Zaczyna się efekt Hawany? Niepokojące dane o złomowaniu pojazdów w Polsce

Jakie auta złomujemy najczęściej? W ubiegłym roku zezłomowano w Polsce nieco ponad 420 tys. samochodów osobowych. To aż o 13 proc. mniej niż w roku 2021. Czyżby w Polsce zaczynał się właśnie wieszczony przez przeciwników elektromobilności "efekt Hawany"? Jakie marki i roczniki określić można mianem władców polskich złomów?

W 2022 roku Polacy zezłomowali 421,7 tys. samochodów osobowych - aż o 13 proc. mniej niż w roku 2021
W 2022 roku Polacy zezłomowali 421,7 tys. samochodów osobowych - aż o 13 proc. mniej niż w roku 2021Agencja SE/East News

Jak wynika z danych IBRM Samar, w ubiegłym roku do polskich stacji demontażu pojazdów trafiło dokładnie 421,7 tys. samochodów osobowych. Wynik jest o 13,1 proc. niższy niż w roku 2021, ale też o 4 proc. wyższy niż na koniec roku 2020.

Polacy rzadziej złomowali samochody

Nie ulega wątpliwości, że Polacy zdają się bardziej "szanować" posiadane już samochody. Wynika to oczywiście z wysokiej inflacji i malejącego importu. W ubiegłym roku do kraju sprowadzono zaledwie 722 tys. używanych samochodów z zagranicy - o blisko 18 proc. mniej niż rok wcześniej.

Z drugiej strony trzeba pamiętać, że rok 2022 był rekordowym pod względem eksportu używanych aut z Polski. Pamiętajmy, że w pierwszej połowie anno domini 2022 obowiązywały preferencyjne przepisy podatkowe dotyczące importu samochodów na Ukrainę.

Reeksport nowych samochodów w 2021 roku

Jak informuje IBRM Samar, w ubiegłym roku wyeksportowano z Polski rekordową liczę - 100 685 samochodów osobowych, czyli aż o 50,3 proc. więcej niż dwa lata temu. Wśród eksportowanych pojazdów króluje zjawisko reeksportu dotyczące najmłodszych aut. Aż 29 tys. (blisko 1/3 ogółu) wszystkich wyeksportowanych z Polski w ubiegłym roku samochodów "używanych" wyprodukowanych zostało w latach 2021-2022.

Śmiało można jednak zakładać, że wiele starszych pojazdów, które - korzystając z preferencyjnych przepisów celnych - w pierwszej połowie ubiegłego roku trafiło na wschód, w Polsce zakończyłoby swoją karierę w stacjach demontażu. Po części może to więc tłumaczyć skokowy spadek liczby zezłomowanych w ubiegłym roku aut.

Nie można więc jeszcze mówić o wieszczonym przez przeciwników samochodów elektrycznych "efekcie Hawany", czyli sytuacji, w której wobec braku możliwości zakupu nowego auta, właściciele wydłużają czas użytkowania swoich pojazdów do kilkudziesięciu lat, tak jak ma to miejsce na Kubie.

Jakie auta złomowaliśmy w 2022 roku?

Aż 14 proc. ogółu (ponad 59 tys. egzemplarzy) zezłomowanych w ubiegłym roku w Polsce samochodów osobowych wyprodukowanych zostało w 1999 roku. Dalej na liście jest rocznik 2000 (54,6 tys. zezłomowanych). Duży udział w ogóle demontowanych pojazdów - na poziomie 43-44 tys. egzemplarzy - mają też roczniki 2001 oraz 1998. W sumie do czterech wymienionych roczników należy blisko połowa ze wszystkich zdemontowanych w ubiegłym roku samochodów.

Samochody jakich marek złomowaliśmy najczęściej w 2022 roku?

Na ranking najczęściej złomowanych w 2022 roku pojazdów duży wpływ ma tzw. efekt skali. Odzwierciedla ona również zakupowe preferencje Polaków sprzed dwóch dekad. W pierwszej piątce najczęściej złomowanych w ubiegłym roku "marek" znajdziemy więc aż trzech producentów zza Odry oraz po jednym z Włoch i Francji.

Dziesiątka najczęściej złomowanych w 2022 roku "marek" prezentuje się następująco:

  1. Opel (64,5 tys. wyrejestrowanych),
  2. Volkswagen (55,9 tys. wyrejestrowanych),
  3. Fiat (42,3 tys. wyrejestrowanych),
  4. Renault (41,1 tys. wyrejestrowanych),
  5. Ford (37,8 wyrejestrowanych),
  6. Audi (20,7 tys. wyrejestrowanych),
  7. Peugeot (20,3 tys. wyrejestrowanych),
  8. Daewoo (15,4 tys. wyrejestrowanych),
  9. Skoda (14,7 wyrejestrowanych),
  10. Seat (14,6 tys. wyrejestrowanych).

***

Moto Flesz - odcinek 76. Drożejąca autostrada A4, kto produkuje najwięcej aut na świecie?INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas