwałe. Spośród wtryskiwaczy elektromagnetycznych firmie Denso udało się skonstruować najbardziej trwałe, ale tu z kolei przez lata problemem była dostępność części zamiennych do naprawy. W efekcie nie zawsze był to system godny polecenia dla przeciętnego Kowalskiego, kupującego auto używane. Najbardziej wyrównana jest stawka w kategorii wtryskiwaczy piezoelektrycznych: konstrukcje Boscha i Siemensa (Continentala), a po części także Denso są do siebie podobne, zbliżony jest też poziom trwałości. Od tego grona odróżnia się tylko Delphi, którego wtryskiwacze piezo są mało trwałe i - jak twierdzą warsztatowcy - od początku sprawiały problemy.
Który system jest naprawialny?
Z punktu widzenia możliwości naprawy najlepiej wybrać samochód, w którym jest klasyczny wtrysk common rail firmy Bosch. Z regeneracją wtryskiwaczy tego typu radzą sobie praktycznie wszystkie warsztaty specjalistyczne, przy czym oczywiście od staranności i uczciwości zależy efekt finalny. Wtryskiwacze elektromagnetyczne Delphi są również naprawialne, przy czym tu prawie zawsze niezbędna jest także wymiana końcówki, aby móc zakodować wtryskiwacz po naprawie. To podraża koszt naprawy, a bez kodowania silnik będzie pracował niezbyt równo. Elektromagnetyczne wtryskiwacze Denso są zwykle najtrwalsze, ale naprawa jest wykonalna tylko wtedy gdy są części zamienne. Z tym bywa różnie. Jeżeli chodzi o wtryskiwacze piezo, to zarówno Delphi (niezwykle rzadkie), jak i Bosch są nienaprawialne. W przypadku Siemensów (Continentali) pojawiły się ostatnio końcówki wtrysku, możliwe jest też kasowanie luzu na popychaczu, co powoduje, że ich naprawa powoli zaczyna być możliwa. To jednak dotyczy niektórych modeli, głównie z silnikami PSA 2.0 HDi 16V (i ich odmian stosowanych w Fordach Mondeo IV, Focusach, Galaxy i S-Max oraz Volvo S40 i S60).
Na co uważać?
Z zalet i wad wtryskiwaczy warto sobie zdawać sprawę już na etapie wyboru auta. Z uwagi na ryzyko awarii wtrysku należy jak ognia unikać dwóch modeli z tym samym silnikiem: Forda Mondeo III 20 TDCi i Jaguara X-Type 2.0d. Wrodzone wady wtryskiwaczy miały też Mercedesy E 250 CDI W212 z początku produkcji. Pozostałe auta z wtryskiwaczami Delphi nie budzą zastrzeżeń, o ile nie występuje wersja z wtryskiwaczami innej marki (np. silniki 1.6 HDi/TDCi miały cztery różne typy układów wtryskowych i najtańsza jest obsługa wersji Bosch). Podobnie sytuacja wygląda z jednostką 2.0 HDi. Wersje na Siemensach (Continental) dają się naprawiać, a na Boschach piezo już nie.
Co warto wiedzieć o wtryskiwaczach common rail
Wtryskiwacze Bosch - elektromagnetyczne
Są rozbieralne i stosunkowo łatwe w naprawie. Typowy koszt regeneracji to ok. 400-600 zł za sztukę. Wytrzymują 200 tys. km (w silnikach Opel 1.9 CDTI/Fiat 1.9 JTD nawet 500 tys. km). Cena nowego to ok. 1100-1300 zł za sztukę.
Przykładowe modele: Alfa Romeo 159 2.0 JTDM, Fiat Punto 1.3 JTD, Kia Cee'd 1.6 CRDi, Mercedes C 220 CDI W202, Opel Vectra C 1.9 CDTI, Renault Laguna II 1.9 dCi, Volvo V70 D5, BMW 320d E46
Wtryskiwacze Delphi - elektromagnetyczne
W porównaniu z produktami Boscha znacznie bardziej wrażliwe na jakość paliwa. Są też droższe w naprawie, ale również poddają się regeneracji (koszt ok. 700-800 zł za sztukę). Wyższy koszt pełnej naprawy wynika z faktu, iż do zakodowania konieczne jest stosowanie nowej końcówki wtryskiwacza. Typowa trwałość do 150 tys. km. Koszt nowego wynosi ok. 1100 zł.
Przykładowe modele: Dacia Logan 1.5 dCi, Ford Focus 1.8 TDCi, Renault Megane II 1.5 dCi Nissan Almera 1.5 dCi, Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi, Kia Carnival 2.9 CRDi, Ford Mondeo III 2.0 TDCi
Wtryskiwacze Denso - elektromagnetyczne
Wtryskiwacze elektromagnetyczne Denso uchodzą za najlepiej wykonane i najbardziej trwałe. Jeszcze do niedawna brakowało do nich części zamiennych, obecnie większość można naprawiać. Koszt regeneracji to ok. 600-1000 zł za sztukę. Nowe można kupić po ok. 1900 zł za sztukę.
Przykładowe modele: Mazda 6 2.0 CD, Nissan Pathfinder 2.5 dCi, Opel Corsa 1.7 CDTI, Mitsubishi Pajero 3.2 Di-D Toyota Avensis II 2.0 D-4D
Wtryskiwacze Continental (Siemens) - piezoelektryczne
Występowały pod nazwą Siemens, teraz Continental. Są trwałe, ale jeszcze do niedawna uchodziły za nienaprawialne. Obecnie pojawiają się części zamienne i niektóre warsztaty podejmują się napraw. Wytrzymują ponad 200 tys. km. Ceny nowych oscylują wokół 1400 zł.
Przykładowe modele: Citroen C5 II 2.0 HDi, Mercedes C220 CDI W204, Volvo V50 D4, Peugeot 207 1.4 HDi
Wtryskiwacze Bosch - piezoelektryczne
Są spotykane w wielu nowych modelach i konstrukcyjnie bardzo podobne do wtryskiwaczy Continental. Mają też podobną trwałość (ponad 200 tys. km). Niestety nie są naprawialne i brak do nich części zamiennych. Nowe kosztują ok. 1200 zł.
Przykładowe modele: Audi A6 3.0 TDI, BMW 320d E90, Nissan Qashqai 2.0 dCi, Skoda Octavia III 2.0 TDI
Wtryskiwacze Denso - piezoelektryczne
Są dość trwałe, ale nierozbieralne i nie podlegają naprawie. Stosuje się je w niewielkiej liczbie modeli, najczęściej można je spotkać w Lexusach i nowych Toyotach. Koszt nowego wtryskiwacza to około 2100 zł za sztukę (poza ASO).
Przykładowe modele: Lexus IS 2.2D, Toyota Rav-4 IV 2.2 D-4D
Wtryskiwacze Delphi - piezoelektryczne
To w zasadzie margines rynku. Zadebiutowały wraz z Mercedesem E 250 CDI BlueEfficiency (2009) i od razu zaczęły sprawiać kłopoty (gdy samochody były dłużej nieużywane - zapiekały się). Potem nieco zmieniono ich konstrukcję.
Przykładowe modele: Mercedes E 250 CDI Bluefficiency
Ceny wtryskiwaczy do wybranych modeli
Wtryskiwacze Bosch elektromagnetyczne (koszt naprawy ok. 400-600 zł/szt.): | |
Fiat/Lancia/ Alfa Romeo 1.9 JTD 16V | 1225 zł |
BMW 120d/320d/330d/X3 BMW 320d – w silnikach M47 były wtryski elektromagnetyczne, w N47 już piezo. | 1195 zł |
BMW E39 530d | 1139 zł |
Chrysler-Jeep 2.7 CRD (2001-2004 r.) | 1227 zł |
Citroen C4 1.6 HDi | 1024 zł |
Citroen C5 2.0 HDi 110 KM (od 1999 r.) | 1105 zł |
Fiat/Lancia 1.3 JTD/Opel 1.3 CDTI | 1287 zł |
Ford Focus II 1.6 TDCi 16V | 1027 zł |
Honda Accord 2.2 i-CTDi (2005-2009 r.) | 1221 zł |
Kia Cee'd 2.0 CRDi | 1102 zł |
Kia Sorento 2.5 CRDi | 1301 zł |
Mercedes A 160/170/200 CDI (do 2004 r.) | 939 zł |
Mercedes C 220/270 CDI W203 | 1172 zł |
Opel Vectra C 1.9 CDTI 150 KM Opel Vectra 1.9 CDTI – tu wtryskiwacze potrafią wytrzymać nawet 500 tys. km. | 1076 zł |
Renault Laguna II 1.9 dCi | 1146 zł |
Volvo D5 (2001-2006 r.) | 1063 zł |
Wtryskiwacze Delphi elektromagnetyczne (koszt naprawy ok. 600-800 zł/szt.): | |
Dacia Logan 1.5 dCi 68 KM Dacia Logan 1.5 dCi – niska cena wtryskiwaczy jest atutem tego silnika Logana. | 969 zł |
Ford Focus 1.8 TDCi | 1021 zł |
Ford Mondeo 2.0 TDCi 130 KM | 1204 zł |
Hyundai Terracan 2.9 CRDi | 1096 zł |
Jaguar X-Type 2.0d | 1204 zł |
Kia Carnival 2.9 CRDi | 1096 zł |
Nissan Almera N16 1.5 dCi 82 KM | 965 zł |
Renault Clio II 1.5 dCi | 965 zł |
Suzuki Jimny 1.5 DDiS | 970 zł |
Wtryskiwacze Denso elektromagnetyczne (koszt regeneracji ok. 600-1000 zł/szt.): | |
Mazda 6 2.0 CD | 1906 zł |
Mitsubishi Pajero 3.2 Di-D | 1906 zł |
Nissan Pathfinder 2.5 dCi | 1906 zł |
Nissan X-Trail 2.2D | 1906 zł |
Opel Corsa/Meriva 1.7 CDTi | 1906 zł |
Toyota Auris/Avensis 2.0 D-4D 116 KM | 1652 zł |
Toyota RAV4 2.0 D-4D | 1652 zł |
Toyota Land Cruiser 120 3.0 D-4D Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D – silnik ma bardzo trwałe wtryskiwacze Denso. | 1981 zł |
Wtryskiwacze Continental piezoelektryczne (koszt naprawy ok. 600 zł/szt.): | |
Citroen Berlingo III 1.6 HDi | 1350 zł |
Citroen C4 Picasso 1.6 HDi | 1506 zł |
Ford Mondeo IV 2.0 TDCi Ford Mondeo IV 2.0 TDCi – wtryskiwacze piezo wytrzymują tu ponad 200 tys. km. | 1366 zł |
Volkswagen Golf VI 1.6 TDI | 1372 zł |
Volvo S40/V50 D4 | 1391 zł |
Wtryskiwacze Bosch piezoelektryczne (nienaprawialne): | |
Audi A4/A6/A8 3.0 TDI (od 2004 r.) Audi A6 3.0 TDI – praktyka wykazuje, że wtryski piezo Boscha są tu bardzo trwałe. | 1257 zł |
BMW 3.0d (2005-2008 r.) | 1281 zł |
Honda Accord 2.2 D-TEC | 1074 zł |
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi | 1127 zł |
Mercedes E 320 CDI | 1376 zł |
Nissan Qashqai/X-Trail 2.0 dCi | 1136 zł |
Opel Astra IV 2.0 CDTI | 1235 zł |
Renault Megane III 2.0 dCi | 1177 zł |
VW Touareg 3.0 TDI (od 2004 r.) | 1257 zł |
VW Golf/Passat B6 2.0 TDI 140 KM CR | 1482 zł |
Wtryskiwacze Denso piezoelektryczne (nienaprawialne): | |
Lexus IS 220d | 2074 zł |
Toyota RAV4 IV 2.2 D-4D Toyota RAV4 2.2 D-4D Euro 5 ma nienaprawialne wtryskiwacze firmy Denso. | 2074 zł |
Wtryskiwacze Delphi piezoelektryczne (nienaprawialne): | |
Mercedes E 250 CDI W212 | 700 zł |
Awarie układu wtryskowego common rail
Układ wtryskowy common rail z założenia powinien bez usterek wytrzymywać ponad 200 tys. km. To, czy tak będzie zależy od konstrukcji układu oraz od warunków użytkowania. Najmniej trwałe i najbardziej wrażliwe na jakość paliwa są układy wtryskowe firmy Delphi, w których problemy mogą się pojawiać już przy 140 tys. km. Za najbardziej trwałe uchodzą produkty japońskiej firmy Denso. Piezoelektryczne wtryskiwacze Bosch i Continental (Siemens) wytrzymują zwykle ponad 200 tys. km, podobnie jak elektromagnetyczne wtryskiwacze Bosch.
Objawy awarii układu wtryskowego common rail
› utrudniony rozruch› dymienie na czarno› nierówna praca silnika, szczególnie na biegu jałowym› wzrost zużycia paliwa› spadek osiągów› przegrzewanie się silnika
Awarie systemu common rail nie zawsze muszą być wynikiem uszkodzenia wtryskiwaczy. Zdarzają się defekty pompy wysokiego ciśnienia, regulatora ciśnienia paliwa czy innych czujników. Jednak mierząc parametry wtryskiwaczy można stosunkowo szybko stwierdzić w jakim są stanie.
To zrobi zwykły warsztat
Mechanik może zdiagnozować wstępnie awarię wtryskiwaczy, podłączając tester diagnostyczny i sprawdzając ciśnienia oraz tak zwane korekty wtryskiwaczy. Kolejne łatwe do wykonania badanie to pomiar tzw. przelewów wtryskiwaczy, określający ich przecieki. Warsztat może też zwykle wymontować wtryski z auta, choć w niektórych egzemplarzach utrudnia to korozja.
Które podlegają naprawie
Wtryskiwacze elektromagnetyczne
Istnieje techniczna możliwość regeneracji wszystkich wtryskiwaczy elektromagnetycznych (Bosch, Delphi, Denso). Ogranicza ją dostępność części zamiennych (zaworków, końcówek, cewek, korpusów itp.). Problemów nie ma w przypadku wtrysków elektromagnetycznych Boscha. Nieco gorzej jest z częściami do Delphi. Nie jest natomiast prowadzona oficjalna dystrybucja części do wtryskiwaczy Denso (czasami pojawiają się niewielkie ilości w niezależnym obiegu). Koszt regeneracji wtryskiwacza zależy od liczby wymienianych elementów i marki wtrysku. Można przyjąć, że w przypadku wtryskiwacza Boscha regeneracja kosztuje od 200 do 600 zł za sztukę, natomiast dla Delphi i Denso - nawet do 800-1000 zł.
Wtryskiwacze piezoelektryczne
Nie ma możliwości regeneracji wtryskiwaczy piezoelektrycznych Bosch, Delphi i Denso. Da się tylko zdemontować końcówki wtryskiwacza, umyć elementy w myjce ultradźwiękowej i sprawdzić przepływ paliwa na stole probierczym.
Nieco lepiej jest w przypadku wybranych wtryskiwaczy Continental (koncern przejął marki Siemens oraz VDO). Do tych wtryskiwaczy pojawiły się niektóre części zamienne i czasami naprawa jest możliwa. Koszt regeneracji wtryskiwacza piezoelektrycznego Continental to 600 zł.
Naprawa wtryskiwaczy common rail
Możliwość naprawy wtryskiwaczy zależy od dostępności części zamiennych i procedur. Bez problemu naprawia się najpopularniejsze wtryskiwacze elektromagnetyczne Bosch oraz Delphi. Zwykle udaje się też naprawić wtryski elektromagnetyczne Denso. Problemy są z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi.
Zadanie dla specjalisty
Demontaż i naprawę wtryskiwaczy powinien robić wyłącznie warsztat specjalizujący się w aparaturze wtryskowej. Już samo rozkręcanie wtryskiwacza wymaga specjalistycznych narzędzi i robienie tego metodami chałupniczymi może spowodować uszkodzenie. Ponadto przed i po naprawie wtryskiwacz należy sprawdzić na stole probierczym, który jest urządzeniem wartym kilkaset tysięcy złotych, niewystępującym w zwykłych warsztatach samochodowych.
Jak przebiega regeneracja wtryskiwaczy
Procedura regeneracji wtryskiwacza w profesjonalnym warsztacie wygląda następująco:
› pomiar wtryskiwacza na stole probierczym i wydruk parametrów przed naprawą,› demontaż i mycie elementów,› weryfikacja i wymiana niezbędnych części,› regulacja i montaż wtryskiwacza,› pomiar wtryskiwacza po naprawie,› nadanie indywidualnego kodu, uwzględniającego parametry konkretnego egzemplarza (dotyczy niektórych wtryskiwaczy).
Dopiero po takiej regeneracji i wykluczeniu innych usterek (np. zaszlamienia baku paliwa) naprawione wtryskiwacze mogą trafić do samochodu. Przy zachowaniu wysokiej czystości, może je zamontować zwykły warsztat. Obowiązkowa jest wymiana filtra paliwa i miedzianych podkładek pod wtryskami.
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko, producenci, archiwum