Zaczyna się efekt Hawany? Niepokojące dane o złomowaniu pojazdów w Polsce
Jakie auta złomujemy najczęściej? W ubiegłym roku zezłomowano w Polsce nieco ponad 420 tys. samochodów osobowych. To aż o 13 proc. mniej niż w roku 2021. Czyżby w Polsce zaczynał się właśnie wieszczony przez przeciwników elektromobilności "efekt Hawany"? Jakie marki i roczniki określić można mianem władców polskich złomów?
Spis treści:
Jak wynika z danych IBRM Samar, w ubiegłym roku do polskich stacji demontażu pojazdów trafiło dokładnie 421,7 tys. samochodów osobowych. Wynik jest o 13,1 proc. niższy niż w roku 2021, ale też o 4 proc. wyższy niż na koniec roku 2020.
Polacy rzadziej złomowali samochody
Nie ulega wątpliwości, że Polacy zdają się bardziej "szanować" posiadane już samochody. Wynika to oczywiście z wysokiej inflacji i malejącego importu. W ubiegłym roku do kraju sprowadzono zaledwie 722 tys. używanych samochodów z zagranicy - o blisko 18 proc. mniej niż rok wcześniej.
Z drugiej strony trzeba pamiętać, że rok 2022 był rekordowym pod względem eksportu używanych aut z Polski. Pamiętajmy, że w pierwszej połowie anno domini 2022 obowiązywały preferencyjne przepisy podatkowe dotyczące importu samochodów na Ukrainę.
Reeksport nowych samochodów w 2021 roku
Jak informuje IBRM Samar, w ubiegłym roku wyeksportowano z Polski rekordową liczę - 100 685 samochodów osobowych, czyli aż o 50,3 proc. więcej niż dwa lata temu. Wśród eksportowanych pojazdów króluje zjawisko reeksportu dotyczące najmłodszych aut. Aż 29 tys. (blisko 1/3 ogółu) wszystkich wyeksportowanych z Polski w ubiegłym roku samochodów "używanych" wyprodukowanych zostało w latach 2021-2022.
Śmiało można jednak zakładać, że wiele starszych pojazdów, które - korzystając z preferencyjnych przepisów celnych - w pierwszej połowie ubiegłego roku trafiło na wschód, w Polsce zakończyłoby swoją karierę w stacjach demontażu. Po części może to więc tłumaczyć skokowy spadek liczby zezłomowanych w ubiegłym roku aut.
Nie można więc jeszcze mówić o wieszczonym przez przeciwników samochodów elektrycznych "efekcie Hawany", czyli sytuacji, w której wobec braku możliwości zakupu nowego auta, właściciele wydłużają czas użytkowania swoich pojazdów do kilkudziesięciu lat, tak jak ma to miejsce na Kubie.
Jakie auta złomowaliśmy w 2022 roku?
Aż 14 proc. ogółu (ponad 59 tys. egzemplarzy) zezłomowanych w ubiegłym roku w Polsce samochodów osobowych wyprodukowanych zostało w 1999 roku. Dalej na liście jest rocznik 2000 (54,6 tys. zezłomowanych). Duży udział w ogóle demontowanych pojazdów - na poziomie 43-44 tys. egzemplarzy - mają też roczniki 2001 oraz 1998. W sumie do czterech wymienionych roczników należy blisko połowa ze wszystkich zdemontowanych w ubiegłym roku samochodów.
Samochody jakich marek złomowaliśmy najczęściej w 2022 roku?
Na ranking najczęściej złomowanych w 2022 roku pojazdów duży wpływ ma tzw. efekt skali. Odzwierciedla ona również zakupowe preferencje Polaków sprzed dwóch dekad. W pierwszej piątce najczęściej złomowanych w ubiegłym roku "marek" znajdziemy więc aż trzech producentów zza Odry oraz po jednym z Włoch i Francji.
Dziesiątka najczęściej złomowanych w 2022 roku "marek" prezentuje się następująco:
- Opel (64,5 tys. wyrejestrowanych),
- Volkswagen (55,9 tys. wyrejestrowanych),
- Fiat (42,3 tys. wyrejestrowanych),
- Renault (41,1 tys. wyrejestrowanych),
- Ford (37,8 wyrejestrowanych),
- Audi (20,7 tys. wyrejestrowanych),
- Peugeot (20,3 tys. wyrejestrowanych),
- Daewoo (15,4 tys. wyrejestrowanych),
- Skoda (14,7 wyrejestrowanych),
- Seat (14,6 tys. wyrejestrowanych).
***